חדש בלוגנסק: קורס "מְהַלְּכִים וּמַהֲלָכִים בַּתּוֹרָה"
אם נמדד רייטינג של שיעור באחוזי השתתפות, מידת הנאה ורמת הפנמה – יזכה קורס "מְהַלְּכִים וּמַהֲלָכִים בַּתּוֹרָה" במקום הראשון. 9:00 בבוקר של יום שישי – שעת שיא. שעה לה מצפים עשרות תלמידים, מורים והורים. שעה לה קדמו שעות של הכנה מרובה על ידי מיטב הכוחות והמוחות.
בבית הספר היהודי "בית מנחם" אור אבנר חב"ד בלוגנסק, שע"י הקהילה היהודית בעיר בראשות השליח הרב שלום גופין לא שוקטים על השמרים. שנתו העשירית של בית הספר העמידה משימת אתגר בפני הנהלת המוסד – כיצד להופכה לייחודית, טובה יותר מקודמותיה. בעקבות מחשבות ודיונים הוחלט על שדרוג לימוד פרשת שבוע בכיתות הגבוהות כהכנה אינטלקטואלית ורגשית ליום השבת. כך החל לקרום עור וגידים קורס שבועי ללימוד הפרשה בבחינת "לחיות עם הזמן".
"מטרותיו של הקורס הן לימוד חוויתי של אחד הנושאים העיקריים בפרשה, הפנמת ערכים, העולים מנושא זה וכן העצמת פרשת השבוע והעמדתה במרכז ההוויה האישית והכלל בית ספרית", פורטת השליחה הגב' חנה גופין, שהיא הרוח החיה של התוכנית, את הרציונאל שבבסיס היוזמה. עמוד השדרה של הקורס הוא פנייה אל האינטלקט היהודי, וככזה הוא בנוי ממשחקי חשיבה – משחק לכל פרשה.
בתשע בבוקר בכל יום שישי מתכנסים התלמידים בכיתת יהדות, שעוצבה בהתאם לנושא הפעילות, בציפייה דרוכה לחוויה הממתינה להם. היה זה אחד המורים הצופים, שהתבטא בחיוך, שכאן הגיוון הוא שיגרה. לאחר פתיחה מעוררת עניין עוברים התלמידים לגוף השיעור – למשחק. על בריאת העולם למדו דרך משחק פיצוחים, על מכירת יוסף ויחסי אחים דרך משחק 'רברסי'. על המשכן וכליו דרך משחק מחשב "1 נגד 100" ואת ברכת יעקב לבניו הכירו דרך משחק "סודוקו" הפופולרי.
המתח, ההתרגשות והעניין הרב הם חלק מהאווירה המיוחדת. במשחקים נעשה שילוב בקטעי מולטימדיה, כשבפרשת צו מרואיין כהן על מעמדו המיוחד בעם ישראל ובפרשת תזריע משיב המוהל ר' יעקב גייסינוביץ לשאלות תלמידים בנושא ברית מילה. את הידע למשחק רוכשים התלמידים בדרכים שונות: דרך דפי מידע, עיתונים שנערכו לצורך הפעילות, שליחת מסרים אלקטרוניים ועוד. חלקו האחרון של השיעור הוא ההוראה לפועל. כאן נעשה חיבור לעולמם של התלמידים במושגים של "כאן ועכשיו": תכונות, ערכים ומעשים שניתן לשפר ולהאיר בעקבות הלימוד על הפרשה. בפרשת וירא קיבלו התלמידים כלים להתמודדות עם ניסיונות החיים לאור ניסיונותיו של אברהם אבינו. בפרשת מקץ שמעו טיפים לחלומות חיוביים וחסידיים, ובפרשת וארא עזר כל תלמיד לקלף את תפוזו של חברו תוך שהוא משיא לו עצה כיצד להתמודד עם קליפת מצרים האישית שלו. הדקות חולפות במהירות, ורק הצלצול הוא זה שמצליח להחזיר את התלמידים להווי הבית ספרי הממתין להם – שיעורים, מבחנים והפסקות.
הקורס הייחודי, שהוא תוכנית ניסיונית, הוא פרי פיתוח של הצוות הפדגוגי של בית הספר – מורים, מחנכים ופסיכולוגית, שמשקיעים ימים ולילות להפיק את המוצר על הצד הטוב ביותר. לעשייה שותפים אנשי מקצוע נוספים: הגב' רחל הבר, סגנית בית ספר חב"ד בנות בנחלת הר חב"ד והגב' לאה חג'בי, רכזת חינוך חברתי של משרד החינוך מחוז דרום ויועצת דידקטית, שמלוות את התוכנית וחלקן רב בהגיית הרעיונות המגוונים, המשולבים בקורס. לתהליך ההכנה שותפים גם הורים של תלמידי בית הספר וחברי קהילה נוספים, שנוטלים חלק בעריכת קטעי וידיאו מתאימים ובהשתתפות פעילה בקורס.
העזרים הדידקטיים המרהיבים מעוצבים ומופקים ע"י צוות המרכזייה הפדגוגית שתי"ל, שע"י מוסדות החינוך "בית מנחם אור אבנר" בעיר, ששמה הולך לפניה בתוכניות לימודיות חינוכיות, שהפיקה עד עתה לגיל הרך במסורת ובפרשת שבוע.
הנהלת בית הספר מודה לקרן החינוך "אור אבנר בחה"ע": למשפ' הנדיב המייסד ר' לוי לבייב ולמנכ"ל הקרן ר' דוד מונדשיין, על התמיכה הכלכלית ועל הסיוע הרב לפיתוחם ולהעלאת קרנם של המוסדות.
בבית הספר מאמינים ומקווים, שההנאה האינטלקטואלית והרגשית, המלווה קורס זה היא צעד נוסף בקירוב התלמידים לערכי הנצח של התורה והמצוות.
הקורס מתאים לתלמידי תיכון ולסטודנטים. לפרטים ניתן לפנות לכתובת: [email protected]