מערכת COL | יום ט"ז תמוז ה׳תשס״ט 08.07.2009

לגעת בפלא ● יוסי אליטוב

בשנה האחרונה המשבר הכלכלי הלם חזק גם במדינות חבר העמים ● שלוחי חב"ד ורבני הקהילות ספגו מהלומות תקציביות לא פשוטות ● אבל אם חשב מישהו שהחומר יוכל לה, לרוח - הגיע ערב ההצדעה והוכיח איך כל המשברים העולמיים מתנפצים על החוף היהודי ● העיתונאי החב"די יוסי אליטוב הקדיש חלק נכבד מטורו השבועי "המטבחון" בעיתון "משפחה", למעמד ההצדעה לשלוחי חב"ד חבר-העמים ● COL מתכבד להגיש את הטור לקריאה
לגעת בפלא ● יוסי אליטוב
ספסיבה, ר' משולם. הנגיד לבייב עם השר נהרי במהלך ערב ההצדעה ● צילום: ברלה שיינר, COL
מאת יוסי אליטוב, משפחה

בדיווחים על הבורסות בעולם ובמדורי הכלכלה צפופי הספרות לא דיווחו על האירוע, על אף שהוא היה האירוע המכונן של שנת העסקים האחרונה של איל ההון לב לבייב.

בחוץ, זה היה עוד ערב ירושלמי שגרתי. מכוניות וצפירות; כבישים וגשרים; מיתרים ורמזורים; בפנים, בתוך אולם הכנסים והאירועים של 'בנייני האומה', זה היה ערב מהפכני. לא פחות.

ערב חידוש הכרזת העצמאות של האימפריה הרוחנית רבת העוצמה שהקים לב לבייב במשך עשרים שנה ברחבי מדינות חבר העמים.

תחת קורת גג ירושלמית אחת התכנסו כל הנכסים שרכש לעצמו לבייב בזיעת אפו בעשרים השנים האחרונות. שלשה צדדים היו שם.

מצד אחד, המשקיע הראשי והרוח החיה של האימפריה - לב לבייב, מצד שני, הנכסים רבי הערך שמרכיבים את האימפריה, שהם מאות רבנים ומצילי נפשות יהודים שנקבצו ובאו ממדינות חבר העמים. מצד שלישי, 35 אילי הון שגייס לבייב במהלך השנים לתמיכה באימפריה הרוחנית הענקית שהקים במדינות חבר העמים.

וגם, צמרת מדינת ישראל שהגיעה לגעת בפלא ולראות איך כל המשברים העולמיים מתנפצים על החוף היהודי כמו גלי קצף מרוסקים.

לבייב עמד כמו אבא שילדיו ארגנו לו חתונת זהב. חייך וקיבל את מאות בניו במאור פנים. מפעל חייו התקפל למשך כמה שעות בתוך מאות מטרים רבועים. כידיד נאמן הרעיף חופניים של הערצה על שלושים וחמישה השותפים שמביטים לעברו בהערצה כאל מורה דרך שחינך אותם לתרום.

"המורה שלנו בביזנעס והמורה שלנו בצדקה", הם אומרים עליו בהתפעלות. "הפליא אותנו שאדם שיושב בתל אביב ולא בא לפקח כל יום, אבל כל חודש הוא שולח כסף למוסדות מתוך מחויבות. הרגשנו שאנחנו גם צריכים לתת צדקה, זה מחייב אותנו", הם מסבירים ולוגמים עוד קצת משקה חריף. לחיים, לחיים, אידן.

האימפריה שהקים לבייב בחבר העמים, פרושה מקצה לקצה בכל מדינה ומדינה. וכולם היו שם. האנשים האלו שבמסירות נפש מאירים עוד נשמה ועוד נשמה, פותחים עוד תלמוד תורה ובונים עוד מקווה. מרכיבים בשקט שורה של מוסדות חינוך יהודיים לכל הגילים. מחיים מחדש בתי כנסת ומחיים נפשות בעזרת בתי תבשיל. הצבא הזה שאחראי ישירות לפריחתה המחודשת של יהדות בריה"מ לשעבר, הצדיע לשר האוצר שלו.

