מערכת COL | יום י"ג ניסן ה׳תשס״ט 07.04.2009

לראשונה: מבחנים לרבני קהילות בגולה

יוזמה חדשה ברבנות הראשית: מועצת הרבנות הראשית החליטה בישיבתה האחרונה ביום חמישי, להקים מסלולי הכשרה והוראה עבור רבנים שמבקשים לכהן כרבנים ומורי הוראה בקהילות ישראל בתפוצות ■ היוזמה להקים ברבנות הראשית את מסלולי הבחינות המיועדים לאלו שמבקשים לשאת בעול הרבנות בקהילות ישראל בגולה, התקבלה בועדת רבנים וקהילות בתפוצות ברבנות הראשית בראשותו של הרב שמעון אליטוב, מחשובי רבני חב"ד וחבר מועצת הרבנות הראשית לסיפור המלא
לראשונה: מבחנים לרבני קהילות בגולה
(צילום אילוסטרציה: מאיר דהן)
יוזמה חדשה ברבנות הראשית: מועצת הרבנות הראשית החליטה בישיבתה האחרונה ביום חמישי ירושלים להקים מסלולי הכשרה והוראה עבור רבנים שמבקשים לכהן כרבנים ומורי הוראה בקהילות ישראל בתפוצות. ההחלטה התקבלה פה אחד והרבנים הראשים לישראל הראשל"צ הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר העניקו את ברכתם למהלך וטענו שזה יחזק ויבצר את מעמד הרבנים בקהילות ישראל בגולה ויחזק את ענייני הדת בתפוצות ישראל.

היוזמה להקים ברבנות הראשית את מסלולי הבחינות המיועדים לאלו שמבקשים לשאת בעול הרבנות בקהילות ישראל בגולה, התקבלה בועדת רבנים וקהילות בתפוצות ברבנות הראשית בראשותו של הגאון החסיד רבי שמעון אליטוב, מחשובי רבני חב"ד וחבר מועצת הרבנות הראשית.

בוועדה חברים גם הרב יצחק דוד גרוסמן רבה של מגדל-העמק, הרב יהודה דרעי רבה של באר-שבע ועוד רבנים מהשורה הראשונה שליבם ער למצב קהילות ישראל ונוטלים עצה ותושייה מגדולי התורה והחסידות ובמרוצת השנה אף שומרים על קשר קרוב עם קהילות ישראל וערים לבעיות ההלכתיות שמתעוררות שם מעת לעת.

הגר"ש אליטוב שכיהן למעלה מעשר שנים כרב הקהילה הגדולה בארגנטינה, גיבש את היוזמה המבורכת לסייע לאלו שמבקשים להשתלב בתוכנית הבחינות לרבנות אך לא תמיד עיתותיהם בידיהם להגיע ארצה ולהיבחן במועדים הקבועים. בנוסף, עד היום לא הוקמו מסגרות של מבחנים ברבנות שיתאימו בדיוק לצרכי הקהילה היהודית בגולה ולדמות הרוחנית העומדת בראשה.

הרב אליטוב אומר כי "נוצר מצב שיהודים טובים מהשורה שמעולם לא הוסמכו לרבנות, הפכו לרבנים בקהילות שונות ולא תמיד נעשית האבחנה בין חזן, גבאי ודרשן לרב ומורה הוראה. הועדה נפגשה עם כמה מרבני הקהילות החשובים ומתוך כך הגיעה למסקנה כי הרבנות הראשית חייבת לתת את הדעת שמעתה ואילך בקהילות שמתעדות למנות רב חדש או אברכים חשובים בגולה המבקשים לשאת בעול הרבנות, יתאפשר בידם, לצד המבחנים שמתקיימים עבור רבני ערים, רבני שכונות ורבנים בכלל, להשתלב במסגרת מיוחדת המתאימה בדיוק למבקשים לזכות הסמכה לרב קהילה בגולה".

כך למעשה נולד המתווה הכללי למבחני הסמכה עבור רבני קהילות בתפוצות שיעשה במסגרת מחלקת הבחינות של הרבנות בראשה עומד הרה"ג רבי רפאל מזרחי. כמו כן הוחלט כי המבחנים יערכו בשיתוף פעולה עם הרבנים ומורי ההוראה בקהילות השונות. כמו כן ייבדק שיתוף פעולה עם מכונים בחו"ל שיקיימו את המבחנים בארצות העולם תחת פיקוח של רב מטעם הרבנות הראשית ורבנים במקום. בנוסף לזאת תשנה הרבנות את התנאים והסדרים של המבחן בכל איזור ואיזור על מנת למנוע בעיות של רמי'ה וכיו"ב ח"ו. בנוסף יקבעו מועדים למבחנים בירושלים במועד מוסכם מיוחד לרבני הקהילות בחו"ל.

ברבנות הראשית מקווים כי מבחנים אלו יטמיעו בהדרגה בקרב קהילות ישראל בתפוצות, את הצורך לבקש מהמועמדים לשאת בכתר הרבנות, תעודת הוראה. הרב מזרחי אמר בישיבה כי כל המבחנים ייעשו תוך הקפדה מלאה על טוהר הבחינות, לפי הנהלים הקיימים במסלולי הבחינות השונים ברבנות ובמסגרת מחלקת הבחינות.

הרב שמואל ויספיש, מזכיר ועדת התפוצות ברבנות מסכם כי כבר לאחר חג הפסח, תתכנס ועדת התפוצות כדי לבחור את המוקדים הראשונים בעולם בהם יוקמו מסלולי הבחינות. "בחודשים האחרונים הגיעו אלינו פניות מרבנים בחו"ל וחברי הועדה ישבו ברצף של ישיבות ודנו בכובד ראש באפשרויות השונות שעומדות על הפרק. ברור שניכרת התעוררות בקרב הקהילות בחו"ל, להאדיר ולרומם את קרנה של הרבנות בכל אתר ואתר ולהחזיר עטרה ליושנה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.