מערכת COL | יום כ"ז סיון ה׳תשס״ט 19.06.2009

ממשלת גרמניה מבצעת מיגון מלא לבית חב"ד בעיר

ייחודיותו של קמפוס ומרכז חב"ד החדש בברלין הוא שזהו בניין שנבנה לראשונה בתרומותיהם ובנדבתם של יהודים מקומיים ● בשונה מהמקובל בדרך כלל בגרמניה, שהשלטון המרכזי מממן את פעילות הקהילות היהודיות במדינה, שכן הממשלה רואה לעצמה מחויבות לתמוך בקהילות אלה בצעד של מעין פיצוי על מה שהממשל הנאצי הרס ולא חמל בשנות הזעם  לסיפור המלאשגריר רוסיה בברלין פגש את שגרירי חב"ד בברלין
ממשלת גרמניה מבצעת מיגון מלא לבית חב

ק. בנימין, ברלין

שר הפנים הגרמני, לאחר ביקור לאחרונה בבית חב"ד בברלין החליט על מיגון הבניין וגידורו מחדש וזאת אחר שהתרשם מהפעילות היומיומית והפעילות היא רבה, של הבית שהוא כתובת לכל יהודי. ובמיוחד לאור אמרתו של שר החוץ הגרמני והמתמודד העיקרי לתפקיד הקנצלר, פרנץ ולטר שטיינמאייר, ידיד אישי להרב יהודה אליקים טייכטל, אשר כינה אותו "המהפכן של המהפכה היהודית בגרמניה". וכל זה מתגמד לעומת תפקידו היומיומית והנעלה של שליח כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, שעושה שליחותו.

אגב, ביום שהגעתי לראשונה לברלין שאלתי את מנהל המלון בו התאכסנתי על הדרך הקצרה עד לבית הכנסת המרכזי, כי שם יש מקווה, וכוונתי היתה שידריך אותי לפי המפה שבידי את הדרך הקלה של הליכה, ידעתי על חצי שעה. הדרך הקצרה הוא הרי במונית, אך להליכה של בוקר אין לזלזל, וזה סגר לי את המפה, ואמר על אתר: הנה 50 מטר לפניך: הלכתי ומיד הגעתי ל...בית חב"ד.

והנה התקדים שקרה בברלין. לפני פחות משנתיים הגיש השליח הרב יהודה טייכטל מבעוד מועד בקשה למשטרה וראש מועצת מחוז וילמרסדורף בברלין לסגור את התנועה למשך שתי יממות בקטע רחוב מונסשטרסה שבו ממוקם מרכז חב"ד, לרגל חגיגת חנוכת הבית, בח"י אלול תשס"ז, הרימו הללו גבה, ומעצם הבקשה המוזרה שאין לו אח ורע. הרב טייכטל, הרגיל למבצעים נועזים, שמאז בואו לברלין התחיל מלא-כלום ועתה מביט לאחור והקים כבר 11 מוסדות חינוך, במיוחד יומו הגדול בהקמת הבניין המפואר והיוקרתי של "מרכז ליובאוויטש – מרכז חב"ד ראהר ובית שלמה אלבם", לא היה אדם מאושר ממנו. הרשויות והמשטרה אישרו את סגירת הרחוב עד ל...בקשת הסרה.

מסתבר שהאנרגיה של הרב טייכטל מתבטא במרכז בית חב"ד, בניין שהיה שייך לחברת החשמל הברלינית והועבר אליו בתרומתו של יהודי מקומי.

פעילות רבת היקף

פעילות חב"ד בברלין החלה לפני שלושה עשר שנים בהגיעו של השליח הרב יהודה אליקים טייכטל, ובהמשך, לפני ארבע שנים הצטרף הרב שמואל סגל. אלו הם שנים של פעילות נמרצת, פעילות למען יהדותה של ברלין, פעילות למען גאווה יהודית בברלין, למען עתידם החינוכי של יהודי ברלין. הרב סגל אחראי על הפרויקטים ורבים הם, וקוצרים פירות להלכה ולמעשה. לצידם פעילים בשדה החינוך היהודי, עיקר משימתם בברלין, עוד 4 שלוחים. בס"ה כמאה משפחות קשורים במישרין בבית חב"ד ובעקיפין עוד רבים. על כך בהמשך.

