מערכת COL | יום ח' אדר ה׳תשס״ט 04.03.2009

ביקורשת ב-ynet: כתבה מפרגנת לאתר "בית-חב"ד"

"האתר של בית חב"ד מתיימר להיות המקבילה הווירטואלית לבתי חב"ד הפרושים בתפוצות. לקראת חג הפורים, יצאנו לבדוק מה יש לאתר בית חב"ד להציע. התשובה היא הרבה – רק תלוי למי" ♦ מאמר המתפרסם היום באתר ynet מאת ששי משיח - בודק תוכנה וחבר בארגון UPA ישראל ♦ מכל מלמדי - השכלתי  לסיפור המלא
ביקורשת ב-ynet: כתבה מפרגנת לאתר

אחד מאיתנו מכיר את תנועת חב"ד (חוכמה, בינה, דעת). יש שנתקלו בה בזמן טיול בחו"ל, אחרים פשוט חיפשו מידע ממקור ראשון לגבי מנהגים יהודיים, או סתם נתקלו בפעילי הצמתים המחלקים נרות טרם כניסת השבת. כך או כך, תנועת חב"ד היא סוג של גשר בין התרבות החילונית לזו הדתית, או דת בעטיפה קלה לעיכול אם תרצו. 

מה לגולש חילוני ולאתר בית חב"ד? השימושיים העיקריים שעשויים למשוך גולשים חילונים אל האתר, הם בירור מידע על בתי חב"ד בחו"ל טרם נסיעה לטיול, בירור מידע על חגים יהודיים והתעדכנות בזמני הדלקת נרות שבת.

מלווה בתובנה זו, נכנסתי לgoogle וחיפשתי את צמד המילים "בית חב"ד", התוצאה הראשונה כבר הפנתה אותי למחוז חפצי - http://www.beitchabad.com/ , יש לציין כי חיפוש הערך חב"ד בלבד, מעלה עשרות תוצאות של אתרי תנועת חב"ד למיניהם ומסבך את איתור "האתר הרשמי". 

מרוב עצים לא רואים את דף הבית

דף הבית של האתר מקדם את פני בתחושה קלסטרופובית, הרבה מידע דחוס במסך אחד. בחלקו המרכזי של הדף מוצגים ברצף שלושה "סיפורים חמים" כשלצידם ציטטה, ואלו תופסים את מרבית השטח המרכזי. מתחתם מופיעים בשני טורים סיפורים מתחלפים. בצידו השמאלי של דף הבית מופיעות ארבע קוביות מידע (אשר ילוו אותנו תמידית) להן הוקצה שטח גדול יחסית. תוכן שפונה לקהל החילוני, כגון: איתור בית חב"ד בעולם, בירור זמני הדלקת נרות, נמצא בחלקו המרכזי של העמוד, אך מצריך גלילה של מסך אחד מטה. 

כדאי להיפטר מארבע קוביות המידע בצד שמאל, ולחשוב שוב לגבי החלק המופרז שתופסת הציטטה בחלקו המרכזי של הדף. לגבי הסיפורים המתחלפים המופיעים במרכז הדף בשני טורים, כדאי להציף אותם בהתאם לחלוקה של ערוצי האתר, במקום לזרוק קטעים שונים באופן שרירותי לדף הבית. כמו כן כדאי להציף כמות זהה של פריטי תוכן מכל ערוץ ולהימנע מ"שבירת" טורים. את הקישורים "הפוך לדף הבית" ו"מגזין להדפסה" החבויים מתחת לשלושת "הסיפורים החמים" כדאי להעלות לראש העמוד. 

מאיפה באת, לאן אתה הולך?

בזמן שמתכננים אתר, צריך להתחשב בגולשים ולא לצפות שהגולשים יתחשבו באתר. אחד השיקולים המרכזיים הוא – מי קהל היעד שאליו אני מכוון את האתר? הבעייתיות באתר חב"ד היא, שהוא מכוון לכולם, אך פוגע באף אחד. גולש דתי יעדיף להיכנס לאתר חב"ד המשני של הקהילה שלו, ואת המידע ההלכתי הוא לומד מהרב שלו ולא מאתר אינטרנט. גולש חילוני לעומת זאת, לא מעוניין בכל אותם סיפורים ובעיות הלכתיות בהן נתקל האדם הדתי בחיי השגרה שלו, הוא מעוניין לאתר מידע הלכתי, בצורה קלה להבנה.