בשנה האחרונה המשבר הכלכלי הלם חזק גם במדינות חבר העמים. שלוחי חב"ד ורבני הקהילות סופגים מהלומות תקציביות לא פשוטות. אבל אם חשב מישהו שהחומר יוכל לה לרוח - הגיע ערב ההצדעה והוכיח אחרת. לא נסגר ולו מוסד חינוכי אחד ברחבי הממלכה, ולא שבת ולו רב אחד מעבודתו.

"חיים של מסירות נפש" - קרא הסלוגן שקידם את פני הבאים. הם חייכו. מי כמוהם לדעת זאת. לא בשביל לשמוע את זה הם באו עד ירושלים מרוסיה ומאוקראינה, מאוזבקיסטן ומקזחסטן, מקירגיסטן ומאזרבייג'ן, מגיאורגיה ומארמניה, מלטביה ומקרואטיה.

זאת הייתה הזדמנות בלתי מצויה ל 35- אילי ההון לראות את כולם בו זמנית ולהבין כי הם שייכים למפעל חיים גדול.

"אני מדבר מתוך התרגשות עמוקה מאוד", אמר האורח שמעון פרס, יליד רוסיה. "הרקע החסידי במשפחתי מגיע מצד אבי ע"ה. אמי, לעומתו, הייתה 'מתנגדת'. בשעה שראיתי את פועלכם, הצד החסידי שבי עורר בי התרגשות עזה".

שמעון פרס, שבשנים האחרונות מגלה לחלוחית גוברת והולכת בענייני אידישקייט, דיבר מהלב ולא רק מהדף. "לא פעם אני נפגש עם מר לבייב, אולם התעניינותי נתונה אך ורק לעסק אחד שלו, לעסק היהודי. מכל היהלומים שהוא עוסק בהם, הילדים היהלומים הם באמת העסק המכניס ביותר והמבטיח ביותר שיש. לולא פועלכם יכלו הילדים להיות אבודים לעם היהודי. אין לי כל מושג מתי תתרחש תחיית המתים, אולם בטוחני כי פועלכם להחיות חיים חשוב לא פחות.

"הייתי אומר כי יהודי טוב הוא הדואג כי ילדיו יישארו יהודים. אתם דואגים כי הילדים יישארו יהודיים. הם עתידנו. ביחד עם המעמדות, ביקש הבולשביזם להכחיד את האלוקים. במאבק שניהל למול היהודים, נותרו הללו קומץ חלש. חלפו שמונים שנה, הבולשביזם קרס, היהודים נצחו".

נשיא המדינה שפעם, לפני שנים לא רבות, האמין עד מוות בשלום ובמזרח תיכון חדש, עדכן כנראה את תפריט אמונותיו. "אני מאמין שנצח ישראל לא ישקר", אמר מר פרס. "אתם לא שליחים של גודל, אלא של גדולה. יש לי כבוד עמוק לכל שליח, שלעיתים מתמודד לבדו, עם רעייתו וילדיו בארץ זרה, במקום רחוק, מול אויבים חבויים, מול טרור מאיים ולא נס לחו ולא נפל ליבו".

"אני רוצה לומר לאנשי הממון, העסק הכספי הטוב ביותר הוא להשקיע בעם ובילדים, זה תמיד יביא רווח. רווח אמיתי ורווח גדול", סיכם פרס.

מנפצי התחזיות חתן הערב, לב לבייב, סיפר כי לפני תקופה פתח מגירה במשרדו ומצא בה כתבה שהתפרסמה ב'ידיעות אחרונות' לפני שלוש שנים, תחת הכותרת 'קשה להיות יהודי'. בכתבה התפרסם דו"ח מיוחד שהצביע על הירידה הדמוגרפית של הפזורה היהודית בעולם.

"המציאות של השלוחים כיום שוללת את כל הסטטיסטיקות", התרגש לבייב. "למרות המצב הכלכלי ועל אף שצמצמנו את התקציב, גדל היקף הפעילות בארגוננו ביותר מחמישים אחוזים. ניבוי העתיד צפה קשיים, אך במציאות, המושלים, ראשי העיר והשלטונות עושים יד אחת כדי לסייע לנו".

"השגשוג הפלאי המתרחש כשארגונים יהודיים אחרים מצמצמים פעילות ובניגוד לכל התחזיות השחורות, הוא נס. אנו רואים תופעה, כיצד התומכים מסייעים לרב ונותנים לו כסף ואחר כך מודים לו ומנשקים אותו ופשוט נהנים מהתרומה. זה נס אמיתי. מכך אנו רואים שכאשר יש חינוך נכון ומתאים, הכל מצליח", אמר לבייב.

