מערכת COL | יום כ"ב אב ה׳תשס״ט 12.08.2009

גדולי החוקרים בעולם קוראים: "להעניק האות לקנאריס"

בניגוד לדעתם של כמה עיתונאים ישראלים פנו גדולי החוקרים מכל רחבי תבל ל'יד ושם' והביעו את תמיכתם הנלהבת להענקת אות חסיד אומות העולם לאדמריל קנאריס ● המדובר בחשובי החוקרים בעולם כולו שכתבו עשרות ספרים על הנושא במדינות רבות בעולם ● תחקיר מיוחד של COL  לסיפור המלא "הגיע הזמן שקנריס יקבל אות חסיד אומות העולם" ● להאזנה בעקבות חשיפת COL: הוגשה בקשה להעניק אות לבכיר הגרמני'ידיעות ספרים' מציג: הנאצים שהצילו את הרבי ● וידאו בלעדי
גדולי החוקרים בעולם קוראים:
פרופ' פטר הופמן ראש החוג להיסטוריה אוניברסיטת מקגיל בקנדה וראש הביון הגרמני אדמריל קנאריס

תחקיר COL

בניגוד לדעתם של כמה עיתונאים ישראלים פנו גדולי החוקרים מכל רחבי תבל ל'יד ושם' והביעו את תמיכתם הנלהבת להענקת אות חסיד אומות העולם לראש הביון הגרמני אדמריל קנאריס

להלן תקציר מתורגם מאנגלית וגרמנית של ההמלצות והנימוקים שהעבירו אותם חוקרים ליד ושם. יש לציין שמדובר בחשובי החוקרים בעולם כולו שכתבו עשרות ספרים על הנושא במדינות רבות בעולם.

כותב פרופ' תיאודור המראו, אוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, ארה"ב (חוקר יהודי-אמריקאי):

"נמסר לי כי יד ושם שוקל להוסיף את שמותיהם של וילהלם קנאריס, הנס פון דוהנני והנס אוסטר לרשימה של חסידי אומות העולם שסיכנו את חייהם על מנת להציל יהודים מג'נוסייד בידי המרצחים הנאצים. לפיכך, אני כותב לכם בכדי לתמוך בהכרה בשלושת האנשים האלה. המחקר שערכתי על ההתנגדות הגרמנית להיטלר, מחקר ששימש כבסיס לספרי "בדרך למאורת הזאבים", שכנע אותי כי שלושת האנשים הללו אכן ראויים לקבלת התואר, וכולי תקווה כי יקבלוהו."

פרופ' פטר הופמן, אוניברסיטת מקגיל, קנדה, מונטריאול (גדול חוקרי ההתנגדות הגרמנית להיטלר והביוגרף של שטאופנברג. מחבר הספרים History of the German Resistance ו-Stauffenberg- A Family History):

"וילהלם קנאריס, הנס אוסטר והנס פון דוהנני הצילו יהודים. במילה 'יהודים' כוונתי הן לאנשים שנותרו נאמנים לדתם ומורשתם היהודית, והן לאנשים שהוגדרו כיהודים על ידי חוקיה של גרמניה הנאצית, אך לא שמרו אמונים לדתם. קנאריס, אוסטר ופון דוהנני לא עשו זאת תמורת כסף, או כל מניע חומרי אחר. הם סיכנו את חייהם בגין הצלת היהודים, ובאופן חלקי אף הוצאו להורג בשל מעשיהם אלה. הם מעולם לא הרגו יהודי, ולא גרמו ליהודי להירצח בדרך כלשהי.... 

קנאריס היה אחראי בראש ובראשונה להצלתן של אנה-מארי קונזן ושתי בנותיה גבריאלה ואירמגרד, שהיו "יהודיות מלאות" לפי חוקי הגזע הנאציים, וגם של ד"ר אילזה רנפלד שהמירה את דתה לנצרות אך הוגדרה כיהודיה מלאה לפי חוקי הגזע הנאציים... 

כך דיווח הגסטפו בחקירות הקושרים לאחר ניסיון ההפיכה של 20 ביולי 1944:

א. שקנאריס, אוסטר ודוהנני היו שייכים לחוג הפנימי של הקשר נגד היטלר.

ב. אנשי החוג הפנימי דחו "צדדים מהותיים" של האידיאולוגיה הנאצית בנוגע ל"שאלת הגזע והכנסייה", וש"הניכור הפנימי המוחלט של חוג הקושרים מהרעיונות הנאציים מתגלם יותר מכל בעמדתם לגבי העם היהודי [...] הם אוחזים בעקשנות בעמדה ליברלית המעניקה ליהודי זכויות כמו לכל אזרח גרמני אחר." 

