מערכת COL | יום כ"ח אדר ה׳תשס״ט 24.03.2009

שואלין ודורשין בהלכות הפסח: מזון לחיות מחמד

היום במדור החדש: 'שואלין ודורשין בהלכות הפסח עם COL" באיזו מידה יש צורך להקפיד על כשרות לפסח במזון של חיות מחמד? ● במדור החדש יופרסמו מידי יום שאלות הקשורות לחג הפסח ותשובות מאת הרב יוסף-שמחה גינזבורג, רב הישוב עומר, באדיבות צעירי-חב"ד ● השאלה היומית: באיזו מידה יש צורך להקפיד על כשרות לפסח במזון של חיות מחמד?  לתשובת הרב שואלין ודורשין בהלכות הפסח
שואלין ודורשין בהלכות הפסח: מזון לחיות מחמד

השאלה היומית: באיזו מידה יש צורך להקפיד על כשרות לפסח במזון של חיות מחמד? 

כל מין דגן (חיטה, שעורה, שיבולת-שועל ושיפון) שבא במגע עם מים נעשה בדרך-כלל 'חמץ', ואסור באכילה ובהנאה בפסח. אפילו בתערובת-חמץ יש בעיות הלכתיות, ובפרט כאשר מאכילים אותה לבעלי-חיים.

לכן יש בעיה רצינית של חמץ ברבים ממוצרי המזון המיועדים לחיות מחמד, ומכילים רכיבים שמקורם בחיטה, וכן בתערובות לעופות העלולות להכיל גם גרגרי דגן. חייבים לבער מזון זה או למוכרו לגוי, וודאי שאסור להזין בו את בעלי-החיים בפסח.

לאחרונה יש בשוק מזון כלבים לפסח, בהכשר הרבנות. אם אין בנמצא מזון כזה, אפשר להאכיל את הכלבים במשך הפסח במוצרי בשר ודגים בלא עצמות, ולהוסיף קטניות ואורז. גם חתולים יאכלו בשר ודגים בלא עצמות.

ציפורים יאכלו דוחן נקי (יש בשוק גם טרי, מן השדה), או קמח-מצות ופירוריהם. זמן-מה אפשר להאכילם גם בירקות ופירות.

דגי-נוי יאכלו מזון המכיל אצות או תולעים בלבד. רוב הדגים גם יאכלו פירורים קטנים של בשר או דגים. באין-ברירה אפשר להשאיר דגים בריאים בלי מזון כלל לשבוע ימים.

תרנגולות ואווזים אפשר להאכיל בתערובת העשויה מקטניות, אולם יש לוודא שאין מעורבים בה גרגירי דגן (כפי שמצוי בכמה מכוני תערובת). אפשר גם להאכילם באורז, תירס וכדומה כשרים לפסח.

באין-ברירה יש לשאול רב מוסמך איך אפשר להשאיר את בעלי-החיים עם מזון-חמץ מוכן לכל ימי הפסח, ולמוכרם עם מזונם לגוי (וזאת כאשר המזון סגור עם בעלי-החיים, או שיש גוי הדואג להאכילם במזון זה בפסח).

מקורות: ראה שו"ע או"ח ר"ס תמב וסו"ס תמח. מידע אישי - הווטרינר ד"ר מיכאל רוזנר

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.