מערכת COL | יום י"ז סיון ה׳תשס״ט 09.06.2009

"הארץ" על עמדת השליח כיצד לנהוג עם האוייב בעת מלחמה

עיתון "הארץ" מדווח היום כי הרב מאניס פרידמן, דיקן מכון "בית חנה" לחקר היהדות, כתב במגזין יהודי כי "ראש הממשלה הישראלי הראשון שיכריז שהוא יפעל על פי דרכי התורה יביא שלום למזה"ת" ● על פי העיתון, הדברים הובילו לגל של גינויים, בעיקר בקרב בלוגרים יהודים בארה"ב, ופרידמן פרסם הבהרה לסיפור המלא
כך מדווח הבוקר העתון "הארץ":

סערה בעולם היהודי בארה"ב: רב מוכר של חב"ד קבע שבעת מלחמה נגד הערבים יש "להרוס את האתרים הקדושים שלהם ולהרוג גברים, נשים, ילדים (ובקר)".

הרב מאניס פרידמן, דיקן מכון "בית חנה" לחקר היהדות במינסוטה, היה אחד מתשעה רבנים שהשתתפו במדור "שאלו את הרבנים" בגליון מאי/יוני של המגזין היהודי "מומנט" היוצא לאור בוואשינגטון. הרבים נשאלו כיצד "יהודים צריכים לנהוג בשכניהם הערבים?".

בעוד הרבנים האחרים הציגו דעות מתונות, פרידמן, המקורב לזמר בוב דילן, השיב שהא לא מאמין במוסר מערבי, "כלומר, לא להרוג אזרחים וילדים, לא להרוס מקומות קדושים, לא להילחם בתקופת חגים, לא להפציץ בתי קברות, אל תירה לפני שיורים בך כי זה לא מוסרי".

פרידמן הבהיר ש"הדרך היחידה להילחם מלחמה מוסרית היא הדרך היהודית", ופירט: "ראש הממשלה הישראלי הראשון שיכריז שהוא יפעל על פי דרכי התורה יביא שלום למזרח התיכון. ראשית, הערבים יפסיקו להשתמש בילדים בתור מגנים אנושיים. שנית, הם יפסיקו להחזיק בבני ערובה מכיוון שהם יידעו שאנחנו לא מאוימים. שלישית, לאחר שהמסגדים שלהם ייהרסו, הם יפסיקו לחשוב שאלוהים לצדם. התוצאה: אין נפגעים בקרב האזרחים, אין ילדים בקו האש, אין תחושת צדק כוזבת. למעשה, אין מלחמה".

הוא הוסיף ש"אפס סובלנות לזריקת אבנים, לקסאמים ולחטיפות משמעותה שהמדינה השיגה ריבונות. חיים על פי ערכי התורה יהפכו אותנו לאור לגויים, שסובלים מתבוסות בשל מוסריות נוראית מעשה ידי אדם".

הדברים הובילו לגל של גינויים, בעיקר בקרב בלוגרים יהודים בארה"ב, ופרידמן מיהר לפרסם הבהרה. "תשובתי, כפי שפורסמה, מטעה. כמובן שאני מאמין שיש להתייחס לכל שכן של העם היהודי בכבוד וחמלה, כפי שהתורה מצווה עלינו. אני התייחסתי בתשובתי לשאלה כיצד יש לנהוג בעת מלחמה, כאשר השכן שלנו תוקף אותנו, ומשתמש בנשותיו, ילדיו ומסגדיו כמגן. ניסיתי להתייחס בקצרה לכמה סוגיות מוסריות בקשר לחיוב הצבא לנצור אש, גם במחיר שפיכות דמים נרחבת ובלתי נסבלת.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.