מערכת COL | יום ג' סיון ה׳תשס״ט 26.05.2009

נציג כולל חב"ד בוועדת הכספים: מדובר במכה קשה

דיון סוער במיוחד התקיים היום (שלישי) בוועדת הכספים של הכנסת, בקשר לכוונת משרד האוצר להטיל, במסגרת חוק ההסדרים והתקציב לשנתיים הבאות, מע"מ על פירות וירקות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הזמין את נציגי הגורמים הרלוונטיים, ומלבד חברי-כנסת ונציגי משרד האוצר, נכחו בישיבה גם נציגי הסוחרים, השווקים, אגודות התזונאים, ההסתדרות הרפואית, ונציג המלכ"רים וארגוני החסד הרב מנדי בלוי, מנכ"ל ארגון החסד 'אשל-כולל חב"ד' לסיפור המלא
נציג כולל חב
דיון סוער במיוחד התקיים היום (ג) בוועדת הכספים של הכנסת, בקשר לכוונת משרד האוצר להטיל, במסגרת חוק ההסדרים והתקציב לשנתיים הבאות, מע"מ על פירות וירקות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הזמין את נציגי הגורמים הרלוונטיים, ומלבד חברי-כנסת ונציגי משרד האוצר, נכחו בישיבה גם נציגי הסוחרים, השווקים, אגודות התזונאים, ההסתדרות הרפואית, ונציג המלכ"רים וארגוני החסד הרב מנדי בלוי, מנכ"ל ארגון החסד 'אשל-כולל חב"ד'.

בפתח הישיבה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, לנציגי אוצר: "ביטול הפטור על המע"מ לא יעבור כאן בהצבעה על חוק ההסדרים. אני מציע לאוצר ולממשלה לבוא איתנו בדברים כבר עכשיו על דרך אחרת, במקום להמשיך בעימות".

הנאספים הציגו את עמדותיהם ביחס לגיזרה החדשה - הנתקלת בביקורת רבה בשל הפגיעה הנגזרת ממנה דווקא כלפי האוכלוסיות החלשות. נציגי האוצר הגיעו כשבאמתחתם תשובות למרבית הטענות, אולם דווקא הדברים שהועלו על ידי נציג ארגוני החסד - הותירו אותם ללא מענה. הם נאלצו להודות כי ההשלכות כלפי הפעילות הוולונטרית בישראל נעלמה מעיניהם.

"בניגוד לדוברים אחרים", הדגיש הרב בלוי בפתח דבריו בישיבה, "אינני מייצג כאן אוכלוסיה שתוספת מע"מ תקשה עליהם, אלא את אלו שמתקשים בתשלום עלות הירקות והפירות. אנו מחלקים 3,000 ארוחות מוכנות לקשישים גלמודים ונכים בישראל. אלו ארוחות שהתפריט שלהן נקבע על-ידי תזונאיות מוסמכות, עם דגש גם על פירות וירקות טריים.

"בנוסף, אנו רוכשים ומחלקים מזון לשכבת המצוקה הקשה ביותר, בעשירון התחתון של החברה הישראלית. אגפי הרווחה בכ-60 רשויות בישראל, מדווחות לנו מידי חודש על 30,000 המשפחות העניות ביותר שבטיפולם, והם אלו שמקבלים מאיתנו סל מזון. מדובר באנשים שאינם מסוגלים לשלם את הקרן, את עצם התשלום על פירות, ירקות ומוצרים קיומיים אחרים. אנו רוכשים ומעניקים להם את הסיוע הזה והמדינה לא רק שאינה מסייעת אלא מענישה אותנו".

הרב בלוי הציג תמונת מצב, לפיה במידה ויוזמת האוצר תתקבל, המשמעות המעשית עבור ארגונו היא צורך בגיוס עוד יותר מ-800,000 ש"ח בשנה, שישולמו כמע"מ לקופת האוצר.

"עצם נושא המע"מ לעמותות הוא שערורייתי", טען הרב בלוי, שהציג בפני הנוכחים מחקר עומק, במסגרתו בחן את היחס למלכ"רים ועמותות-חסד בעולם, בהשוואה ליחס של מדינת ישראל.

מסתבר כי ב-87 מדינות בעולם, עמותות פטורות לחלוטין מתשלום מע"מ. ישראל, היא מהמדינות הבודדות בה עמותות חייבות במע"מ. "עמותות אינן מזדכות על מע"מ. משמעות הדבר היא שהארגונים ההתנדבותיים מעשירים את קופת האוצר. כעת, בא האוצר להוסיף חטא על פשע, ואומר לכל מי שעוזר לשכבות החלשות: צאו וגייסו עוד מיליון שקל בשנה, כעונש על עזרתכם לנזקקים ביותר בחברה הישראלית".

יש לציין גם, כי כאשר משרד האוצר הטיל מס על שכר עמותות - הוא הכיר במעמד המלכ"רים והמס נקבע על 50% מגובה המע"מ המקובל במשק. "אני סבור כי במידה ואכן יוחלט להשית מע"מ על ירקות ופירות - חובת המדינה להכיר במעמדן של המלכ"רים, ואם לא לפטור אותן לחלוטין מתשלום זה - לפחות לא להתעלם ובוודאי שלא להעניש אותנו".

יו"ר הוועדה משה גפני, שרואה חשיבות רבה בעמדת ארגוני החסד והמלכ"רים, ביקש מנציג האוצר להתייחס לדברים. הסתבר, כי האוצר כלל לא נתן את דעתו להשלכות הקשות שיש ליוזמה על פעילות העמותות, והבטיח כי במידה ואכן ההחלטה שתתקבל היא לקדם את היוזמה להטיל מע"מ- ייעשה מאמץ גדול למצוא פתרון למלכ"רים וארגוני החסד.

יצוין, כי אף לא ח"כ אחד שנכח בדיון הביע תמיכה בכוונת האוצר להטיל מע"מ על הירקות והפירות. לאור תגובות חברי הכנסת מכל הסיעות, שתקפו את הגזירה והדגישו את השלכותיה השליליות מכל ההיבטים, דומה כי גם השנה ייאלץ האוצר למשוך את היוזמה ולגנוז אותה במגירה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.