מערכת COL | יום כ"ט ניסן ה׳תשס״ט 23.04.2009

האם נפתחה הזדמנות חדשה להחזרת ספרי הרבי מרוסיה?

עשרות שנים מנסה ישראל להשיב לידיה אוסף יקר ערך של אלפי כתבים מהמאה ה־15 שהלאימו הקומוניסטים במהפכה ב־‭,1917‬ לשווא ● בבקשה שהגיש משרד החוץ לרוסיה באחרונה נאמר: קיבלתם את חצר סרגיי בירושלים, תנו את האוסף ● האם נפתחה הזדמנות חדשה להחזרת גם ספרי רבותינו נשיאנו מהשבי ברוסיה? ● הרב שלום בער לוין מנהל ספריית חב"ד המרכזית בניו יורק ל-COL: "האפשרות היחידה שנשארה היא נצחון במשפט. אני מאוד מסופק אם ההשתדלות של ישראל תצליח בזה יותר" לסיפור המלא
האם נפתחה הזדמנות חדשה להחזרת ספרי הרבי מרוסיה?
ספרים מספריית שניאורסון מוצגים בתערוכה במוסקבה
מאת אלי ברדנשטיין 'מעריב', וכתב COL

ישראל תובעת מממשלת רוסיה להשיב לידיה את אחד האוספים הנדירים והגדולים בעולם של ספרים וכתבי יד יהודיים, חלקם מהמאה ה־‭,15‬ שהולאם על־ידי השלטונות הקומוניסטיים לפני 88 שנים. זאת בתמורה להעברת חצר סרגיי בירושלים לידי הרוסים.

מבחינת ישראל, מדובר בדרישה שהגיעה מאוחר מדי ותלויה עתה ברצונם הטוב של הרוסים. חצר סרגיי, אחד המבנים החשובים שנבנו על־ידי רוסיה הקיסרית במאה ה־19 בירושלים, כבר הוע־ברה לידי הרוסים בפברואר השנה ולכן אינה יכולה להוות קלף במשא ומתן בין הצדדים.

כל המאמצים שהשקיעו במהלך השנים אישים רבים להשבת האוסף לישראל, בהם המדען אל־ברט איינשטיין, דוד בן־גוריון, חיים ויצמן ואחרים, כשלו. רוסיה עמדה בסירובה להחזיר את האוסף לבעליו החוקי, הספרייה הלאומית שבאוניברסיטה העברית.

בישראל לא מרפים: באחרונה העביר משרד החוץ בקשה רשמית לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שהנחה את משרד התרבות הרוסי להכין חוות דעת משפטית בנושא. "אנחנו מצפים למחווה רוסית בתמורה להעברת הבעלות על חצר סרגיי לידי הרוסים‭,"‬ אומרים גורמים מדיניים למעריב.

האוסף הוא פרי עמלה של משפחת גינצבורג, משפחה יהודית של בנקאים עשירים שהתגוררה ברוסיה הקיסרית, שבמשך ארבעה דורות אספה כתבי הקודש נדירים ביותר, וכן כתבי יד עתיקים, בעברית, בערבית ובשפות שמיות נוספות. האוסף כולל 14 אלף פריטים, בהם ספרים שהודפסו במאה ה־‭,15‬ והוא בעל ערך היסטורי רב.

בשנת ‭,1910‬ כשנפטר הברון דוד גינצבורג, נעשו כמה ניסיונות לרכוש מהמשפחה את האוסף הייחודי. ב־‭,1917‬ חודשים ספורים לפני המהפכה הקומוניסטית, נרכש האוסף על־ידי יהודים ציונים עשירים בחצי מיליון רובל זהב, כדי שיועבר לבית הספרים הלאומי בירושלים, המכונה היום "הספרייה הלאומית‭."‬

אלא שבינתיים פרצה המהפכה הקומוניסטית ובעקבותיה מלחמת האזרחים, ולא ניתן היה לשלוח את הספרים לארץ ישראל. הארגזים שבהם אוחסן האוסף הועברו למוסקבה, והועברו לביתה של משפחת פרסיץ היהודית. שלוש שנים לאחר מכן החרימו השלטונות את האוסף והעבירו אותו לספרייה הממלכתית על שם לנין, כרכוש ללא בעלים בחזקת העם הרוסי. 

הזדמנות של רצון טוב

משרד החוץ הישראלי ניסה גם בשנות ה־80 להשיב את האוסף, אך כשל. בשנה שעברה, בעת שההליכים להחזרת הבעלות על חצר סרגיי בירושלים היו לקראת סופם, פנו מנכ"ל הספרייה הלאומית, שמואל הר־נוי, ויו"ר הספרייה, דוד בלומברג, למשרד החוץ בבקשה לקשור בין החזרת החצר לרוסים לבין החזרת האוסף לישראל. לאנשי הספרייה הלאומית נאמר כי אין אפשרות להתנות את החזרת חצר סרגיי בהחזרת האוסף, אך הם הונחו להכין חוות דעת משפטית המעידה כי הספרייה היא הבעלים של האוסף ולהעבירה למשרד החוץ. אותה חוות דעת היא חלק מהבקשה הרשמית שהעבירה עתה ישראל לרוסיה להשיב לידיה את האוסף.

"החזרת חצר סרגיי לרוסים מהווה הזדמנות של רצון טוב של שני הצדדים להשבת האוסף למקומו הראוי‭,"‬ אומר הר־נוי, "וחשוב שהזדמנות זו תנוצל".

האפשרות היחידה שנשארה היא נצחון במשפט

הרב שלום בער לוין מנהל ספריית חב"ד המרכזית בניו יורק וחבר הנהלת אגודת חסידי חבד בחבר העמים אומר ל-COL: 

"האפשרות לקבל חזרה את ספרי אדמו"רי חב"ד נידונית כעת בבית המשפט הפדרלי בוואשינגטון. במשך כחצי יובל עוסקים בהשתדלות לשכנע את הממשל הרוסי להחזיר את האוסף, ללא הועיל. האפשרות היחידה שנשארה היא נצחון במשפט. אני מאוד מסופק אם ההשתדלות של ישראל תצליח בזה יותר. למעשה יש הפרש גדול בין האוסף שאנו משתדלים לקבל חזרה, האוסף שמעולם לא הולאם. לבין אוסף גינזבורג שאותו משתדל ישראל לקבל, שהוא הולאם אז על ידי הממשל".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.