מערכת COL | יום י"ז תמוז ה׳תשס״ט 09.07.2009

דע לפני מי אתה נוהג ● ראו הוזהרתם

שביב של רגע, זה כל מה שנדרש מבחור, לקחת ב'בין הזמנים' או בתוך הזמנים, את מפתחות הרכב, ולעשות טעות שתעלה לו בחייו הרוחניים והחברתיים, ולעיתים גם בחיי אחרים ● מלאך חבלה - זאת ההגדרה ואין בלתה לרכב ונהגו ללא רישיון כחוק. ללא פשרות וללא רחמים מדומים, כך גם יתייחס שופט למי שיגיע אליו בעקבות תפיסה ● עו"ד רוני פאלוך במאמר נוקב בפתח ימי "בין הזמנים" לסיפור המלא
דע לפני מי אתה נוהג ● ראו הוזהרתם
תאונת דרכים (אילוסטרציה) ● מימין: עו"ד רוני פאלוך
עו"ד רוני פאלוך
המאמר המלא מתפרסם במדור הדעות של שבועון "משפחה"

אל תהיו שם. הרכב, ה'אקשן', האדרנלין, התחרותיות, המים הגנובים, החברהמניות, המצ'ואיזם, להיות כמו כולם וביחד עם כולם.

שביב של רגע, זה כל מה שנדרש מבחור, לקחת ב'בין הזמנים' או בתוך הזמנים, את מפתחות הרכב, ולעשות טעות שתעלה לו בחייו הרוחניים והחברתיים, ולעיתים גם בחיי אחרים (כפי שהוכח לא אחת).

עוד לא נבראה ונוצרה הפורמולה שיכולה להסביר למישהו, ולהמחיש לו, עד כדי מה עלולה טעותו לגרום לו נזקים. אין חכם כבעל הניסיון, כנראה הודגש כשיש פריבילגיה גם ללא חכמים להפוך לחכמים, כי הניסיון הופך אותם לכאלה.

מלאך חבלה - זאת ההגדרה ואין בלתה לרכב ונהגו ללא רישיון כחוק. ללא פשרות וללא רחמים מדומים, כך גם יתייחס שופט למי שיגיע אליו בעקבות תפיסה.

גם לנהג המיומן ביותר, שכבר "לקח שיעורים מהגולן עד לחניון של הישיבה", ושאפילו ניגש לטסט, לעולם אין דרך לדעת איזה ילד יקפוץ לו לכביש, איזה צמיג יתפנצ'ר בפתאומיות, איזה "אויבער חוכם" יעקוף עקיפה מסוכנת וכדו'. בעל הרכב, או ההורה, גם אתה בסיכון! למרות שגרסתך תהיה "לא נתתי/לא ידעתי".

בניגוד לתאונות שמתרחשות כל העת לנהגים בעלי רישיון, ויתכן שאף לעיתים נוהגים בפזיזות - אותם נהגים חסרי אחריות שנוטלים את חירותם של עוברי הדרך לידיהם, פשוט לוקחים אקדח בדמות שלט ומפתח.

אני משמש סניגור לא אחת (ואולי אף עשרות), עבור נהגים שנהגו ללא רישיון, כי זהו יסודו הבסיסי של סניגור, והם אכן ראויים להגנה משפטית. אך דעו לכם, כי לא יתייחסו אליכם בסלחנות בבית המשפט, וכי אף "נסיבה מקלה" אחת לא תמנע מכם שלילה ארוכה וקנס גבוה במקרה הקל ומאסר במקרה הגרוע, וזאת מבלי שיקרה כל אירוע של נפגעים בגוף.

בבית המשפט יתייחסו אל מעשיכם כאל מעשה שבזדון, ולא בשגגה, עוד לא נולד כל עילה או נימוק בעולם שיכול להצדיק לקחת הגה ביד ללא רישיון. שלא לדבר על המשמעויות הכספיות המתלוות לכך. נער הייתי (עוד לא כל כך זקנתי), מכיר אני וגם חוויתי את אותם ריגושים, היום אני נמצא "מעבר למתרס" - בעולם אחר - תפקידו של הסניגור הוא להגן בכל דרך חוקית, אתית ומקצועית אפשרית. ברם, ישנם מקרים שבהם הוא נאלם (אך לא נעלם).

הטיעונים המלומדים ביותר, שייאמרו בפאתוס המהדהד ביותר, ויתכן שאף ירשימו את שומעיהם - יותירו רושם לרגע, אך השופט בבואו לחרוץ את הדין, יישב עם עצמו, עם מצפונו ועם אחריותו, ולא יעניק הנחות - אלא רק סיבה לאנחות - לשום נהג, ואף גרם של סימפתיה... אגב, מקום המאסר שאליו ישלח הנהג הפוגעני לא יהיה ביחד עם מפגיני חניון ספרא...

לא אורי מקלב ולא אף נציג מסור אחר יבואו להגן, על מי שבטיפשות נהג ביודעין לתוך סאגה שתותיר חותם עמוק לזמן ארוך. שנים יעברו והטראומה תישאר לתמיד. אנא! לפני שאתם נוטלים את ההגה של החיים לידיים, אל תיטלו שלא באחריות את ההגה של הרכב ללא רישיון לידיים...

הכותב משמש סניגור בתחום התעבורה, ומכהן כסגן יו"ר התעבורה של לשכת עורכי הדין בישראל, וכחבר המועצה הציבורית ליד מבקר המדינה ונציב פניות הציבור.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.