מערכת COL | יום ט"ז אב ה׳תשס״ט 06.08.2009

ארוחות משפחתיות: מי צריך אותן בכלל

לאתר הפופולרי 'בית-חב"ד' הגיעה השאלה הבאה: לאשתי יש אובססיה עם הרעיון של ארוחות משפחתיות. בשל התעקשותה אני יוצא ממקום עבודתי שעה מוקדם יותר בכל יום, כדי שנוכל לאכול ארוחת ערב יחד כמשפחה, דבר שלטענתה הוא אחד היסודות לחיי משפחה איתנים. אך המציאות שלנו מדי ערב רחוקה מלהיות סרטון פרסומת על משפחה שלווה המשוחחת בשלווה על אירועי היום תוך אכילת מזון ביתי לתשובה
ארוחות משפחתיות: מי צריך אותן בכלל
צילום אילוסטרציה: אלי קאהן, COL (למצולמים אין קשר לנכתב)
ציפורה פרייס

צפורה יקרה,

לאשתי יש אובססיה עם הרעיון של ארוחות משפחתיות. בשל התעקשותה אני יוצא ממקום עבודתי שעה מוקדם יותר בכל יום, כדי שנוכל לאכול ארוחת ערב יחד כמשפחה, דבר שלטענתה הוא אחד היסודות לחיי משפחה איתנים. אך המציאות שלנו מדי ערב רחוקה מלהיות סרטון פרסומת על משפחה שלווה ומרוצה המשוחחת בשלווה על אירועי היום תוך אכילת מזון ביתי ערב לחיך.

הילדים הגדולים יותר מתלוננים על כך שעליהם להפסיק את פעילויותיהם החברתיות רק כדי לאכול ארוחת ערב כשאינם רעבים כלל, בעוד הילדים הקטנים רבים ומסרבים לאכול את המזון המוגש כי הוא "איכסה" מדי. בעבורי, ארוחות הערב הללו הן חוויה מתסכלת ביותר, ואינני יכול להבין מדוע עושים עניין כזה מ"ארוחות משפחתיות". מדוע לא יכולים הילדים הקטנים פשוט לאכול מוקדם יותר בעצמם, כי הרי הם בלאו הכי לא אוכלים את מה שאנחנו אוכלים, ואילו הילדים הבוגרים יותר – לאכול מתי שהם רוצים? ברוב הערבים, אני תוהה מדוע טרחתי להגיע הביתה מוקדם בכלל.

אבא שנמאס לו

אבא שנמאס לו יקר,

רק לעתים רחוקות חיי משפחה הם אותה חוויה שלווה ורגועה המתוארת בסרטים ובסדרות טלוויזיה. המציאות היא מבולגנת ורועשת, ותכופות קשה להתמודד עמה. המאמץ הנדרש כדי לאזן בין צרכיהם הסותרים של כולם, יש בו כדי לגרום לרוב ההורים לחוש כי הם הולכים על חבל דק וגבוה בקרקס, ולעתים כולנו תוהים מדוע אנו טורחים בכלל.

אנו תוהים מדוע אנו טורחים לארגן חופשה משפחתית כשאיש אינו מסוגל להגיע להסכמה לאן ללכת ומה לעשות. מדוע אנו טורחים לאכול יחד כל המשפחה כשהילדים רק רבים ומתלוננים במשך כל הארוחה.

אין ספק שיהיה קל יותר פשוט לוותר ולנטוש את הזמנים המשפחתיים המובנים הללו, ועם זאת, אשתך צודקת בטענתה שארוחות משפחתיות וטכסים משפחתיים אחרים מסייעים לבנות יסוד חזק למשפחה. במיוחד ארוחות השבת נותנות למשפחה הזדמנות מיוחדת ליצור קשר וחיבור המורם ונבדל מדאגות היומיום ומשאר עסקי חולין.

אולם אפילו ארוחות במשך השבוע יכולות להיות בעלות איכות מיוחדת, בתנאי שתתכננו אותן בקפדנות ושתהיינה לכם ציפיות מציאותיות לגביהן. להלן כמה קווים מנחים שיסייעו לכם להפוך את זמני הארוחות לפחות לחוצים ויותר מסייעים ליצירת קשרים משפחתיים טובים:

1. לא כולם צריכים לאכול את אותו הדבר. מנת עוף אפשר להכין בשתי דרכים, אחת פשוטה ואחת מיוחדת, כדי להתאים לחכים שונים.

2. ליד השולחן, אפשר לאכוף את הכלל "בלי תלונות". אמרו לילדיכם, "אנו אוהבים להיות אתכם, לכן אנו רוצים שתהיו כאן עכשיו אתנו, כי ארוחות הן זמן משפחתי".

3. השתמשו בזמן הזה כדי לשוחח על דברים חיוביים ולחלוק חוויות שעברתם באותו יום, במקום להרצות לילדיכם על מיטות בלתי מסודרות ועל מטלות שלא בוצעו. הניחו לילדיכם גם לדבר וגם להקשיב.

4. ארוחת הערב צריכה להיות פשוטה ולא ארוכה מדי. מה שחשוב הוא לא מה שאתם אוכלים, אלא הזמן המשותף שאתם מבלים ביחד.

5. אל תעשו עניין גדול אם הילדים הגדולים יותר מחמיצים ארוחה משפחתית מדי פעם כשיש להם איזו פעילות מיוחדת.

6. זכור להודות לאשתך על האהבה וטוב הלב שהיא מגלה תמיד כלפי משפחתך. הודה לה ליד השולחן ועודד את הילדים לעשות כמוך.

זכור גם, שארוחות משפחתיות הן אמנם דבר חשוב, אך חשוב גם לכל המשפחה, שלפעמים תאכל ארוחת ערב שקטה עם אשתך במסעדה, כדי שתוכלו לדבר באין מפריע.

פעמים רבות, נראה כאילו איננו מצליחים לתקשר באמת עם ילדינו, וכי מאמצינו לא משנים להם כלל. אך כמו שאין זה אפשרי לראות את הדשא בשעת צמיחתו, כך אף בלתי אפשרי לראות ילדים גדלים ומשתנים. המנהג של ארוחות ערב משפחתיות, זמנים משפחתיים וטכסים קבועים עם כל המשפחה, היא הזדמנות עקבית לחזק את הקשרים בין בני המשפחה ולהעמיק את החיבור בינינו. אני מקווה שתמצא את הסבלנות הנחוצה כדי להמשיך במנהג הארוחות המשפחתיות שלכם ולא להניח לתסכולך לגרום לך לוותר ולהרים ידיים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.