מערכת COL
|
יום ה' אייר ה׳תשס״ט
29.04.2009
כיצד צריכה להיראות "משפחה יהודית"? ● הרצאה להאזנה
במסגרת השיעורים השבועיים של רב קהילת חב"ד ברחובות הרב מנחם מענדל גלוכובסקי עסק השיעור האחרון בשאלה כיצד צריכה להיראות "משפחה יהודית"? ● "אנחנו נכנסים למערכת יחסים של שתלטנות ושל מאבקי כוח. הקשר בין בעל ואישה יכול להיות מאד טוב בהתחלה, הם אוהבים אחד את השני, מעריכים, אבל הבעיה של שתלטנות יכולה להרוס את חיי הנישואין של האדם, ולפעמים אנחנו אפילו לא שמים לב לזה, איך שאנחנו אשמים ביחס של שתלטנות", אמר הרב להאזנה
משפחה יהודית ממרוקו (אילוסטרציה)
להאזנה לחצו על כפתור ההפעלה, או באופצייה הנוספת:
תמליל חלקי מהשיעור
אחד מהנושאים שיכול לקרות בחיי הנישואין, זה נקרא שאנחנו נכנסים למערכת יחסים של שתלטנות, של מאבקי כוח, של שליטה. הקשר בין בעל ואישה יכול להיות מאד טוב בהתחלה, הם אוהבים אחד את השני, מעריכים, אבל הבעיה של שתלטנות יכולה להרוס את חיי הנישואין של האדם, ולפעמים אנחנו אפילו לא שמים לב לזה, איך שאנחנו אשמים ביחס של שתלטנות.
ומכיון שזה מאד מאד הרסני בחיי הנישואין, וגם כן – התשתית של חיי הנישואין הוא שבן אדם צריך לאהב את אשתו כגופו, ולכבד יותר מגופו. לכבד – זה לשמור על הכבוד של האדם. ויחס שתלתני יכול להרוס את התשתית הזאת.
אני אתן דוגמה, שתי דוגמאות
בדרך כלל הבעי'ה של שתלטנות זה יותר אצל הגבר מאשר אצל האישה, אבל קורה גם כן לפעמים הפוך. לפעמים יש אישה שהיא יותר חזקה באופי מבעלה, אבל בדרך כלל זה הפוך. הגבר בטבע יותר שתלתני. אני אתן שתי דוגמאות קלסיות כדי שאנחנו נבין מה אני מתכוון בזה.
אדם מתחתן. הוא עובד. מרוויח כסף. הכסף בידיים שלו. הוא לא מרוויח סכום עתק. הסכום שהוא מרוויח - או שפחות או יותר מספיק כסף בשביל המשפחה. או שבוא נגיד, אפילו שזה פחות. אז הוא אומר לאשתו – לא כדאי ששנינו נחתום על צ'קים – כי אז – את תחתמי על צ'קים, אני אחתום על צ'קים – לא יהי' לנו סדר בכספים, לא נדע לאן הולך הכסף. מספיק שאני חותם על צ'קים. את צריכה כסף? אני אתן לך כל שבוע, מה שאת צריכה בשביל שבוע זה. הנה – קחי שלוש מאד שקל וזהו. או שהוא אומר לה: כרטיס אשראי – זה מסוכן! כי לא רואים מה שמשלמים, אחר כך נכנסים להתחייבויות, ריבית גבוה...
אז מה קורה? הוא – יש לו את הפנקס צ'קים, הוא חותם על הצ'קים, הוא יש לו את הכרטיס אשראי, אם יש – יכול להיות שהוא אפילו לעצמו מחמיר, אבל – יש לו פנקס צ'קים. חשבון בנק על שמו, הוא מוציא את הכסף... מה בעי'ה? אני נותן לך כל שבוע כמה מאות שקלים!
אבל מה הוא עושה בעצם? היא תלוי'ה בו! מה שהיא מקבלת – היא מקבלת. אין לה אפשרות לבד לגשת לבנק, אין לה אפשרות לבד להוציא, היא תלוי'ה בו. הוא – שולט. יש לו את הכוח בידיים שלו.
לפעמים האישה לא יודעת אפילו איך לבטא את עצמה בזה. יש אישה שפעם אמרה לי – אני חשבתי, כשהתחתנתי, שאני אישה, אני לא הילדה שלו. שאני מקבלת דמי כיס לשבוע. זה נותן לה להרגיש תלות. מה כתוב בשטר תנאים? בשטר תנאים כשכותבים את התנאים, כתוב "וישלטו בנכסיהם שוה בשוה". זה נקרא "וישלטו בנכסיהם שוה בשוה" כשפנקס צ'קים בידיים של הבעל, אין לה כרטיס אשראי, וכשהיא צריכה כסף – כן, מה בעי'ה ? אני נותן לך בתחילת השבוע!
