מערכת COL | יום ט"ו אדר ה׳תשס״ט 11.03.2009

שמואלי מצדד בהצעת החוק להצבעת ישראלים בחו"ל

החלטתם של ביבי נתניהו ואביגדור ליברמן לתקן את החוק, שלפיו הישראלים יכולים להצביע בחו"ל, היא חיובית לגופו של דבר ויש לה משמעות לאומית עמוקה ■ שמואל שמואלי, במאמר מיוחד בעקבות ההצעה לתיקון החוק, והעובדה כי יזם חוק זה כבר לפני 25 שנה בעיתונו דאז "ישראל שלנו" למאמר
שמואלי מצדד בהצעת החוק להצבעת ישראלים בחו

לפני כחצי יובל שנים, ייזם העיתון "ישראל שלנו" לראשונה קמפיין כדי לאפשר הצבעה לכנסת מטעם ישראלים המתגוררים בחו"ל, כשם שזוכים לכך דיפלומטים, ימאים ושליחים רשמיים של המדינה.

קמפיין זה נדון מאז לא פעם בכנסת. למיטב זכרוני, אפילו הגב' שולמית אלוני, מנהיגת "מרץ", תמכה בזמנו ברעיון. אולם, כוחות רבים אחרים, כולל ח"כים דתיים, שללו אותו – ובסופו של דבר, העניין לא הגיע לכלל מימוש.

עתה, מתברר שגם לנושא זה מתרקמת עדנה.

השבוע, סיכמו ביבי נתניהו ואביגדור ליברמן כי יפעלו יחדיו להעביר את החוק בנדון.

נפלאות דרכי ההיסטוריה

אולי לא הייתי מתייחס לנושא זה, אלמלא ראיתי את תגובתו של מר איתן הבר, המכהן כיום כעיתונאי ב"ידיעות אחרונות" – ובעבר שימש שנים רבות כראש לשכתו של יצחק רבין המנוח.

מי שקרא את מאמרו של איתן הבר ב"ידיעות אחרונות" ביום ראשון השבוע תחת הכותרת: "חוק החרפה והבושה", יוכל להבחין על נקלה שמר הבר באמת מרגיש פגוע באופן אישי על רקע סיפור משפחתי עצוב.

אולם, ענייניה הלאומיים של ישראל אינם יכולים להיות מונחים על-פי שיקולים משפחתיים… יש בכך אף מן הצביעות.

רבים מבני דורו של מר איתן הבר שגו כאשר כינו את הישראלים שבחרו לנסות את מזלם בחו"ל כ"יורדים" – והפנו להם עורף. הגדיל לעשות יצחק רבין המנוח, שכינה אותם "נפולת של נמושות".

היה דרוש שנות דור כדי לתקן קמעה את מה שהם קילקלו.

העיתון "ישראל שלנו" הוקם בראשיתו בדיוק על רקע זה.

בטרם ייסדתי את העיתון "ישראל שלנו", פניתי לגורמים רשמיים בסוכנות היהודית בניו יורק בבקשה לסייע בהקמת בית-ספר ישראלי כדי לשמר את זיקתם של הדור השני של הישראלים בחו"ל לישראל ולערכי היהדות.

נתקלתי בקיר אטום ובנחירות בוז, אף שהוכחתי שאין דרך טובה מזו למנוע את ההתבוללות של הישראלים בחו"ל.

כאשר גם, למשל, מר משה אישון – שכיהן אז כראש המחלקה החינוכית-תורנית בסוכנות היהודית בניו-יורק, השיב את בקשתי ריקם על רקע אידיאולוגי – שינסתי מותניי להקמת עיתון לישראלים בחו"ל כתחליף לבית-הספר שלא הוקם.

ברבות השנים, השתנתה המגמה הכללית הודות לספינת הדגל – "ישראל שלנו".

אפילו יצחק רבין המנוח ריכך את עמדתו וניפגש עימי בלשכת שר הביטחון בשנת תשמ"ו (1986) – וגם איתן הבר עצמו לא היסס להתייעץ עמי, כיצד להגיב על מאמר מסוים בניו יורק טיימס בעת ביקורי בלשכת רבין, אף שהטפתי ופעלתי בניגוד מוחלט להשקפותיהם של רבין והבר.

בעקבות ייסוד ישראל שלנו בשנת תשל"ט (1979), הוקמו אירגונים רבים בארה"ב, שהצליחו, במידה רבה, לתקן חינוכית את מה שהמדינה הרסה בהתנתקותה מאזרחיה והדור השני והשלישי שלהם, מתוך סכלות מנהיגיה.

מאז גם הוקמו מאות בתי-חב"ד בעולם, שמטפלים באופן ישיר בישראלים מכל הגוונים והסוגים – ונותנים להם שירות באהבה רבה, חינם אי-כסף – בגשמיות וברוחניות.

אלפי השליחים הישראלים החב"דיים בעולם מחליפים, בעצם, את תפקידה של המדינה בחינוכם של בני הישראלים, שבוודאי אינם אשמים במצבם.

האם הגיוני שלא לאפשר לשליחים אלה, למשל, את זכות הבחירה לכנסת רק משום שבחרו להתנדב לפעילות ברוכה למען עתיד העם היהודי ואזרחי ישראל בחו"ל?!

נראה, כי הכלל בנדון הוא פשוט:

מי שאיבד זיקה למדינה, ממילא לא יטרח להגיע לקונסוליה על-מנת לבחור לכנסת. מי שלא איבד זיקה – ושואף לחזור לישראל, רשאי מוסרית לבחור לכנסת – ובוודאי שלא פחות מערבי שתומך בחמאס ומצדד בחיזבאללה.

מעניין לציין, שהרבי לא הביע הסתייגות כלשהי לקמפיין של ישראל שלנו למען הצבעת ישראלים בחו"ל. לאידך, כאשר יזמתי רעיון להטסת ישראלים לארץ כדי לבחור במחיר כרטיס טיסה מוזל – שלל זאת הרבי, בין השאר, בנימוק ש"מוטב לתת את הממון לצדקה"…

המסקנה המתבקשת: החלטת של ביבי נתניהו ואביגדור ליברמן לתקן את החוק, שלפיו הישראלים יכולים להצביע בחו"ל, היא חיובית לגופו של דבר ויש לה משמעות לאומית עמוקה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.