מערכת COL | יום י"ט אייר ה׳תשס״ט 13.05.2009

אפשר לאכול 'רבנות מהדרין'? ● מבט לכשרות

הרב יוסי שטיינברגר מספר בטורו 'מבט לכשרות' המתפרסם באתר "בחדרי חרדים" על חוויות מפוקפקות בהן נתקל במהלך ביקורות שערך, במסגרת עבודתו, במסעדות הנמצאות תחת פיקוח של כשרות 'רבנות מהדרין'  למאמר • לכניסה לפורום כשרות: לחצו כאן 
אפשר לאכול 'רבנות מהדרין'? ● מבט לכשרות

במאמר זה אשתף אתכם במספר סיפורים שחוויתי בעצמי, במהלך ביקורות שערכתי במסעדות שתחת כשרות 'רבנות מהדרין'. מסיפורים אלו נוכל ללמוד, כי גם הציבור הסומך על כל מגוון הבד"צים וועדי הכשרות, יש לו לחשוש ולא לסעוד בכל בית-אוכל שתחת השגחת 'רבנות מהדרין'.

תרומות ומעשרות

היה זה במסעדת דגים (שכבר נסגרה), שעיקר לקוחותיה היו חרדים. בביקורת שערכתי במקום נמצא כי חלק מהירקות התקבלו מהשוק הסיטונאי העירוני, ללא שהופרשו מהם תרומות ומעשרות.

לשאלתי, השיב המשגיח כי הירקות נרכשים מספק קבוע, אלא שלפעמים תעודות המשלוח חתומות על ידי משגיח לאות כי הופרשו מהם תרומות ומעשרות ולפעמים לא. לשאלתו, השיב הסוכן: אל תדאג, העסק שלי כולו כשר "לשם מה אני משלם משכורת לרבנות".

מבירור שערכתי עם המשגיח בשוק הסיטונאי התברר כי בעל עסק זה פעמים שרוכש מסיטונאי שמוכר ירקות כשרים, ובפעמים - בהן תעודות המשלוח אינן חתומות - הוא רוכש מסיטונאי שמוכר ירקות שאינם כשרים, והירקות הינם טבל וודאי, שיתכן שאף יש להפרישם בברכה.

כבד במיקרוגל

הגעתי לביקורת במסעדת גורמה (שנסגרה) שעל לקוחותיה נימנו חרדים רבים. בראותי את המשגיח, הרחתי שמשהו אינו כשורה. ואכן, לאחר זמן, סיפר לי המשגיח לפי תומו, כי את הכבד הוא מפשיר במיקרוגל. לא העליתי בדעתי שעד כדי כך תגיע בורותו של המשגיח ועוד לא הבין מדוע אני כה נדהם ומה הבעיה בכלל...

אני משער שלו היה בן תורה היה יודע את הא.ב. של קיצור שולחן ערוך בענייני הלכות כשרות. יש לציין שמשגיח זה עבר קורס למשגיחי כשרות, אך הלכה כה בסיסית לא חשבו עורכי הקורס שיש צורך להזכירה.

בשר רבנות

במסעדה אתנית במרכז הארץ, קיבל המשגיח מבעל הבית תפקיד נוסף: הוא השיב אותו ליד הקופה וכקופאי עליו לקבל את התשלום מהסועדים.

כשהגעתי לביקורת שאלתי אותו לגבי כשרות הבשרים, והוא השיב כי כולם בהשגחת הרב לנדא והעופות רובין. כשביקשתי לסייר במטבח, סרב המשגיח באומרו כי הבעלים לא מאפשרים זאת. רק לאחר שנכנסתי למטבח בערמה, התברר כי הבשרים בהשגחת הרבנות המקומית חלק, והעופות ממשחטה בכשרות רגילה.

אך כידוע כל העופות בישראל חתומים כמהדרין...

דגים ובשר

בסיום כל ביקורת אני נוהג לשאול את המשגיח, האם ישנן בעיות או שאלות שהוא נתקל ומתחבט בהם, והאם ישנם דברים שהוא מסתפק בהם.

משגיח אחד השיב לי כי הכול בסדר ברוך ה', אך ישנה בעיה קלה: באותו השמן בו מטגנים את כנפי העוף, מטגנים גם את הדגים...

אכן בעיה קלה...

כשרות הבשרים

כששאלתי רב עיר, שתחת השגחתו בתי אוכל רבים, בהשגחת 'רבנות מהדרין', איזה בשר הוא מאשר להשתמש, הוא השיב: כל בשר בהשגחת הרבנות שכתוב עליו 'חלק', וכל עוף שמוחתם 'מהדרין' מאושר, שהרי אני 'רבנות מהדרין'.

ירק עלים

ירק עלים נקי מחרקים הפך לשוק פרוץ ביותר. מומחים מצאו לאחרונה ב'ירק מצונן שטוף', אשר על אריזתו כתוב "אין צורך בשטיפה", למעלה מ-30 תריפסים בק"ג אחד...  חסה זו הינה תחת השגחת 'רבנות מהדרין'.

מעשרות וערלה

מנהל מחלקת כשרות באחת הערים העיד בפני, כי הוא מאשר את כל הירקות שבעלי העסקים קונים, בין אם כשרותם רבנות רגילה ובין אם כשרותם רבנות מהדרין. הוא סובר שכשרב עיר מעיד על כשרותם, זאת אומרת שוודאי שהופרשו מהם תרומות ומעשרות...

לטענתו אין כשרות רגילה וכשרות למהדרין בירקות - או שהופרשו או שלא הופרשו תרומות ומעשרות, ואם רב בישראל מעיד וחותם שהופרשו - הרי ירקות אלו מותרים באכילה, ואפשר גם לצרכם במסעדות למהדרין.

אך כל ינוקה בכשרות יודע כי התחום הפרוץ ביותר הוא תחום התרומות והמעשרות, ועוד חזון למועד.

שמות הרבנים, המשגיחים ובעלי העסקים שמורים במערכת.

הרב יוסי שטיינברגר הוא מומחה לכשרות ומגיש תוכנית הכשרות של רדיו קול חי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.