זה – במצב טוב, כשהוא באמת נותן לה מספיק, והיא לא יכולה "לתפוס" אותו... אבל יש חבר'ה.. "נתתי לך כבר!" "את מבזבזת"! "יותר מדאי כסף"! שלוש מאות שקל - זה מספיק בשביל השבוע! מה כבר קנית? למה צריך לקנות את זה? למה צריכים לקנות את זה?
זה נקרא שליטה, או, בשפה שלנו, שתלטנות. בהתחלה זה יכול להיות מאד עדין. הוא הסביר את עצמו טוב! פנקס צ'קים? שנים שחותמים על צ'קים – זה גורם לבלגן! כרטיס אשראי? לא רואים את הכסף! ואחר כך יש התחייבויות! ואני בין כה נותן כל מה שצריכים!
הכל מוסבר טוב. מוסבר טוב, אבל – זה התנהגות שזה לא "שוה בשוה" בבית. הוא – מרוויח את הכסף, והוא – שולט על זה. זה – שליטה. זה – כוח.
ואני חייב להגיד, אני נותן את זה לדוגמה, כי אני עד לזה. יש בתים, שככה זה. האישה אפילו לא בחשבון בנק. יש כאלה, שהבעל הואיל בטובו שהיא גם כן רשומה בבנק, אבל אין לה פנקס צ'קים אפילו. ויש לי סיפורים, שהאישה אומרת - "אין לי טלפון לקנות מטרנה, צריכים להרים טלפון לבעלי, כי אין לי גרוש בכיס. אני מגיעה לקופת חולים, ונותנים לי לקנות תרופה – ואין לי! אני צריכה לחכות עד שהוא יחזור הביתה!
זה - דבר הרסני.
יש נשים, שהתרגלו לזה. יש דרגות בזה, יש רמות. יש כאלה, שהמכונית – רק בשמם! הבית – רק בשמם! לא נותנים לאישה רכב, בגלל שאין לך ביטוח, זה יעלה יותר מדאי כסף! את מתחת לגיל... יש כל סיבה שהיא שהיא לא יכולה לנהוג על הרכב...
אדם שיש לו את ההתנהגות השתלטנית הזה – הרבה פעמים הוא לא מרגיש את זה. כי זה מתלבש באיצטלה דהגיון! "אני שומר פשוט על היציבות של חשבון בנק"! בינתיים היא למטה מתחת לבלטות, אבל יש "יציבות" בחשבון בנק! זה – דוגמה אחת.
למה אני מביא את הדוגמה של הכסף? כי הרבה ממאבקי כוח, ושתלטנות בבית – זה מתבטא בכסף. כי כסף – זה כוח. וגם בבית.
כשאני שומע, שאומרים לי, שאשתי – בזבזנית – אני מאד מפקפק במשפט הזה. אדם צריך להוכיח לי טוב-טוב, שהיא בזבזנית. כי מה זה נקרא בזבזנית? ברוב המקרים שאני שומע את המשפט הזה מגברים – שהיא קונה דברים שאני לא חושב שצריכים לקנות. זה נקרא – בזבזנית. איי – היא מנהלת את הבית... יש יותר מדאי בגדים! יש יותר מדאי אוכל! אז אני שואל אותו: תן לי כמה דוגמאות, ואח"כ אני אומר – כמה באמת אתה חושב, הנפקא מינה בינך לבינה חודשית – לפי דעתך? שלוש מאות שקל? זה נקרא – בזבזנית?
סיפרתי לכם פעם את הסיפור עם הרב פישר – הרב של "לומדי תורה". ... סיפר לי, שהוא התחתן נישואין שניים עם האישה חבדניקית, ובסוף השנה הראשונה היא הודיעה לו, שהיא נוסעת להרבי לתשרי. לחסיד גור לשמוע שהאישה נוסעת להרבי לתשרי? הרבי מגור – הם לא מקבלים את הנשים ליחידות, והיא נוסעת לרבי לתשרי! היא תשאיר אוכל והכל, הכל מבושל, הכל יהי' בפריזר מסודר...