פרופ' הנס מומזן, אוניברסיטת בוכום (מגדולי החוקרים של התקופה הנאצית והרייך השלישי, מחבר עשרות רבות של ספרי יסוד ומאמרים, שנלמדים בכל אוניברסיטה בעולם, כולל בישראל):

"אין ספק קל שבקלים כי דוהנני ואוסטר פעלו ממניעים הומניטריים, ולא קיבלו כל תמורה כספית או אחרת עבור פעילותם. הסכנה שילכדו ויישפטו בעוון בגידה הייתה קיימת מראשית הדרך. הם היו יריבים מושבעים של המשטר הנאצי, ודחו בתוקף רב את מדיניות הגזע שלו ואת מדיניות הרדיפה נגד היהודים. מחקרים חדשים מוכיחים כי קנאריס תמך בלב מלא ביוזמותיהם של אוסטר ודוהנני, וניסה להגן עליהם מפני הגסטפו. הוא עצמו עזר שוב ושוב ליהודים נרדפים, גרמנים וזרים. בין היהודים שלהם סייע ניתן למנות גם את הרב יוסף יצחק שניאורסון בוורשה. ברור כי פעל ממניעים הומניטריים... הוא דחה כל אלימות ויחס לא חוקי כלפי היהודים, והתנגד בחריפות לשיטות של המשטר הנאצי. 

אמנם קנאריס עסק כמפקד הביון הגרמני בעניינים הקשורים למדיניות חוץ ואסטרטגיה צבאית, ואף הייתה לו גישה למנהיגות הנאצית ולהיטלר. אך למיטב ידיעתי, הוא מעולם לא היה מעורב במדיניות האנטי-יהודית שהחלה בחוליות הרצח (אייזנצגרופן) בפולין ושטחיה הכבושים של ברית המועצות והסתיימה בשואה שהחלה באביב 1942. לפיכך, הוא עומד בקריטריונים של יד ושם וזכאי להכרה רשמית כאדם שהציל יהודים מהמשטר הנאצי תוך סיכון עצמו."

פרופ' קלאוס-יורגן מילר:

"ידוע לי מעיסוקי המחקרי בהיסטוריה של ההתנגדות הגרמנית להיטלר, שד"ר פון דוהנני עזר ישירות למספר יהודים, תוך סיכון עצמו... ניתן גם לומר שהוא עשה זאת בידיעתו ובסיועו החד משמעי של הממונה עליו ושותפו לתנועת ההתנגדות, גנרל הנס אוסטר. במיוחד ברור כי קנאריס הציל יהודים במהלך "מבצע U-7". בלא הסיוע הפעיל והתמיכה של אדמירל קנאריס פעולות ההצלה של אוסטר ודוהנני לא היו יכולות לצאת לפועל." 

ד"ר וינפריד מאייר (מחבר הספר "מבצע 7", מומחה בעל שם לתולדות שירות הביון הגרמני, והאדם היחיד שעסק באופן ספציפי במבצעי הצלת היהודים):

"ברור לי כי קשה להכיר בקנאריס, שכיהן שנים רבות כמפקד הביון הגרמני בממשלה שאחראית לרצח יהודי אירופה, כחסיד אומות העולם. אך בכל זאת, יש לשפוט אדם לפי מעשיו יותר מאשר לפי תפקידו הרשמי. לכן רצוני להמליץ במלוא הצניעות לשקול ברצינות רבה להכיר באדמירל קנאריס, ולא רק בשל כך... שאיפשר את מבצע U-7, אלא בזכות הסיוע שהעניק לאילזה רנפלד ואנה-מארי קונזן ובנותיה, שאותן שילב במבצע ההצלה של דוהנני.  גם בשל כך שסייע לאימה של אנה-מארי קונזן, אליס בנזינגר, במחנה הריכוז גרס. הוא סייע גם לאנשים אחרים, יהודים לפי ההלכה ויהודים מומרים שגרו בשכנותו, כמו למשל עו"ד פריץ ויסטן. במיוחד יש להכיר בו בשל העובדה שאיפשר את "מבצע אקווילר" (שבו ניצלו מאות יהודים) והציל את רבי יוסף יצחק שניאורסון ובני ביתו מוורשה הכבושה על ידי הברחתם לחוץ לארץ. מבצעי ההצלה הללו, שניהל קנאריס, מתועדים היטב בספרי 'מבצע 7'.  

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.