מערכת COL | יום ו' ניסן ה׳תשס״ט 31.03.2009

המושך בחוטים

הכול מכירים את הפעילות הענפה של הרבי מליובאוויטש באמצעות שליחיו, אך מתברר שפעילות גדולה ורחבה התנהלה בדרכים נסתרות, בלי שאיש היה יכול להעלות על דעתו כי הרבי הוא המושך בחוטים ● הרב צבי וינמן, טוען רבני מפורסם בירושלים, הוא בן למשפחה ליטאית שורשית ולמד בישיבות ליטאיות. כיום הוא חושף, כי למעשה היה איש-קשר סודי, שבאמצעותו ניהל הרבי מערכות ציבוריות רחבות ● הכתבה המתפרסמת במדור חיים יהודיים שב'שיחת השבוע' מאת ר' אליעזר שולמן  לסיפור המלא
המושך בחוטים
הרב וינמן: "גדולי התורה ראו חשיבות אדירה בדברי הרבי"

הכול מכירים את הפעילות הענפה של הרבי מליובאוויטש באמצעות שליחיו, אך מתברר שפעילות גדולה ורחבה התנהלה בדרכים נסתרות, בלי שאיש היה יכול להעלות על דעתו כי הרבי הוא המושך בחוטים. הרב צבי וינמן, טוען רבני מפורסם בירושלים, הוא בן למשפחה ליטאית שורשית ולמד בישיבות ליטאיות. כיום הוא חושף, כי למעשה היה איש-קשר סודי, שבאמצעותו ניהל הרבי מערכות ציבוריות רחבות.

"הרבי הכריע לא-אחת על מה יש להיאבק לשמירת צביונה היהודי של המדינה, ועל מה אין לקדש מלחמה", הוא מגלה. "באמצעותי הועברו מסרים לאישים תורניים מהשורה הראשונה. לא-אחת ביקשו ממני לשאול לחוות-דעתו בעניינים ציבוריים".

תשובה פורצת-דרך

בשנת תשכ"ז שימש הרב וינמן שליח של ארגון 'יד לאחים' בארה"ב. הארגון ניהל מערכה גדולה נגד פעילות המיסיון. הועלה רעיון לכנס כינוס ענק, בהשתתפות רבנים רבים, נגד אחד מארגוני המיסיון. הרב וינמן החליט לשאול לדעתו של הרבי. התשובה שקיבל הביאה לידי מפנה בדרך עבודתו. "זו הייתה תשובה מפתיעה בניתוח הדברים, והיא הייתה פריצת-דרך מבחינתי", הוא מספר.

"יש כמה וכמה מאבקים אשר קבעו את צביונה של מדינת ישראל, ואין איש יודע כי מי שעמד בראש המערכה וכיוון את התנהלותה היה הרבי", הוא חושף. "למשל, פרשיות גיור מסויימות, או סוגיית השירות הלאומי. רבנים וגדולי-תורה נודעים רצו לדעת מה דעתו של הרבי קודם שהכריעו בשאלות שהובאו לפניהם. הם ייחסו חשיבות אדירה לדבריו".

הרבי הורה: לא לפרסם

גם היום הרב וינמן עדיין נזהר בלשונו, מגלה טפח ומכסה טפחיים: "בשנת תשל"ד התנהל מאבק ציבורי קשה בסוגיה מסויימת. בית-דין ידוע נתן פסק-דין בעניין, והרבנים התלבטו אם לתת לזה פרסום. הרבי החליט כי מוטב שהדברים לא יתפרסמו, והדבר אכן לא התפרסם עד עצם היום הזה. היה אז צורך להשיג מסמכים מסוימים מפולין. היא הייתה חלק מהגוש הקומוניסטי והנסיעה אליה הייתה כרוכה בסכנה. הרבנים התלבטו וההכרעה הועברה אל הרבי והוא הורה: לנסוע. הנסיעה הזאת הביאה תועלת רבה".

הוא זכה ל'יחידויות' רבות עם הרבי, שבהן הועלו עניינים רגישים מאוד בחיי היהדות בארץ-ישראל. פעם אחת שאל אם הוא רשאי לצטט את דברי הרבי באוזני הנוגעים בדבר. "אני זוכר את החיוך שעלה על פניו, חיוך שהיה בו כל-כך הרבה, ואת התשובה שנתן לי, שראויה להיות דרך חיים", מספר הרב וינמן. "כך אמר לי הרבי: 'מה שאני אומר פה, אפשר לצטט; ומה שאין ברצוני שיצטטו אותי, אינני אומר'".

לחזור לארץ-ישראל

לצד העניינים הציבוריים היו גם מפגשים פרטיים והנחיות אישיות. בחודש אייר תשכ"ז שהה הרב וינמן בארה"ב. בימי המתיחות שקדמו למלחמה הציעו לו כמה מידידיו להביא את בני-ביתו לארה"ב. "שאלתי בעצת הרבי, והרבי ענה לי: 'עוד ישובון לציון ברינה'", הוא מספר.

וזה עוד לא הכול: "עם פרוץ המלחמה החלו להתפרסם ידיעות על קרבות קשים. נבהלתי ושאלתי את הרבי מה עליי לעשות. הרבי השיב שאצא מיד לאירופה ואמשיך משם בטיסה לארץ-ישראל. בזכות עצתו הייתי מראשוני החוזרים ארצה לאחר פרוץ המלחמה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.