מרכז חב"ד שומר על קשר רצוף עם 15 אלף בתי אב. בעוד לפני יותר מעשור היו בברלין 30 אלף יהודים, היום הזה, במיוחד לאחר העלייה ההמונית מברית המועצות לשעבר, מעריכים כי 200 אלף יהודים מתגוררים בברלין. יש להוסיף את חמשת אלפי היהודים שירדו מישראל והם קשורים עם בית חב"ד, המהווה מעין קמפוס.

ייחודיותו של קמפוס ומרכז חב"ד החדש בברלין הוא שזהו בניין שנבנה לראשונה בתרומותיהם ובנדבתם של יהודים מקומיים. בשונה מהמקובל בדרך כלל בגרמניה, שהשלטון המרכזי מממן את פעילות הקהילות היהודיות במדינה, שכן הממשלה רואה לעצמה מחויבות לתמוך בקהילות אלה בצעד של מעין פיצוי על מה שהממשל הנאצי הרס ולא חמל בשנות הזעם.

כאמור, מרכז חב"ד החל הכל מהתחלה, תוך שימת לב כי מצב היהדות שהיתה שם לאחר מלחמת העולם השנייה היתה המשך לתקופת השכלה ההיסטורית ולא לטובה, במלים פשוטות מזויפת. ומאז החלה הפעילות החב"דית, בסיס עבודתם היא "היסוד" שיקבע לשנים הבאות, וכבר רואים תוצאות. וכדברי הרב טייכטל: האמת תקבע.

פרוייקטים מרשימים

המרכז החדש של בית חב"ד, הינו פרויקט בקנה מידה מרשים ביותר, בלבה של ברלין החדשה, שנבנה בעלות כוללת של שש מליון יורו. הבניין מאופיין בפאר יוצא דופן, ובהשקעה ארכיטקטונית מרשימה, שבעקבותיו זכה להד רחב בגרמניה, שצוין בין הפרויקטים האדריכליים היפים במדינה. בית הכנסת שבמרכז חב"ד גם נכלל ב"ספר השנה" של האדריכלות בגרמניה. אגב, מו"ל גרמני מהמובילים, המתמחה בהפקת חוברות של יצירות ארכיטקטוניות הפיק חוברת כזו על הבניין המהודר של מרכז חב"ד, ונמכרת בחנויות הספרים ובנקודות המזכרות לתיירים.

אגב, בקומת הכניסה מיד מבחינים בבניית תעתיק של הכותל המערבי. 19 טונות של אבני ירושלים הועברו לברלין כדי להקים את שני קירות הכניסה למרכז. צוות ההקמה ביקר בירושלים וצילם קטעים של הכותל המערבי כדי להכין את תוכניות הבנייה של קירות הכניסה. "אין לנו כל כוונה שקירות האבן ישמשו תחליף לכותל. זה לא יהיה מקום תפילה. אנשים לא יוכלו לשים כאן פתקים", הבהיר הרב יהודה טייכטל. "כל מה שרצינו הוא להציב בברלין סמל נצחיות של עם ישראל".

הבניין כולל בתוכו אגפים רבים שבאים לספק את כל הצרכים של הקהילה היהודית בעיר: בית כנסת מפואר ורחב ידיים המכיל מאתיים וחמישים מקומות ישיבה; אולם אירועים בו נערכות כמעט מידי יום שמחות יהודיות, חתונות, בריתות, חגיגות בר מצווה וכדומה, וכן אירועים שונים בחיי היהדות בברלין; במרכז חב"ד פועלת מסעדה כשרה למהדרין לתועלת היהודים המקומיים, ותיירים יהודיים המגיעים לברלין, עובדה שכמובן מחזקת את שמירת הכשרות בעיר; מקווה-טהרה משוכלל ומפואר, שתורם רבות לחיזוק שמירת טהרת המשפחה בברלין; ספריית יהדות גדולה הגדושה בספרי קודש ומחלקת היי-טק בנושאי יהדות שרבים משתמשים בה כדי להוסיף ידע בתחומי היהדות; חנות יודאיקה בה ניתן להשיג, לראשונה בברלין, מגוון רחב של תשמישי קדושה, ספרי קודש, תפילין ומזוזות וכדומה; מרכז נוער בו נערכים מגוון של פעילויות קבועות ועונתיות לנוער היהודי בברלין; מרכז תיירות בו מקבל כל תייר את כל השירות והמידע היהודי שהוא נזקק לו בשהותו בעיר.

בשבתות הבניין כולו רוחש פעילות במיוחד בהשקעה לצעירים יהודיים מברלין ומחוצה לה אשר שלוחי חב"ד בערי גרמניה שולחים לשם כך, אלו הם הסמינרים לשבתות בהשתתפות של 150 בממוצע, וההשפעה כמובן רבה.

