איך נוכל לחנך את ילדינו ● תבלין לשבת תצווה
יש בדיחה על ערבי אחד, שהילדים בשכונת מגוריו היו לועגים ומציקים לו ללא הרף, באחד הימים עלה במוחו רעיון. הוא פנה לילדים וסיפר להם שבצידה האחר של השכונה יש אדם שמחלק סוכריות. כמובן שהילדים מיד רצו לעבר המקום כדי לקבל סוכרייה. כאשר הלך אחרון הילדים ישב לו הערבי על ספסל ונשם לרווחה. לאחר מספר דקות הוא קפץ ממקומו כנשוך נחש. הוא שאל את עצמו "הייתכן שהוא מחלק שם סוכריות ואני לא שם?!" ומיד גם הוא רץ לצידה האחר של השכונה.
כשהילדים, שכבר הבינו שהוא שיקר להם, הבחינו בו מתקרב הם רצו לעברו והציקו לו עשרת מונים מאשר בעבר.
הבדיחה הזו יכלה להישאר בדיחה ותו לא. הבעיה היא שישנם מקרים שכך אנו מתנהלים. אומרים דברים לא אחראים ומילים ללא כיסוי. יש מצבים שאנו כה נואשים להרגיע את ילדינו, או לסלק אדם שמבקש משהו, שאנו פשוט זורקים הבטחות שאין לנו שום כוונה לעמוד מאחוריהם. אכן לפעמים אנו רוצים לעמוד מאחורי דברינו אבל אז מתברר שאין לנו אפשרות לעשות כך, אמרנו את מה שאמרנו ללא כל בדיקה אם נוכל לעמוד מאחוריהם, והתוצאות הלא מבורכות תבואנה בהתאם.
פרשת השבוע מתחילה בפסוק "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך, כתית למאור להעלות נר תמיד"
למה זה כ"כ חשוב שיהיה שמן זית זך כתית למאור?
ידוע שלמנורה במשכן (ובבית המקדש לאחר מכן) היו שבעה קנים. כמו מספר נקבי האיברים שיש בראשנו שבעזרתם אנו חיים ומתקשרים עם הסובבים אותנו. כמו המנורה שהייתה מאירה את העולם בעזרת השמן שהיה בתוכה, כך גם לנו יש אפשרות להאיר לעולם. ההקפדה שהשמן להדלקת הנרות יהיה זך הייתה כדי שהאור יצא כמה שיותר נקי ויפה. וכך גם אצלנו, כאשר נקפיד שהמוח שלנו יהיה זך מחששות, שמרמים אותנו, שגונבים מאיתנו, שאנו לא מוצלחים וכדומה. אז כל המגע שלנו עם בני אדם יהיה יותר נקי ויפה, וזה מה שיוכל לקדם אותנו ואת הסובבים אותנו.
דבר נוסף שאנחנו יכולים ללמוד מהפרשה הוא מהמילים "להעלות נר תמיד" מה הוא מטבע הלשון להעלות? הרי נר מדליקים, מה העניין של עלייה?
אפשר ללמוד מזה שכאשר אנו נדאג לתקשורת נקייה, זה יאפשר לנו לעלות ולשמור על עלייה מתמדת שלנו ואף של הסובבים אותנו.
דבר נוסף שאנו יכולים ללמוד מפרשת השבוע, למה הקב"ה אומר למשה "ואתה תצוה" למה חשוב המילה "ואתה"? יש מצבים שבהם אנו אומרים לאנשים מה לעשות, כאשר באותו עניין, כשזה נוגע אלינו אנו לא מזיזים שום דבר כדי להתקדם. אחת הדרכים הטובות להשפיע על השני באמת היא כאשר לפני שאנו מורים למישהו אחר לעשות משהו מתוקף תפקידנו או מייעצים לבן אדם מתוך רצון לעזור לו. כדאי שקודם נסתכל על עצמנו ואיפה אנחנו עומדים בנקודה ובעניין הזה.
עוד דבר, למה הקב"ה אומר למשה "ויקחו אליך שמן זית זך"? הרי השמן לא היה בשביל שימושו ומשה אפילו לא היה מדליק את הנרות.
לקיחת אחריות על החיים שלנו בכלל ועל דיבורינו בפרט היא גם במקרים שזה נראה שאנו מתנתקים מהעניין והוא לא ישפיע עלינו יותר. אנו צריכים לזכור שזה תמיד יהיה נוגע לנו, ותמיד מה שאנחנו נגיד, או איך שנסתכל על העולם זה ישפיע עלינו, וזה ביכולת שלנו לעשות מהחיים שלנו שמן זית זך. ולהאיר החוצה אור נקי ויפה.
שאלות שהמאמן היה שואל אותך באימון:
1. באיזה תחום אתה נותן עצות לאחרים, ואתה בחייך לא מרגיש התקדמות בתחום הזה?
2. באיזה תחום בחיים אתה מרגיש שאתה יכול לתרום לעולם יותר בקלות?
בברכת שבת שלום
יוסף חיים בולטון
מאמן בכיר בקאוצ'ינג