הערב בבנייני האומה, שנראה לעיניים זרות כדבר הנכון בזמן הלא נכון - התקיים בזמן הכי נכון מכל הבחינות. כי דווקא עכשיו, בסוף השנה האנושה כל כך, הוכיחו מדליקי האבוקות בחבר העמים את החוסן היהודי האיתן. כי דווקא עכשיו, בשנה השחונה הזאת, צמחה ההזדמנות המתאימה להצדיע לשותפי הצדקה של לבייב, אילי פלדה, נחושת ובנקאות, שהפכו לשלד המקומי של זבולונים שחונכו לתת צדקה והם מחזיקים את האימפריה. כי דווקא עכשיו בשנה המיובשת תקציבית, הוכיחו מאות הרבנים ואנשי החינוך שהם לוחמים בשם אמונה ולא שכירים של איל הון.

זה היה מפגש מרתק, מלא זרמים ועמוס בתחושות. לבייב, שישב בפני פוקר בראש השולחן, התקשה להסתיר את תחושת שביעות הרצון המתפרצת. הנה, למרות כל הקשיים עודנו בתוקפו ומוקף בנשיא המדינה, ברבנים נכבדים ובכמחצית מחברי הממשלה. זו הייתה הכרזת עצמאות רוחנית שאמרה ברורות כי המפעל היהודי חי וקיים. הוא שרד את AIG מאדוף ושרד את מפולות וול סטריט ושרד את התרסקות ושרד את שורות המספידים ואוסף המקוננים.

זאת הבשורה שיצאה מהאולם הנוצץ: למרות הקושי, לא תידום השירה.

חפציבה לא קרסה

מאות הרבנים ממדינות חבר העמים שבאו להשתתף בוועידת ראשי הקהילות ממדינות חבר העמים, הטריחו את עצמם במהלך הוועידה לאולם הכנסים של מלון 'קראון פלאזה' בירושלים, לאירוע הצדעה של אמירת תודה לאיש שאינו יודע ולו מילה אחת ברוסית: השר משולם נהרי.

נהרי נושא על כתפיו את האחריות הישירה לאי קבורתה של תכנית חפציבה. מדובר בתוכנית ייחודית שבה מפעילה ישראל 44 מוסדות חינוך יהודיים במדינות חבר העמים עבור כ-10,000 ילדים ובני נוער יהודים.

במסגרת התוכנית נשלחים עשרות מורים ומורות מהארץ לשמש בקודש בבתי הספר של שלוש רשתות החינוך "אור אבנר", "שמע ישראל" ורשת "אורט" העולמית. המטרה המוצהרת היא העמקת הזיקה והקשר של התלמידים היהודים ברוסיה למסורת ישראל ולארץ ישראל.

מדיניות הקיצוצים הממשלתית סברה כי יש להפסיק את תמיכת המדינה בתכנית. שרת החינוך הקודמת שאהבה לשלב היסטוריה ערבית על 'סבל' הפלשתינים בספרי הלימוד הישראליים, החליטה על ביטול התכנית בתוך שלוש שנים. נהרי הוא שנפגש עם ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט ודיבר על לבו להמשיך את התכנית.

תכנית חפציבה עמדה לאחרונה שוב בפני קריסה. הקיצוצים החדים בתקציב משרד החינוך, לצד הודעת הסוכנות היהודית על הפסקת השתתפותה במימון התכנית, סתמו את הגולל על התכנית.

עשרות ואולי מאות מורים ומורות החלו לארוז מזוודות.

עד שהשר נהרי נכנס לעובי הקורה. בסדרת פגישות בין נהרי ושר החינוך ומנכ"ל משרדו כמו גם עם שר החוץ, הצליח נהרי לשכנע את הנכבדים כי חייבים להמשיך את הפעלת התכנית.

מצדו הבטיח השר כי יפעל בכל דרך להשגת התקציבים הנדרשים להמשך הפעלתה. שתדלנותו נשאה פרי, ומאות מורים ומורות קיפלו את המזוודות והחזירו אותן לבוידם.

ספסיבה, ר' משולם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.