מערכת COL | יום ז' אדר ה׳תשס״ט 03.03.2009

קיסר הליקרים ● מבט לכשרות

פורים קרב ובא והמשקאות החריפים עולים על השולחן: מתוך מאות סוגי משקאות, ישנם מעט יותר מתריסר כשרים למהדרין. מעניין במיוחד הוא סיפורו של ה'בנדיקטין' • הרב יוסי שטיינברגר עם טורו 'מבט לכשרות' המתפרסם באתר "בחדרי חרדים"  למאמר כשרות ב-COL • לכניסה לפורום כשרות: לחצו כאן 
קיסר הליקרים ● מבט לכשרות

מדהים לחזות ביהודים יראים ושלמים, אשר מקפידים שלא לשתות אפילו מים מינראליים מבלי שמתנוסס מעליהם סמל הבד"צ, אך בכל הקשור למשקאות חריפים, הנה עוד לפני שנכנס היין יוצא ובורח לו הסוד - שההכשר לא בראש מעייניהם.

ניתן לראות על שולחנם של יראים ושלמים משקאות, אשר לבטח מעורב בהם יין עכו"ם ואף משקה על בסיס שמנת חלבית, אשר בנוסף על איסורה משום חלב עכו"ם, יש בה כמובן את האיסור שבהגשתה בארוחה בשרית.

לא רבים הם המשקאות אשר ניתן להצביע עליהם כי כשרים הם למהדרין. מתוך מאות רבות של סוגי משקאות, ישנם מעט יותר מתריסר כשרים למהדרין, ועוד כמה עשרות בודדות בכשרות שאיננה מהודרת.

מעניין במיוחד הוא סיפורו של ליקר ה'בנדיקטין', המכונה גם "קיסר הליקרים". 

כשר לפני כחמש שנים החליט הרב משה גוטניק ממלבורן שבאוסטרליה לברר את הסוגיה: האם ליקר זה כשר הוא ללא כל חשש או שמא יש דבר-מה בערעור שיצא עליו. במכתב ששלח לחברה סיפר הרב גוטניק כי הוא אלרגי לענבים ומוצריהם, ומעוניין לדעת האם הבנדיקטין מכיל יין או משקה אלכוהולי מבוסס יין.

התשובה שקיבל היתה חד-משמעית: "אנו יכולים לאשר לך כי 'בנדיקטין דום' אינו מכיל יין או כל רכיבים המגיעים מענבים. איחולים חמים, צוות בנדיקטין."

בעקבות התשובה הגיע גוטניק למסקנה כי הבנדיקטין כשר למהדרין.

לעניות דעתי, קשה לומר כי ניתן להסתמך על כשרות דבר מאכל על-פי הצהרות מעין אלו, מה גם שייתכן שהמשקה אמנם אינו מכיל אלכוהול יין, אך קיימות בו אולי תמציות שאינן כשרות.

לפני כמה שנים נכנס למערכת הכשרות של הרב לנדא, אב"ד בני ברק, הרב מרדכי הסופר כראש אגף חומרי גלם.

"בקשה מיוחדת לי אליך", אמר לו הרב לנדא מיד עם היכנסו לתפקיד. "ברר נא לי את כשרותו של הבנדיקטין. על אף שלי אישית נראה כי המשקה כשר, לא אוכל לאשרו לעסקים שבהשגחתי, עד שתברר את כשרותו בבירור יסודי וודאי, כפי שאתה מברר על שאר חומרי הגלם הנכנסים למפעלים שתחת השגחתי".

ואכן, לאחר עבודה ובדיקה מדוקדקת של הרב הסופר, הוברר מעל לכל ספק כי הליקר בנדיקטין כשר הוא למהדרין מן המהדרין. מסתבר כי הבנדיקטין מכיל 27 עשבים שונים, המרכיבים תערובת סודית, ביניהם אזוב, זרעי כוסברה, זעפרן, וניל, קינמון ועוד.

מיני אז הוכנס הבנדיקטין לרשימת המשקאות המאושרים על-ידי כשרות הרב לנדא.

לא כשר

מעיון ברשימת משקאות הרב לנדא אלו, מתגלית חלוקה מעניינת: ישנם משקאות המאושרים לערבוב אף בתוך התבשילים; ישנם משקאות המותרים בהגשה בלבד, כשחותמת הכשרות עליהם, וכל אורח יחליט האם מסתמך הוא על הכשר זה אם לאו; וישנם משקאות שאסורים אף בהכנסה לאולם.

הבנדיקטין נכלל בקטגוריה של כשר לחלוטין למהדרין ולכתחילה.

יודגש, כי מדובר רק על בנדיקטין מסוג ,D.O.M Benedictine ולא על הבנדיקטין מסוג B&B אשר במוצהר מעורב בו יין.

אך לא הפסדנו כלום. יודעי דבר יאמרו שה-DOM משובח הוא אף יותר מה-B & B.

אגב: תרגום ומשמעות השם בנדיקטין בלטינית הוא: "אלוקים הגדול והכול יכול"

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.