מערכת COL | יום י"ב סיון ה׳תשס״ט 04.06.2009

לא תיפסק תמיכת המדינה בחינוך יהודי בחבר העמים

בתום סדרת דיונים ארוכה, וכשכבר היה נראה שחרב הקיצוצים לא פסחה על תוכנית חפציב"ה, הצליח השר משולם נהרי לשכנע את שר החינוך גדעון סער שלא להפסיק את השתתפות המדינה בתקצוב התוכנית. תוכנית חפציב"ה הינה תוכנית ייחודית שבה מפעילה המדינה כ-40 מוסדות חינוך יהודיים במדינות חבר העמים לשעבר, בהם לומדים כ-10,000 ילדים ובני נוער יהודיים לסיפור המלא
לא תיפסק תמיכת המדינה בחינוך יהודי בחבר העמים
יו"ר הסוכנות היהודית זאב ביילסקי מבקר בבית-ספר של צעירי-חב"ד בקייב (ארכיון: COL)

מאת יצחק לביא, 'משפחה'

בתום סדרת דיונים ארוכה, וכשכבר היה נראה שחרב הקיצוצים לא פסחה על תוכנית חפציב"ה, הצליח השר משולם נהרי לשכנע את שר החינוך גדעון סער שלא להפסיק את השתתפות המדינה בתקצוב התוכנית. תוכנית חפציב"ה הינה תוכנית ייחודית שבה מפעילה המדינה כ-40 מוסדות חינוך יהודיים במדינות חבר העמים לשעבר, בהם לומדים כ-10,000 ילדים ובני נוער יהודיים.

במסגרת התוכנית הנחשבת כגולת הכותרת של הפעילות הישראלית במדינות אלו נשלחים עשרות שליחים ושליחות מהארץ לשמש כמורים בבתי הספר של שלוש רשתות החינוך העיקריות שם: "אור אבנר", "שמע ישראל" ורשת "אורט" העולמית, כשמטרתם המוצהרת היא להעמיק את הזיקה ואת הקשר של התלמידים היהודים למסורת ישראל ולארץ ישראל.

למרות השבחים הרבים שקצרה פעילותם של המוסדות בקרב הקהילות היהודיות, הלכה והתגבשה בשנים האחרונות מדיניות שלפיה יש להפסיק את תמיכת המדינה בתוכנית. מדיניות שהגיעה לשיאה בימיה של שרת החינוך הקודמת כשזו החליטה על ביטולה סופי של התוכנית בתוך שלוש שנים. גם אז היה זה נהרי שנפגש עם ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט והצליח לשכנעו בנחיצות התוכנית ובהמשך תקצובה.

אולם הפעם נראה היה שהקיצוצים החדים בתקציב משרד החינוך, לצד הודעת הסוכנות היהודית על הפסקת השתתפותה בתוכנית, סתמו את הגולל על התוכנית, ועשרות השליחים על משפחותיהם כבר החלו להתכונן לעזיבת מקומות מגוריהם והפסקת עבודתם. בסדרת הפגישות שקיים נהרי עם שר החינוך, עם מנכ"ל משרדו ואף עם שר החוץ, הצליח נהרי לשכנעם כי ביטול התוכנית יגרום נזק בלתי הפיך למעמדה של ישראל בעיני יהדות ברית המועצות לשעבר, זאת מלבד הנזק למאבק בהתבוללותם של יהודים אלו ובהחלשת זיקתם לארץ ישראל ולמורשת ישראל.

ואכן, בתחילת השבוע הודיע מנכ"ל משרד החינוך מר שמשון שושני לראשי התוכנית ולמנהלי רשתות החינוך שם כי בעקבות התערבותו של נהרי ושיתוף הפעולה עימו באיתור המשאבים הנדרשים, תמשיך התוכנית ותפעל, ועבודתם של המורים השליחים הוארכה לקראת שנת הלימודים הבאה.

נהרי ששיבח את מאמציו של מנכ"ל המשרד הוסיף ואמר כי "דווקא בתקופה כזו כשענן רובץ על מעמדה של ישראל בעולם יש להמשיך ולקיים את הפרויקט החשוב הזה, הן כדי לחזק את זיקתם של יהודי ברית המועצות לשעבר לישראל, והן כיוון שזהו הכלי העיקרי והאפקטיבי ביותר הקיים כיום במלחמה בהתבוללות במדינות אלו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.