אגב, מאז הופעלה המסעדה הכשרה והמהודרת במרכז חב"ד רבים הם אנשי עסקים יהודים המגיעים לכאן, אך מרשים יותר הזמנת המסעדה מצד גורמים מוסדיים כגון חברי משלחות מישראל, עסקיים ומדיניים, ומארצות אחרות המגיעים לברלין לסיורי לימודים או טיולים, יש כתובת לאוכל כשר למהדרין. בימים ששהיתי בברלין הוזמנו ארוחות מראשי הבונדס בארה"ב שבאו לברלין, 3 קבוצות של עובדי חברת החשמל שיצאו לטייל, אנשי עסקים מבלגיה. מה גם, אירועים יהודיים המתקיימים בברלין מזמינים את התקרובת הכשרה במסעדה של מרכז חב"ד.

המרכז הקהילתי

בעקבות כל אלה, אין זה פלא שמרכז חב"ד בברלין הפך למקום שוקק חיים בכל שעות היממה.

למעשה, המקום מהווה מרכז קהילתי לכל צורך ולכל עניין יהודי. כל יהודי שנצרך לנושא יהודי בכל תחום, מוצא את מבוקשו תחת קורת גג אחת. המקום כבר הפך לחלק מרכזי ואינטגרלי של החיים היהודיים בברלין. כל משלחת יהודית המגיע לעיר, יודעת שכחלק מהביקור עליהם להיכנס למרכז חב"ד.

כפועל יוצא, המרכז החדש גורם להרמת הגאווה היהודית ליהודים רבים שהיו רחוקים משמירת תורה ומצוות. יהודים רבים, שרואים עד כמה המקום תופס מקום חשוב בחיי היהדות בעיר ואת הפעילות התוססת שרוחשת בו תמיד, אומרים לעצמם: אם בלב ברלין יש מקום שבו החיים היהודים תוססים כל כך, הוי אומר שהדבר 'מתאים' גם בשבילנו...

שיתוף הפעולה עם הקהילה היהודית מתבצע בכל מעגלי הפעילות. הקהילה וראשיה שמחים להיווכח כי יותר ויותר יהודים חוזרים לשורשיהם, מה שמרחיב את מעגל החברים בקהילה.

עם הזמן, קיבלה קהילת ברלין את בית-חב"ד ככתובת לכל עניין יהודי. בית-חב"ד נפתח כאמור בשנת תשנ"ו, ומאז הכתובת הרוחנית הייתה גם לכתובת גשמית. היהודים הברלינאים החלו להגיע בהמוניהם, להשמיע שאלות, להירשם לשיעורים ולבוא ללמוד.

ביחס לקהילייה הישראלית הגדולה בברלין - השגרירות הישראלית בברלין נחשבת בין הגדולות בעולם, כמאה וחמישים משפחות עובדות בה. לאורך השנה מתקיים שיתוף הפעולה הדוק בין צוות השגרירות בראשות השגריר וצוות בית חב"ד בראשות הרב טייכטל.

גם עם אלפי היהודים יוצאי רוסיה המתגוררים בברלין, מתקיימת פעילות ענפה בבית חב"ד. בין השאר, נערכים עבורם סמינרים ליהדות, ולשם כך מוזמנים רבנים ומשפיעים ומרצים. הגיעו הדברים לידי כך שהיהודים יוצאי רוסיה המתגוררים בברלין רואים במרכז חב"ד את ה"געמיינדע" והקהילה ההולמת אותם.

לבית חב"ד בברלין עבודה רבה ולא קלה. את החב"דניקים זה מעודד ורואים ברכה בעמלם ובשליחותם.

גולת הכותרת

אם הכל טוב יש מיד להדגיש את מה שלא. החינוך, וזו המגמה והעיקר בפעילותם של שלוחי חב"ד בראשות הרב טייכטל. עיקר השקעתם בצעירים ובמיוחד בילדים, שהם העתיד של יהדות ברלין ולהם נוסד בית הספר הדתי הראשון על טהרת הקודש שכולם יהודים שלמים.

בית הספר ממוקם בצפון העיר באחוזה שבמרכזו בית מהודר ששימש את מקום התייעצות של ראשי השלטון של הרייך השלישי. גם כאן השלטונות עורכים עתה מיגון וגידור של כל המתחם למען בטחונם של התלמידים והצוותות.