כשהוא ראה, שהיא רוצה לנסוע – הוא אמר לה – בוא נלך לרב פישר, הרב שלנו. הרב פישר הוא מקורב לחסידי סטמר. היא הסכימה. אז הוא מגיע יחד אתה לרב פישר, והרב פישר שואל: כמה עולה כרטיס? אורי אומר לי – שמעתי רק את השאלה – זה שאלה שלא צריך להיכנס בכלל, הוא חשב שעל הסף זה ירד מהשולחן! אז הוא אומר – בערך אלף דולר. אלף דולר בשביל שלום בית? – זה זול! – אמר הרב פישר...
...למה אומרים על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו, ולא אומרים על כן תעזוב אישה? יש על זה שני הסברים מן הקצה אל הקצה, ושניהם אמת....
תמליל חלקי מהשיעור
אחד מהנושאים שיכול לקרות בחיי הנישואין, זה נקרא שאנחנו נכנסים למערכת יחסים של שתלטנות, של מאבקי כוח, של שליטה. הקשר בין בעל ואישה יכול להיות מאד טוב בהתחלה, הם אוהבים אחד את השני, מעריכים, אבל הבעיה של שתלטנות יכולה להרוס את חיי הנישואין של האדם, ולפעמים אנחנו אפילו לא שמים לב לזה, איך שאנחנו אשמים ביחס של שתלטנות.
ומכיון שזה מאד מאד הרסני בחיי הנישואין, וגם כן – התשתית של חיי הנישואין הוא שבן אדם צריך לאהב את אשתו כגופו, ולכבד יותר מגופו. לכבד – זה לשמור על הכבוד של האדם. ויחס שתלתני יכול להרוס את התשתית הזאת.
אני אתן דוגמה, שתי דוגמאות
בדרך כלל הבעי'ה של שתלטנות זה יותר אצל הגבר מאשר אצל האישה, אבל קורה גם כן לפעמים הפוך. לפעמים יש אישה שהיא יותר חזקה באופי מבעלה, אבל בדרך כלל זה הפוך. הגבר בטבע יותר שתלתני. אני אתן שתי דוגמאות קלסיות כדי שאנחנו נבין מה אני מתכוון בזה.
אדם מתחתן. הוא עובד. מרוויח כסף. הכסף בידיים שלו. הוא לא מרוויח סכום עתק. הסכום שהוא מרוויח - או שפחות או יותר מספיק כסף בשביל המשפחה. או שבוא נגיד, אפילו שזה פחות. אז הוא אומר לאשתו – לא כדאי ששנינו נחתום על צ'קים – כי אז – את תחתמי על צ'קים, אני אחתום על צ'קים – לא יהי' לנו סדר בכספים, לא נדע לאן הולך הכסף. מספיק שאני חותם על צ'קים. את צריכה כסף? אני אתן לך כל שבוע, מה שאת צריכה בשביל שבוע זה. הנה – קחי שלוש מאד שקל וזהו. או שהוא אומר לה: כרטיס אשראי – זה מסוכן! כי לא רואים מה שמשלמים, אחר כך נכנסים להתחייבויות, ריבית גבוה...
אז מה קורה? הוא – יש לו את הפנקס צ'קים, הוא חותם על הצ'קים, הוא יש לו את הכרטיס אשראי, אם יש – יכול להיות שהוא אפילו לעצמו מחמיר, אבל – יש לו פנקס צ'קים. חשבון בנק על שמו, הוא מוציא את הכסף... מה בעי'ה? אני נותן לך כל שבוע כמה מאות שקלים!
אבל מה הוא עושה בעצם? היא תלוי'ה בו! מה שהיא מקבלת – היא מקבלת. אין לה אפשרות לבד לגשת לבנק, אין לה אפשרות לבד להוציא, היא תלוי'ה בו. הוא – שולט. יש לו את הכוח בידיים שלו.
לפעמים האישה לא יודעת אפילו איך לבטא את עצמה בזה. יש אישה שפעם אמרה לי – אני חשבתי, כשהתחתנתי, שאני אישה, אני לא הילדה שלו. שאני מקבלת דמי כיס לשבוע. זה נותן לה להרגיש תלות. מה כתוב בשטר תנאים? בשטר תנאים כשכותבים את התנאים, כתוב "וישלטו בנכסיהם שוה בשוה". זה נקרא "וישלטו בנכסיהם שוה בשוה" כשפנקס צ'קים בידיים של הבעל, אין לה כרטיס אשראי, וכשהיא צריכה כסף – כן, מה בעי'ה ? אני נותן לך בתחילת השבוע!
זה – במצב טוב, כשהוא באמת נותן לה מספיק, והיא לא יכולה "לתפוס" אותו... אבל יש חבר'ה.. "נתתי לך כבר!" "את מבזבזת"! "יותר מדאי כסף"! שלוש מאות שקל - זה מספיק בשביל השבוע! מה כבר קנית? למה צריך לקנות את זה? למה צריכים לקנות את זה?
