מערכת COL | יום ב' סיון ה׳תשס״ט 25.05.2009

מס חדש: קנס מים ● מידע לציבור

אין גבול לגזירות: כדי לגרום לציבור לחסוך במים ובמקביל לשאוב ממנו יותר ממיליארד שקל בשנה, הוכנס בחוק ההסדרים מס על צריכה של יותר מחמישה מטרים קוב בחודש לנפש ● הנפגעות העיקריות: משפחות ברוכות ילדים שצורכות יותר מים  לסיפור המלא
מס חדש: קנס מים ● מידע לציבור
צילום הידיעה היום בעיתון 'מעריב'
מיכל גרינברג, מעריב

בין מאות הסעיפים בתקציב המדינה שנועדו לשאוב כספים מהציבור נמצא גם סעיף הצפוי לפגוע קשות דווקא במשפחות מרובות ילדים: מס על צריכת מים. מחישובי מרכז השלטון המקומי עולה כי בממוצע ייגבו מכל משפחה יותר מ־‭1,000‬ שקל בשנה.

במרכז כבר נערכים למאבק בכוונת האוצר להטיל קנס על מי שצריכת המים שלו תעלה מעל 15 מטר קוב למשפחה של ארבע נפשות, או לחילופין - ארבעה מטרים קוב לנפש.

מס זה, שמקורו באנשי האוצר, יובא לדיון בשבוע הקרוב על שולחנה של ועדת הכספים של הכנסת. באוצר טוענים כי הוא עתיד לחסוך למשק המים 50 עד 60 מיליון קוב לשנה, אבל במרכז השלטון המקומי לא מתרשמים מהמספרים: "להעלות את מחירי המים בתקופת משבר כזו זה פשוט אטימות לב וקהות חושים. הצעת החוק הזו, המובאת בחוק ההסדרים, תפגע בעיקר בשכבות החלשות ובמשפחות ברוכות ילדים. מרכז השלטון המקומי ייאבק בכוונה לפגוע בהן‭."‬

על פי הצעת התקציב של האוצר, על צריכת מים בהיקף של ארבעה מטרים קוב ומעלה לנפש לחודש יחול היטל, אשר עלותו תהיה 20 שקל לכל מטר קוב. המס הוא על החלק שמעל ארבעה מטר קוב לנפש. לחילופין, הקנס יוטל על כל משפחה בעלת ארבע נפשות, אשר תצרוך מעל 15 מטר קוב לחודש.

מחישובי מרכז השלטון המקומי עולה כי הצריכה הממוצעת לנפש כיום היא כ־‭5.5‬ מטר קוב. על פי נתוני רשות המים, הצריכה עומדת על חמישה מטרים קוב בממוצע לנפש. מכאן שככל שהמשפחה גדולה יותר, כך עולה צריכת המים, ובהתאם עולה גובה הקנס. לכן מדובר בפגיעה קשה במיוחד בשכבות החלשות, מרובות הילדים.

אחת ההערכות היא כי כדי לצמצם את הפגיעה בהן ייאלצו משפחות אלה להציג מסמכים המעידים על מספר הנפשות שהן מונות, ולעדכן לאחר כל לידה, דבר אשר יקשה על התהליך ויסרבל את הגבייה. כך שבסופו של דבר משפחות מרובות הילדים אכן ייפגעו.

במרכז השלטון המקומי נעשו בימים האחרונים חישובי צריכה וקנסות, על פי נתוני הצריכה הנוכחיים בערים שונות. מהנתונים עולה כי בעיר גדולה שבה ‭181,400‬ משקי בית, הצריכה עומדת על ‭7.5‬ מיליון מטר קוב, וההיטל הממוצע למשפחה יעמוד על 864 שקל למשק בית לשנה. בעיר הנמצאת בפריפריה, שמספר תושביה עומד על כ־20 אלף, מגיעה צריכת המים ל־‭203,210‬ מטר קוב וההיטל הממוצע למשק בית לשנה בעיר יהיה ‭1,067‬ שקל. בעיר בעלת מספר גדול של משפחות חרדיות מרובות ילדים מגיע ההיטל הממוצע למשק בית לשנה לכדי ‭1,213‬ שקל נוספים למ־שק בית לשנה.

מכל אלה עולה כי בממוצע צפוי המס על המים להוסיף יותר מ־‭1,000‬ שקל לח־שבון ההוצאות של כל משפחה. הכפלת הסכום הזה במספר בתי האב בכל הארץ מביא למסקנה כי האוצר צפוי לגרוף ממס המים יותר ממיליארד שקל בשנה
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.