מקום של כבוד בבית הספר תופס רב בית הספר, הרב דוד גבירץ, המשקיע ממרצו וידענותו בתחום החינוך על כל הקורה בבית הזה. גם הוא שותף למהפכה החינוכית, כאמור, רבים הישראלים המתגוררים בברלין, לעומת זאת בני השלוחים הלומדים באגף "אור אבנר", הלימודים הם ברמה הגבוה כדרישת משרד החינוך הגרמני, והכל מבלי לגרוע דבר מלימודי הקודש, במשך השבוע עורכים המורים מבצעים חינוכיים בכיתות, ועוד חידוש, הילד מביא הביתה "צעטעלע של שבת" על מה שהוא למד במשך השבוע, ומיותר לציין את השינוי שהילדים הללו, כפועל יוצא עשו בבית הוריהם. התוצאות ניכרות היטב ב...מרכז בית חב"ד במרכז העיר, במיוחד בשבתות. 

קול התורה בברלין נשמע בהיכל הישיבה במרכז חב"ד, וראש הישיבה הוא הרה"ג רבי שלום בער כהן המרצה שיעוריו מדי יום, ובחורים אלו לאחר הסדרים לומדי בחברותות עם בעלי בתים אף מוסרים שיעורים מדי יום לצעירים המגיעים למרכז לשם כך. והפרויקט הרי הוא להרבות בעל תשובה.

כאן שוב המקום לציין שלבחורים יש ראש ישיבה טוב, אך מורה טוב ומחנך דגול נותר הרב טייכטל, שהוא גם שליח וגם מרביץ תורה. החל משעה קלה לאחר תפילת שחרית הוא עסוק במסירת שיעורי תורה, הן במשרדו, הן במשרדיהם של אנשי עסקים עמם יש לו חברותות קבועות, והערבים מקדשות לשיעורים בהשתתפות עשרות צעירים, ובמיוחד מקדיש עתים למועדון למשפחות צעירות, להכינם לנהל משפחה יהודית, מטבח יהודי כשר. כנואם בחסד עליון ובס"ד רואה הצלחה בעמלו, אך הוא תמיד בהרגשה שהוא רק בתחילת דרכו בעשייה.

הכל מההתחלה

כאמור, עברו פחות משנתיים מאז פתיחת המרכז היהודי הגדול של בית חב"ד בברלין, והמקום צר מהכיל. קשה לתפקד כך, מציין הרב טייכטל, וזה זמן רב שהוא עסוק ביצירתיותו, ולקוראי "המודיע" נגלה לראשונה כי הפתרון המיוחל בדרך. המתחם שמאחורי מרכז בית חב"ד הגדול, על שטח גדול של 1,600 מ"ר, שנרכש לאחרונה יקום בית גדול מימדים, על 6 קומותיו, והוא ירכז בתוכו את כל הפונקציות שכבר מיושמים, חלקם במבנים שכורים, ואף יתן מענה לתוכניות שנרקמו במשך השנים. ולפי קצב העשייה של הרב טייכטל ולצדו הרב שמואל סגל, לא יעבור זמן וחנוכת הבית תתקיים בעתיד הקרוב.

כאמור, כיום יש 200 אלף יהודים בגרמניה לעומת 30 אלף לפני כעשור, ועשרות אלפי הצעירים בערים השונות, לאור הנתונים הלו פועלים ופעילים שלוחי חב"ד להביא כמה יותר של ילדים, יהודים על פי ההלכה, לבתי הספר, כי הם העתיד ליהדות בגרמניה, וברור שללא הפעילות הללו ייטמעו ח"ו.

לשם כך יסדו את המחלקה שהפכה פופולרית ומבוקשת, 'תורה - קולג'. על הפרויקט ממונה השליח הרב גולווטשוב, יליד חרסון באוקראינה, ובוגר ישיבת חב"ד, ובפועל ר' גדליהו פלמרצ'וק, יליד אודסה הינו האחראי והאדמיניסטרטור של הפרויקט, שניהם עורכים נסיעות ושבתונים בערים השונות של גרמניה, ומכוונים אותם לבוא לשבתות במרכז חב"ד בברלין. וברור שהמושפעים הופכים למשפיעים.

יצוין שהשליח הרב טייכטל, מכוח אישיותו ועשייתו הפרודוקטיבית, פעיל מאוד בשטחי החיים היהודיים בברלין, מבוקש ומוזמן בכל אירוע.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.