מערכת COL | יום כ"א אב ה׳תשס״ט 11.08.2009

מאות אברכים לקראת המבחן הגדול על ספר התניא

מאתיים וחמישים אברכים ובני ישיבות, ממיטב המוסדות התורניים בארץ הקודש, ישבו השבוע במשך יותר מעשר שעות רצופות ולמולם רק דבר אחד: ספר התניא ● הלימוד האינטנסיבי היה חזרה שניה ומסכמת לקראת המבחן הגדול שיתקיים בח"י אלול בירושלים, על ידי 'תורת חב"ד לבני הישיבות' המפעיל את תכנית 'לב לדעת' ללימוד החסידות ● הרב משה שילת: "מטרתנו להגדיל את הפרויקט ולהגיע לרבבת אברכים שיבחנו על כל ספר התניא בשנים הקרובות" לסיפור המלא ולתמונות   
 מאות אברכים לקראת המבחן הגדול על ספר התניא
צילום: עזרא לנדאו
מחזה מרהיב ומרגש היה אתמול באולם בית הספר 'נעם' בגבעת שאול בירושלים: במשך יותר מעשר שעות רצופות, ישבו מאתיים וחמישים צעירים, מרביתם אברכי כוללים רציניים ואיכותיים, כשהם הוגים בספר התניא באופן מעמיק ומדוקדק, כשההשקעה והיגיעה ניכרים היטב על פניהם.

בפינה האחת של האולם ניתן היה לראות אברך נשוא פנים מישיבת 'הסדר', כשהוא רכון על צרור דפים ומסכם את החומר הנלמד. בפינה אחרת, צמד בני ישיבה מגולחים וכיפות סרוגות לראשיהם, כשלפניהם ספר התניא הפתוח והם מקמטים מצחם וצוללים ביגיעה לעומק דברי רבינו הזקן.

על ספסל אחר ניתן היה לראות קבוצת חרדים, חניכי כוללים חסידיים, אברכי משי, כשהם מתפלפלים ומשננים שוב ושוב את ריבוי הפרטים בפרקים ל"ט ו-מ', וגורסים היטב את הדרך הייחודית בעבודת ה' שמציב אדמו"ר הזקן בפרקים הצפופים של ספר התניא.

המראה המיוחד הזה היה למעשה יום החזרה השני והמסכם על כל ספר התניא, במסגרת פעילות רשת הכוללים הארצית של "לב לדעת" הפועלת על ידי ארגון 'תורת חב"ד לבני הישיבות'.

פרויקט "לב לדעת" שהחל לפעול לפני יותר משנתיים, מאגד בתוכו עשרות רבות של אברכים בישיבות וכוללים שונים הזוכים ללימוד חסידות יומי באופן קבוע, מסודר, בצורה איכותית ומעמיקה בליווי שיעורים ברמה גבוהה ומתן מלגות חודשיות למשתתפים.

עם סיום לימוד ליקוטי אמרים על ידי משתתפי התכנית הקבועים בחודש אדר השנה ביקש הרב משה שילת, מנהל 'תורת חב"ד לבני הישיבות', לקיים פרויקט יוצא דופן, "משהו מיוחד וגדול שיסחוף לתוכו מאות אברכים", כהגדרתו. לצורך כך פורסמה מודעה הקוראת לאברכים ובני ישיבות להצטרף לאברכי תכנית לב לדעת ולהירשם לפרויקט לימוד על כל ספר התניא. בתוך זמן קצר נסגרה ההרשמה שעמדה על 250 משתתפים שחשקה נפשם בלימוד מעמיק וייסודי של ספר התניא.

כביטוי להערכה על ההשקעה הרבה והרצינות שהפגינו התלמידים, הוחלט להעניק לכל משתתף שיצליח במבחן הכללי על כל ספר התניא, מלגה בסך אלף שקלים, כאות הוקרה על המאמצים הרבים שהושקעו, בהם גם עשרות שעות של חזרה אינטנסיבית וכללית.

המבחן הכללי יתקיים אי"ה בתאריך ח"י אלול, ולקראתו התקיימו שני ימי חזרה וסיכומים עם מיטב מגידי השיעורים. אתמול, היה יום החזרה המסכם האחרון, כאשר, כאמור, מאתים וחמישים תלמידים מכל רחבי הארץ מגיעים מוכנים להסתער על הלימוד.

מבית שמש החרדית, מרמת הגן הסרוגה, ממאה שערים, מבית אל ושילה, ממצפה יריחו ותל אביב, מחיספין שברמת הגולן, מבני ברק ומיד בנימין, מכל מקום זרמו לכאן בני ישיבות ואברכים, כאשר המטרה המשותפת לכולם, לימוד תורת החסידות ושינון של כל ספר התניא.

