תיאסר העסקת נשים חב"דיות במוסדות החינוך של ש"ס
אבישי בן חיים, 'מעריב'
בעוד נשים חילוניות מתקשות לעתים להחליט אם לאסוף את השיער או לפזר אותו, נשים חרדיות נאלצות להתמודד עם דילמות של ממש בכל הנוגע למחלפותיהן. כעת, ההתלב־טות בין פאה לכיסוי ראש מקבלת משמעות יתרה, ועלולה לעלות לכמה נשים במקום העבודה שלהן.
רשת החינוך של ש"ס הוציאה הוראה המחייבת את הנשים העובדות בה להופיע לעבודה כשראשן מכוסה במטפחת או בכובע, ולא עם פאה נו־כרית כמקובל אצל נשים רבות בציבור החרדי. זאת, בהתאם לפסיקתו המחמירה של הרב עובדיה יוסף.
בכיר ברשת החינוך "מעיין החי־נוך התורני" הבהיר כי ההוראה תיאכף גם על נשים אשכנזיות העובדות ברשת, אף שפוסקים אשכנזים בכירים מתירים חבישת פאות ראש. בחסידות חב"ד, למשל, חובה על הנשים לחבוש פאה ולא כובע או מטפחת. גם בציבור הספרדי, ובכלל זה בקרב נשות פעי־לים בכירים, נפוצה התופעה של נשים שאינן מצייתות לפסק הרב עובדיה בנושא זה ועדיין חובשות פאה.
בימים האחרונים יצא ממשרד מנכ"ל הרשת חוזר שבו נכתב כי "על פי החלטת נשיאות הרשת, על כל עובדות הרשת - מנהלה, מפקחות, מנחות ועובדות מרפ"דים - להופיע למקום העבודה בכיסוי ראש מלא. החל מיום א,10.5.09 ,' אבקש להופיע לעבו־דה בהתאם."
בש"ס הסבירו כי מדובר בפסיקה עקרונית של הרב עובדיה יוסף, במסגרת מפעל חייו להנחיל את ההלכה הספרדית ו"להחזיר עטרה ליושנה," וכי הגיעו תלונות רבות על כך ש"־ ברשת החינוך של הרב עובדיה לא מצייתים לפסקים של מרן ונשים באות לעבודה עם פאות." עוד הסבירו כי בעתיד מתכוונים ברשת החינוך לאכוף את ההוראה גם על המו־רות, וציינו כי ההוראה הנוכחית חלה על כמה עשרות נשים בתפקידי מנה־לה, שכמחציתן חובשות פאות.
בתגובה להוראה החדשה יצאה מכיוון מתנגדיה האנונימיים הודעת מחאה חריפה שבה נכתב: "הלאיראן היינו? לחמאס דמינו? חומייניסטן בסטייל רשת מעיין החינוך התורני. כל הנשים חייבות להופיע לעבודה במטפחת ראש בלבד. אישה שתופיע בפאה תפוטר מעבודתה. אנו נשים שמבקשות לעבוד ולפרנס את בע־לינו האברכים, בלי להיכנס לפולי־טיקה הפנימית בש"ס."
מהנהלת מעיין החינוך התורני נמסר בתגובה: "עובדות מעיין החינוך התורני התבקשו להופיע עם כיסוי ראש למקום העבודה בלבד. מערכות שונות קובעות לעצמן את קוד התלבושת וכללי ההתנהגות במקום העבודה, ורשת מעיין החינוך התורני קבעה שקוד הלבוש וההתנהגות של הרשת הוא שבשעת העבודה יילכו עם כיסוי ראש. זכות המערכת לקבוע כללי התנהגות ולבוש בתוך המערכות הפנימיות שלה".