מערכת COL | יום ג' תמוז ה׳תשס״ט 25.06.2009

כתבת השער ב"שעה טובה" הוקדשה ליום ההילולא

בחסידות צאנז הוא כונה בפי כל "דער ליובאוויטשער", מזכיריו של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש הכירו אותו כנאמן-ביתו ואיש-סודו של כ"ק הרבי מקלויזנבורג ובמשך עשרות שנים היה האיש שקישר בין שני גדולי עולם אלו ● השבוע, במלאת 15 שנים לפטירתם של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש וכ"ק האדמו"ר מקלויזנבורג זי"ע, נאות הרה"ח רבי יוסף בנימין וויליגער, מחשובי חסידי צאנז-קלויזנבורג, לגלות בפני 'שעה טובה' טפח ממערכת-הקשרים שהתקיימה דרכו בין שני גדולי-עולם החושפת גילויים נדירים וסיפורים בפרסום ראשון ● COL מגיש קטעים מהכתבה  לקריאה
כתבת השער ב

מאת א. ארצי

בג' בתמוז תשס"ט, ימלאו 15 שנים לעלותו לגנזי מרומים של כ"ק הרבי מליובאוויטש זי"ע. באותה שנה, בהפרש של ימים ספורים בלבד הוכה העם היהודי מכה נוספת – הרבי מצאנז-קלויזנבורג זי"ע, נתבקש לישיבה של מעלה, בארץ הקודש. תחושת האבל הכבד והיתמות הייתה מוחשית, בכל חוג בינו לבין עצמו, ובכלל ישראל גם יחד.

אולם היה אחד שנשא בלבו כאב כפול ומכופל, אותו הוא נושא עמו עד היום.

זהו אדם שזכה להיות ה"ממוצע", כלשונו, בין שני גדולי עולם אלה, שכפי שידוע, היו מקושרים בקשר איתן ויוצא-דופן בימי חייהם: הרה"ח רבי יוסף בנימין וויליגער שיחי' היה נאמן-ביתו של כ"ק האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג במשך כיובל שנים, ובה-בעת היה מקורב ביותר לכ"ק הרבי מליובאוויטש. הוא היה עֵד לקשר המיוחד בין שני הענקים, כאשר מסרים רבים מצד זה לרעהו הועברו על-ידו.

"אני עצמי חסיד מונקאטש, שם גדלתי עד גיל 16, ואז היגרתי עם הוריי לאמריקה", מספר ר' בנימין השבוע בשיחה מיוחדת ל'שעה טובה', עם מלאות 15 שנים לפטירתם של שני צדיקי עולם. "באמריקה נכנסתי ללמוד ב'תורה ודעת'. שנתיים מאוחר יותר, בשנת ת"ש, הגיע לארצות-הברית הרבי הקודם מחב"ד. שהיתי בין אלפי היהודים שהגיעו להקביל את פניו בנמל וזכיתי לראות אותו אז. הייתי נוכח גם בהתוועדות הראשונה שערך הרבי זי"ע, ומאז הלך הקשר והתהדק.

"אבי היה תלמיד-חכם גדול ותלמידו של ה'עצי-חיים' מסיגט, שהיה חותנו של הרבי מקלויזנבורג בזיווג ראשון, ומכאן גם הקשר לקלויזנבורג. אבי גם היה בוועד שהביא את הרבי מקלויזנבורג. כאמור, אנחנו היינו ממונקאטש, ולמונקאטש היה קשר חזק ביותר לאדמו"רי חב"ד, ולרבי הקודם בפרט. שמו של הרבי הוזכר בביתנו פעמים רבות".

ר' בנימין הצעיר השתדל מאז שלא להחמיץ שום התוועדות אצל הרבי. על ה'יחידות' הראשונה אצל הרבי הקודם, שהייתה ביום חופתו, מספר ר' בנימין: "זה היה במוצאי חג השבועות תש"ג. בעיקרון, זה היה יום שאי-אפשר היה להיכנס בו אל הרבי.

הגעתי לרבנית ואמרתי לה שאני בחור ממונקאטש ומחר אני מתחתן, ואני מבקש שהרבי ירחם עלי ויקבל אותי בכל זאת. ראיתי שהדבר עשה על הרבנית רושם. אבי היה איתי, ויצאו להגיד לי שאגיע בעוד חצי שעה. הרבי ישב עם השטריימל, והגשתי לפניו קוויטל. אבי ביקש שהרבי יברך אותי, והרבי אומר מיד: 'כי ברוך הוא'. אבא אמר שבמונקאטש הרבי שם ידיים על ראשי, ואז הרבי הריי"צ שם את ידיו על ראשי ובירך אותי – עניין שלא היה רגיל שם"...

הקשר המיוחד נמשך גם עם חתנו של הרבי הקודם, הרבי מליובאוויטש, כאשר באותו זמן שימש ר' בנימין, כאמור, כנאמן ביתו של כ"ק האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג. "עד כמה שידוע לי, שני הצדיקים אף פעם לא נפגשו, אבל קשר היה ביניהם, ואני זכיתי להיות ה'ממוצע' ביניהם, וזכיתי גם להיות מקורב לשני הצדיקים האלה", הוא אומר.

הכתבה במלואה מתפרסמת השבוע ב'שעה טובה'

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.