מערכת COL | יום ט"ז סיון ה׳תשס״ט 08.06.2009

הרב גינזבורג נגד "קבצני הרמזורים" ● מה דעתכם?

במדור הפופולרי "פינת ההלכה והמנהג" המתפרסם ב"שיחת השבוע" נשאל רבה של עומר הרב יוסף שמחה גינזבורג מה עמדת ההלכה על 'קבצני הרמזורים', העומדים בצמתים ומבקשים תרומות מנהגי המכוניות? ● הרב גינזבורג עונה נחרצות: תופעת 'קבצני הרמזורים' נושאת עמה סכנת נפשות. הם עומדים במקום מסוכן ומסכנים את עצמם בין התחלפות האור ברמזור, בהימלטותם מבין הרכבים ● וגם: אין להיענות לבקשות הסעה של מי שעומדים בתוך הצומת לתשובת הרבבואו להגיב באמצעות "מערכת התגובות" >>>
הרב גינזבורג נגד
(צילום אילוסטרציה: שמואל בן צבי, COL)

שאלה: מה עמדת ההלכה על 'קבצני הרמזורים', העומדים בצמתים ומבקשים תרומות מנהגי המכוניות?

תשובה: בהלכות צדקה נפסק שאם עני פנה לבקש צדקה – אין להחזירו ריקם, שנאמר (תהילים עד,כא): "אל ישוב דך נכלם". חז"ל אף אמרו: "בואו ונחזיק טובה לרמאים, שאלמלא הם – היינו חוטאים בכל יום" (במה שאנו מעלימים עין מן העניים).

אולם תופעת 'קבצני הרמזורים' נושאת עמה סכנת נפשות. הללו עומדים במקום מסוכן ומסכנים את עצמם בין התחלפות האור ברמזור, בהימלטותם מבין הרכבים. בעקיפין הם מסכנים גם את הנהגים (שיאיצו או יאטו כדי למנוע תאונה, ובכך הם עלולים לגרום תאונה). אמנם הסכנה בתנועת רכב בצומת פחותה מזו שבאמצע הדרך, אבל עדיין יש בכך סכנה, ואין לאדם היתר להכניס את עצמו ביודעין לסכנה כזאת.

בעקבות 'קבצני הרמזורים' החלה להתפתח תופעה של חלוקת חומרי תעמולה או מכירת מוצרים ברמזורים. עם התגברות התופעה חברו אליה גם דיילי-פרסום של חברות מסחריות. יש להניח שהמצב הכלכלי עלול להגדיל את ממדי התופעה.

מתן תרומה או קבלת עלוני הסברה וכדומה הם עידוד להמשך התופעה, ובכך אנו נעשים שותפים לסיכון חיים. לכן ראוי להתעלם לגמרי מכל הפניות מסוג זה, ומאחר שהדבר נעשה כדי למנוע סכנה, אין בכך פגם.

כמו-כן אין להיענות לבקשות הסעה של מי שעומדים בתוך הצומת. אם רוצים להסיע מישהו, יש לסמן לו שיתקדם הלאה בזהירות, ולעצור לו במרחק סביר מן הצומת.

מקורות: ראה כתובות סח,א. רמב"ם הל' מתנות עניים פ"ז ה"ז. שו"ע יו"ד סי' רמט ס"ד

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.