בנוסף, נראה שהאתר מתיימר לנגוס בכל עולמות התוכן בבת אחת, למרות שהוא לא בנוי לכך. למשל ערוץ ה"אקטואליה", ראשית, מי באמת מחפש מידע חדשותי באתר מסוג זה? שנית, אם כבר שמת, כדאי לשמור על מידע אקטואלי: לצערנו או לשמחתנו, מבצע עופרת יצוקה והטרגדיה במומבאי זה כבר לא אקטואליה. 

כדאי היה לצמצם את ערוצי התוכן ולבחור את אלו המדברים ביותר לקהל היעד שאליו מכוון האתר, וגם באלו הנותרים – לשמור על עדכניות התוכן. 

נגישות להמונים

לפעמים, ניווט נוח וברור באתר אינטרנט, הוא גורם משמעותי במחשבה על ביקור חוזר של גולש באתר, אם הניווט גרוע, אעדיף להבא למצוא את מבוקשי דרך מנוע חיפוש, ל"עקוץ" את האתר, ולצאת ממנו במהירות. באתר חב"ד הניווט העיקרי מתבצע ע"י תפריט אנכי שחורג מגבולות העמוד הראשון, אליו מצטרף בר ניווט בראש העמוד מעל אזור התוכן של האתר. אם לא די בכך, באזור התוכן מצטרפים עוד שני אמצעי ניווט: אחד הוא סרגל העוקב אחר מיקומך באתר והשני הוא תפריט ניווט בתוך הקטגוריה – זאת כאשר באותו זמן פתוח מימין תפריט ניווט זהה לגמרי, מיותר.

כדאי היה לצמצם את הערוצים של האתר, ולערוך אותם בתפריט ניווט אופקי-נפתח, אשר ימוקם מתחת ללוגו האתר. את בר הניווט מספר שתיים כדאי לכלול במסגרת בר הניווט המרכזי (על קישור "דף הבית" אפשר לוותר ולהשמיש את לוגו האתר לצורך זה). לגבי הסרגל שעוקב אחר מיקומו של הגולש באתר, זוהי חשיבה נכונה וכדאי להשאיר אותו. על בר הניווט המיותר המופיע בתוך איזור התוכן כדאי לוותר, והיכן שממש רוצים ליצור "פירוק" של מרכיבי הקטגוריה, להוסיף זאת בצורה אופקית טקסטואלית. 

בנוגע לנגישות, יש לציין כי אתר חב"ד פעיל הן באקספלורר הן בפיירפוקס, וגם מספק תמיכה במגוון שפות, שני יתרונות חשובים שיש לברך עליהם. 

כרטיס ניקוד

מראה כללי: מראה כללי טוב, ניכרת השקעה גרפית באתר, ההחלטה ללכת על אותו קו עיצובי באתרים הזרים גם כן מבורכת, מסייע לשמור על זהות האתר ומשדר רצינות.

שימושיות: בעזרת מקצה שיפורים שיכלול חלוקה נכונה יותר של התפריטים וחלוקה מחדש של אזורי התוכן, האתר יעלה רבות את רמת השימושיות שלו. יש לציין כי מנוע החיפוש המבוסס על טכנולוגיה של google מבצע את עבודתו נאמנה. 

תוכן: ניכר שמפעילי האתר משקיעים רבות בתכנים היהודיים ואף אורזים אותם בעטיפה עיצובית נעימה לעין, המידע על חגי ישראל למשל, אינו מכיל יותר מידי פרטים וגם לא מעט מידי, הוא פשוט קולע בול. דברים שכן יש לשפר בנושא זה הם סינון המידע ועדכניותו: אתם לא אתר חדשות. וותרו על ערוץ האקטואליה והתרכזו בעיקר, בצעו סינון ערוצים והשקיעו בעדכניות המידע בשאר חלקי האתר. 

ששי משיח הוא בודק תוכנה וחבר בארגון UPA ישראל

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.