זה נקרא שליטה, או, בשפה שלנו, שתלטנות. בהתחלה זה יכול להיות מאד עדין. הוא הסביר את עצמו טוב! פנקס צ'קים? שנים שחותמים על צ'קים – זה גורם לבלגן! כרטיס אשראי? לא רואים את הכסף! ואחר כך יש התחייבויות! ואני בין כה נותן כל מה שצריכים!
הכל מוסבר טוב. מוסבר טוב, אבל – זה התנהגות שזה לא "שוה בשוה" בבית. הוא – מרוויח את הכסף, והוא – שולט על זה. זה – שליטה. זה – כוח.
ואני חייב להגיד, אני נותן את זה לדוגמה, כי אני עד לזה. יש בתים, שככה זה. האישה אפילו לא בחשבון בנק. יש כאלה, שהבעל הואיל בטובו שהיא גם כן רשומה בבנק, אבל אין לה פנקס צ'קים אפילו. ויש לי סיפורים, שהאישה אומרת - "אין לי טלפון לקנות מטרנה, צריכים להרים טלפון לבעלי, כי אין לי גרוש בכיס. אני מגיעה לקופת חולים, ונותנים לי לקנות תרופה – ואין לי! אני צריכה לחכות עד שהוא יחזור הביתה!
זה - דבר הרסני.
יש נשים, שהתרגלו לזה. יש דרגות בזה, יש רמות. יש כאלה, שהמכונית – רק בשמם! הבית – רק בשמם! לא נותנים לאישה רכב, בגלל שאין לך ביטוח, זה יעלה יותר מדאי כסף! את מתחת לגיל... יש כל סיבה שהיא שהיא לא יכולה לנהוג על הרכב...
אדם שיש לו את ההתנהגות השתלטנית הזה – הרבה פעמים הוא לא מרגיש את זה. כי זה מתלבש באיצטלה דהגיון! "אני שומר פשוט על היציבות של חשבון בנק"! בינתיים היא למטה מתחת לבלטות, אבל יש "יציבות" בחשבון בנק! זה – דוגמה אחת.
למה אני מביא את הדוגמה של הכסף? כי הרבה ממאבקי כוח, ושתלטנות בבית – זה מתבטא בכסף. כי כסף – זה כוח. וגם בבית.
כשאני שומע, שאומרים לי, שאשתי – בזבזנית – אני מאד מפקפק במשפט הזה. אדם צריך להוכיח לי טוב-טוב, שהיא בזבזנית. כי מה זה נקרא בזבזנית? ברוב המקרים שאני שומע את המשפט הזה מגברים – שהיא קונה דברים שאני לא חושב שצריכים לקנות. זה נקרא – בזבזנית. איי – היא מנהלת את הבית... יש יותר מדאי בגדים! יש יותר מדאי אוכל! אז אני שואל אותו: תן לי כמה דוגמאות, ואח"כ אני אומר – כמה באמת אתה חושב, הנפקא מינה בינך לבינה חודשית – לפי דעתך? שלוש מאות שקל? זה נקרא – בזבזנית?
סיפרתי לכם פעם את הסיפור עם הרב פישר – הרב של "לומדי תורה". ... סיפר לי, שהוא התחתן נישואין שניים עם האישה חבדניקית, ובסוף השנה הראשונה היא הודיעה לו, שהיא נוסעת להרבי לתשרי. לחסיד גור לשמוע שהאישה נוסעת להרבי לתשרי? הרבי מגור – הם לא מקבלים את הנשים ליחידות, והיא נוסעת לרבי לתשרי! היא תשאיר אוכל והכל, הכל מבושל, הכל יהי' בפריזר מסודר...
כשהוא ראה, שהיא רוצה לנסוע – הוא אמר לה – בוא נלך לרב פישר, הרב שלנו. הרב פישר הוא מקורב לחסידי סטמר. היא הסכימה. אז הוא מגיע יחד אתה לרב פישר, והרב פישר שואל: כמה עולה כרטיס? אורי אומר לי – שמעתי רק את השאלה – זה שאלה שלא צריך להיכנס בכלל, הוא חשב שעל הסף זה ירד מהשולחן! אז הוא אומר – בערך אלף דולר. אלף דולר בשביל שלום בית? – זה זול! – אמר הרב פישר...
...למה אומרים על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו, ולא אומרים על כן תעזוב אישה? יש על זה שני הסברים מן הקצה אל הקצה, ושניהם אמת....
הוסף תגובה
0 תגובות