את השלב הראשון העביר הרב אפרים דמיכובסקי, מגיד שיעור בישיבת תות"ל בכפר חב"ד, כאשר במשך יותר משלוש שעות סיכם בבהירות ובחדות כמה מהחטיבות הסבוכות שבליקוטי אמרים: פרקים ל"ה עד מ' והפרקים נ' עד נ"ג. התלמידים הקשובים שהכירו את החומר, האזינו, שאלו שאלות וסיכמו את החומר הנלמד.

לאחר הסיכומים של הרב דמיכובסקי העביר הרב משה גרוזמן משלוחי הרבי בראשל"צ, מעט לחלוחית חסידית, כאשר הוא מאיר ומחדד נקודות מסוימות בפרקים מ"א עד מ"ט בספר התניא וההקשר שלהם לעבודת ה' בחיי היום יום של היהודי.

רגעים מיוחדים היו כאשר מאות המשתתפים האזינו ברוב קשב להרצאתו של המרצה הנודע הרב יחזקאל סופר, שבדברים המרתקים ובלשונו מפיקת המרגליות, ביאר את יסוד ספר התניא. לאחר מכן המשיך הרב סופר עם המשתתפים להתוועדות סוחפת במרכז 'נשמתא דאורייתא' הסמוך, הפועל גם הוא במסגרת 'תורת חב"ד לבני הישיבות'.

משיחה קצרה עם האברכים עולה כי לימוד התניא נוגע בחיי היום יום של כל אחד מהם. שמואל וידידיה, צמד אברכי כולל, בוגרי ישיבות 'הסדר', שהגיעו לכאן מהדרום הרחוק, מספרים כל אחד בתורו על החוויה והלימוד: "ספר התניא שינה לי את החיים", אומר שמואל, צעיר מזוקן בעל מבע רציני ועמוק, "מאז שהתחלתי ללמוד התפילה שלי אחרת, הלימוד שלי אחרת, חיי היום יום שלי הפרטיים, בבית, הם אחרים".

וחברו, בכיפה סרוגה אדומה וקוקו שמסתתר תחתיה, מספר גם הוא על השפעת לימוד החסידות על חייו: "אין לי ספק שבעקבות הלימוד של ספר התניא התקרבתי לתורת החסידות ולחסידות בכלל. ראיתי פה אברכים מצוינים שלומדים את התניא בצורה רצינית ומעמיקה, כולנו חשים שאנו שותפים לדבר גדול ויוצא דופן".

ואברך חסידי מסולסל פיאות, תושב ירושלים, אומר כי "אמנם אני לא נראה חסיד חב"ד, אך התחלתי לעשות 'מבצעים' בזכות לימוד התניא ולימוד החסידות. אני מרגיש שהלימוד צריך להשפיע גם על הסביבה וכך אני פועל".

במהלך מרתון הסיכומים העמוס, עלה לדוכן מנהל 'תורת חב"ד לבני הישיבות' הרב משה שילת, השוהה כאן עם התלמידים במהלך היום כולו, ומוודא מקרוב את הרצינות וההשקעה השוררים כאן בלאו הכי, מאיר ומסביר פנים, מכוון את התלמידים ומשיב לכל הפונים.

הרב שילת מסביר למשתתפים את מתכונת המבחן, מדרבן ומכוון את מאות הנוכחים לקראת האירוע הגדול והמרשים שיתקיים בעוד כחודש, במסגרתו ייבחנו התלמידים וישתתפו באירוע ענק, במעמד רבנים ואישי ציבור.

הרב אפרים דמיכובסקי אומר כי נדהם מהיקף הידע של המשתתפים ומרמת ההשקעה. "האברכים שמגיעים לכאן הם רציניים והאיכותיים ביותר מקרב הישיבות והכוללים בהם הם לומדים. הם מסכמים ברצינות את החומר הנלמד, משתתפים בשיעור ומגלים מעורבות. נדהמתי מעומק ורמת הידע שהפגינו בספר התניא", אומר הרב דמיכובסקי.

הרב משה גרוזמן ממגידי השיעורים המלווים את פרויקט החזרה על ליקוטי אמרים אומר: "מה שראיתי כאן היום הוא מדהים בכל קנה מידה. יושבים מאות אברכים רציניים, שאינם חב"דיים, במשך עשר שעות ולומדים תניא בעמקות ועיון. זהו בערך מה שתיארנו לעצמנו שיהיה אחרי שיבוא המשיח".

מטרת הפרויקט לצמוח ולגדול בהיקפים, בכמות ואיכות, בשנים הקרובות. "בשנה הבאה אנו שואפים להגיע לכמות של אלף אברכים, ובשנים שלאחר מכן אף להגדיל את הכמות", אומר הרב שילת. לא מן הנמנע שבעשור הקרוב יסיימו יותר מרבבת אברכים ובני ישיבות את לימוד כל ספר התניא בעיון ובעמקות.

בשבועות הקרובים נמשיך ללוות כאן מקרוב את ההכנות לקראת נעילת הפרויקט הענק עד למבחן הכללי והאירוע רב הרושם שיתקיים בסיומו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.