מערכת COL | יום ט"ו סיון ה׳תשס״ט 07.06.2009

נתניהו: "דרישת ארה"ב לא הוגנת"

בדרך להתנגשות? בישראל מסרבים להיענות לדרישות אובמה ● רה"מ: "הלחץ לא יעזור. היו סיכומים קודמים" ● קלינטון: "אין שום תיעוד להסכמים" ● "היא לא אומרת אמת‭,"‬ משיבים גורמים מדיניים לשעבר תמליל מתוך "ידיעות אחרונות"
נתניהו:
מאת שמעון שיפר, ידיעות אחרונות

ברק אובמה הגיע למזרח התיכון כדי להודיע שכללי המשחק השתנו. בישראל החליטו לקחת נשימה עמוקה והגיבו בברכה מנומסת. אמש התגובה כבר הייתה נחרצת הרבה יותר.

"הלחץ האמריקאי לא ישיג את מטרתו‭,"‬ אמר בסוף השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הדרישה להפסיק את הבנייה בגושי ההתנחלויות לא הוגנת - ולכן לא נפסיק לבנות‭."‬ ההתנגשות החזיתית, דווקא עם בעלת הברית הגדולה מכולן, מעולם לא נראתה קרובה יותר.

נשיא ארצות הברית שם את ההתנחלויות הישראליות בראש סדר העדיפויות שלו במזרח התיכון. פעם אחר פעם הוא מגדיר אותן "לא לגיטימיות, שיש להפסיק לאלתר את הבנייה בהן‭."‬ פעם אחר פעם, וגם בנאום הפיוס לעולם המוסלמי בקהיר. בישראל הרגישו עד עכשיו חוסר נוחות, אבל קיוו שהעמדה הזו תשתנה. אבל עכשיו נראה כי העימות בלתי נמנע. גם להסתיר אותו כבר אי-אפשר. "הדרישה הזאת לא הוגנת, אמר נתניהו בסוף השבוע בשיחות פרטיות, "ואין כוונה להיענות לדרישה האמריקאית. לפיכך הבנייה בגושים תימשך גם נוכח הסכמה רחבה בציבור הישראלי בעניין‭."‬

שליח של אובמה למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל, שצפוי להגיע השבוע לאזור, ישמע מנתניהו בדיוק את הדברים האלה.

בכיר לשעבר במערכת המדינית אמר אמש כי הלחץ האמריקאי עלול "להבעיר את השטחים מצד המתנחלים ולגרום לתוצאות הפוכות ממה שהאמריקאים קיוו בהצהרות הגורפות שלהם‭."‬ הבכיר הוסיף ש"שום ממשלה, ובוודאי לא ממשלת ימים בראשות נתניהו, לא תצליח גם אם תרצה בכך לכפות את ההפסקה המוחלטת של הבנייה. מי שרוצה מאה אחוז של הפסקת בנייה ימצא עצמו במציאות בלתי נשלטת לחלוטין בשטח".

במערכת המדינית משוכנעים שהאמריקאים "טיפסו על עץ גבוה מדי‭."‬ "אם הם לא ימהרו לרדת ממנו‭,"‬ אומר גורם המצוי בפרטים, "הם צפויים למחזות בשטחים שממשלת נתניהו לא תצליח להתמודד איתם‭."‬ בסביבתו של נתניהו יש מי שמזהה כבר בממשל אובמה השלמה עם המציאות והנמכת ציפיות. הכוונה היא לדברים שאמר אתמול הנשיא האמריקאי, שהדגיש כי בקהיר דרש מהפלסטינים להפסיק עם האלימות, ההסתה ותכנון הפיגועים.

מזכירת המדינה הילרי קלינטון חזרה אתמול על הדרישה האמריקאית להפסקה מוחלטת של בנייה בהתנחלויות וביטלה את טענות ממשלת נתניהו שלפיהן היו הסכמות בין ישראל ובין הנשיא בוש על כך שישראל תוכל להמשיך בבנייה בגושי ההתנחלות הגדולים.

"אין שום תיעוד להסכמים לא פורמליים או להסכמים שבעל פה‭,"‬ אמרה קלינטון בשיחה עם כתבים בוושינגטון. "אם היו הסכמים כאלה, ובודאי יהיו אנשים שיגידו כי היו, הם לא הפכו לחלק מעמדתה הרשמית של ארצות הברית‭."‬ בסביבת ראש הממשלה גם תמהים על "ההתכחשות" לדבריהם של הממשל האמריקאי להסכמות הקודמות. "היו הבנות עם ממשל בוש‭,"‬ אמר נתניהו בשיחות פרטיות, "והבנות צריך לקיים על ידי שני הצדדים - ולא לדרוש מהצד הישראלי לכבד את ההתחייבויות במפת הדרכים‭."‬

בכיר במערכת המדינית בתקופת אולמרט ושרון נשמע תקיף הרבה יותר מנתניהו: "הילרי קלינטון לא דוברת אמת, והיא יכלה לבדוק את טענותיה לפני שאמרה אותן. היו הבנות ברורות עם האמריקאים בנוגע להמשך הבנייה לצורכי גידול טבעי, הבנות שלא הועלו על הכתב, אבל היו בעל פה.

לדברי גורמים מדיניים בתקופת שתי הממשלות הקודמות, בשיחות שהיו בין ראש הממשלה שרון ויועציו לביו בוש ואנשיו התקבעה ההבנה שאף שהצד הישראלי התחייב במתווה של מפת הדרכים להפסיק בנייה של התנחלויות, בהתנחלויות הקיימות "השטח של ההתנחלות לא יוגדל‭,"‬ אבל "בתחומי ההתנחלויות תימשך הבנייה‭."‬

ראש הממשלה אז שרון טען בשיחות עם האמריקאים שלא ניתן לייבש יישובים קיימים והעלה כדוגמה את מעלה-אדומים ואריאל שאליהם "חוזרים הבנים אחרי שירות בצבא" או שבהם "הסבתא מחליטה לגור ליד ילדיה‭."‬

משיחה עם גורמים שהיו מעורבים אז בדיאלוג עם ארה"ב עולה גם קיומו של מסמך המרמז על ההבנות האלה. יום לפני שפורסם ב‭2004-‬ מה שזכה לימים לכינוי "מכתב בוש" - שבו מצהיר הנשיא האמריקאי כי הוא מכיר בכך שבהסדר הקבע גושי ההתיישבות יישארו בשליטת ישראל - שלח יועצו המדיני של שרון דב ויסגלס מכתב למזכירת המדינה קונדוליזה רייס. במכתבו מזכיר ויסגלס את "המשך הבנייה בתוך קווי המתאר הקיימים של היישובים".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.