מערכת COL | יום ז' ניסן ה׳תשס״ט 01.04.2009

ה"אמישים" ביקרו והתרשמו בקראון הייטס ● גלרייה

מפגש תרבויות מיוחד במינו התקיים אתמול ביום שלישי בשכונת קראון הייטס בין שתי קהילות שחיות כיום בארצות-הברית, על-פי קודים שנקבעו לפני יותר ממאתיים שנה: האַמיש והחסידים. החסידים הבחינו מהר מאוד שעל פניו, יש להם הרבה מאוד במשותף עם הנוצרים המזוקנים מפנסילבניה שבאו להתרשם מעולמם ● "זה מחזק את הקהילה האמישית לראות אותנו היהודים חיים כפי שהתנ"ך קובע שיהודים אמורים לחיות, וכפי שהם חיו מתקופת משה ואברהם", אמר ר' ישראל קפלן  לגלריית תמונות  
ה
(צילום: יוסי פרסיה, COLlive.com)

ynet

מפגש תרבויות מיוחד במינו התקיים אתמול ביום שלישי בשכונת קראון הייטס בין שתי קהילות שחיות כיום בארצות-הברית, על-פי קודים שנקבעו לפני יותר ממאתיים שנה: האַמיש והחסידים. 

החסידים הבחינו מהר מאוד שעל פניו, יש להם הרבה מאוד במשותף עם הנוצרים המזוקנים מפנסילבניה שבאו להתרשם מעולמם. "גם האמיש חיים את חייהם כפי שהתורה מורה להם", אמר ר' ישראל קפלן. "זה מחזק את הקהילה האמישית לראות אותנו היהודים חיים כפי שהתנ"ך קובע שיהודים אמורים לחיות, וכפי שהם חיו מתקופת משה ואברהם".

עשרות מבני הקהילה האמישית סיירו בשכונה החסידית "קראון הייטס", כדי ללמוד מקרוב על תרבותם של החסידים. הרב בערל אפשטיין כינה את החוויה "לחיות יהדות". בשכונה מתגוררים רבים מחברי תנועת חב"ד, שקמה לפני כ-200 שנים ברוסיה. בשתי הקהילות מקפידים הגברים לחבוש כובעים ולגדל זקנים, כפי שהיה נהוג במאה ה-18. אצל החסידים מדובר בכובעים שחורים, הם מדברים יידיש, וכמו יהודים שומרי מצוות אחרים, נמנעים מהפעלת מוצרי חשמל ומכונות בשבת. 

האמישים נמנעים מרבים מפיתוחי העולם המודרני בכל ימות השנה, מתניידים בעזרת כרכרות וסוסים וחיים מחקלאות. עם זאת, יש מכשירים מודרניים שנראה כי שתי הקהילות אימצו בחום: טלפונים סלולריים - שלא הפסיקו לצלצל לכל אורך הסיור. סוכנות הידיעות AP ציינה באירוניה כי החסידים מפעילים את חנות החשמל המפורסמת במנהטן, B&H, המשרתת לקוחות מסביב לעולם. 

בסדנה שבה עבד צעיר על ספר תורה, סיפר אפשטיין לאמישים כיצד יהודי בתקופת השואה בגרמניה הציל את הכתב הקדוש בכך שעטף את עצמו בכתב מתחת לבגדיו בעת שנמלט. האמישים הקשיבו, והעירו על כך הערות ביניהם בדיאלקט הגרמני של אבותיהם. בשל כך, כשאפשטיין קיבל את פניהם ב"זיי גזונט!" (היו בריאים, ביידיש) - הם הבינו מיד למה התכוון. 

עוברי אורח רבים סובבו את ראשיהם ברחובות ברוקלין. במבט מהיר, ניתן בקלות להתבלבל בין החסידים לאמישים, אך כובעיהם שונים, מרובעים יותר ועור הפנים של החקלאים הנוצרים שונה מזה של התלמידים הנצחיים בשכונה, שבה מתחילים הילדים ללמוד כבר בגיל שלוש. המבקרים הבינו שלמרות שהם קצת דומים על פני השטח, יש בכל זאת הרבה שוני.

"בדברים מסוימים אנו דומים, כמו הבגדים והאמונות המסורתיות", אמר ג'ון אפ, שבא לסיור עם אשתו פריסיליה ושלושת ילדיהם. במסגרת הסיור ביקרו האמישים בספריה יהודית ו"מפעל המצות", שפועל בקדחתנות לקראת חג הפסח. 

הבלבול שיצר המפגש הבין-תרבותי בא לידי ביטוי כשאחד החסידים במפעל שאל, ואז שב ושאל את האמיש: "האם אתם מאוזבקיסטן?". אחד האמישים, שלא הבין כנראה, הגיב: "אפגניסטן?". בסופו של דבר, רגע לפני שנפרדו, הכריז גבר אחר מקהילת האמיש: "אנו ממחוז לנקסטר, פנסילבניה!".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.