מערכת COL | יום א' אדר ה׳תשס״ט 25.02.2009

משנכנס אדר מרבים ב...עצבים ● הרצל פינת ליובאוויטש

חודש אדר מביא איתו לא רק את השמחה, אלא גם בעיקר את הרעש הבלתי נסבל של קולות הנפץ, אותם קולות שזורעים בהלה בקרב האוכלוסיה שמשוועת לסוג אחר של שמחה. בטורו השבועי "הרצל פינת ליובאוויטש", מביא הרצל קוסאשוילי את גלגולי השמחה מימיו הרחוקים כילד עד לימינו אלה. וגם: למה לא כדאי לכם לזרוק נפצים מתחת לחלון ביתו... לטור המלא פספסתם את אחד הטורים? כנסו ל"הרצל פינת ליובאוויטש"
משנכנס אדר מרבים ב...עצבים ● הרצל פינת ליובאוויטש
מאת הרצל קוסאשוילי

יורדים למקלטים.

עם פלישת חודש אדר הרעשני והססגוני לחיינו, כן, אני מתכוון לפלישה של ממש, צבאית כאילו... שכן מתחת לבית שלי כבר מעלים באש נפצים ובקבוקי תבערה בעובי של בייגה שוחט וקרבות מילוליים ורעשניים מתנהלים בין ילדי הכביש בשכונת מגוריי לבין דיירי הבניינים הסמוכים.

לאור כל זאת ועוד, אי אפשר שלא להרהר בדבר נפתולי וגלגול המונח "שמחה" עד לימינו אלו. ימים בהם כל קבצן או עובר אורח שחולף על פניך בעליצות שאיננה נגמרת ומביע את שמחתו באמצעות חיוך מתוח או גיהוק בלתי מוסבר, קשה קצת להבחין בשמחה אמיתית עליה נאמר: "עיבדו את ה' בשמחה".

יש את אלה המביעים את שמחתם הגלויה ובאמת כנה באמצעות קפיצות חדגוניות בקצב אחיד, מי בהעלאת קטורת סמים דקה, ומי בקטורת סמים עבה, מה שנקרא "שמחת עולם על ראשם..."

מאידך, ישנם את אלה שייבחרו לשמוח תוך כדי התוועדות אל תוככי עמקי נשמתם ודווקא משם ישאבו את מקור שמחתם באמצעות ניגון דביקות ובאחווה המאפיינת ישיבה משותפת וארוכה, אין מה לומר, שמחה של קדושה. כל אחד ופרצי השמחה שלו. רק שאצלי הפרצה בגדרי השמחה כבר מזמן הורחבה הרחק אל מעבר להגיון הנתפס.

מצד אחד, חייבים להיצמד לעובדות: "אין שמחה כהתרת ספקות" שנו חז"ל לפני מאות בשנים ומן הסתם ביססו את קביעתם על עובדות מוכחות. אין אחד שלא הותר לו ספק כלשהו והשמחה שבהקלה הזו לא מילאה את ריאותיו בתחושת ניצחון.

מצד שני, ישנם את פורעי החוק העוללים מתחת לביתי שגורמים אפילו לי לקפוץ ולשהות באוויר במשך כמה שניות מעוצמת הפיצוץ.

"מה זה פה ילד, מלחמה?" מוציא את ראשו הסימטרי השכן הגיאורגי שלי מהחלון ונובח על הילדים שמשיבים לעומתו בצחוק מלא בבוז.

"לך תפוצץ (פ"ה דגושה כמובן) בית שלך" הוא מרעים בקולו בטון שגורם לדודי השמש שעל הגג לרקד.


פורים שמח?! (צילום ארכיון: יוסי רייכמן, COL)

אך, אוי לבושה ולשמחה לאיד, הילדים המקומיים מהדורת תשס"ט לא מזכירים אפילו לא בצחוק (או בפחד) את הילדות היחסית מנומסת שלי. "הילדים החדשים" מהדור המתקדם עד כדי צחוק וטירוף מסתכלים לו בלבן של העיניים... ואז, האמיץ שבחבורה שולף מהכיס שלו "חזיז" בגודל שיכל לגרור תשומת-לב והתעניינות אפילו מצידו של הצורר האיראני-המן דימינו אחמדיניג'אד, שר"י.

כאחד שמודע להשלכות שיכולות להיות לפעולה זו על מערכת העצבים המרוטה והרופפת ממילא של השכן שלי ההולך ומאדים, אני מעדיף ובוחר שלא להסתכל במחזה הגרוטסקי הזה. במהירות אני מגיף את התריסים ואוטם את אוזניי משל הייתי בשדה אימונים או מוקשים. בטרם אספיק להשלים את הפזצט"א המתבקש בעת מלחמה שכזו, אני שומע קול נפץ אדיר ומדמיין איך התקרה מתמוטטת עליי ואבק ממלא את פי וכו'.

השכן הגיאורגי המדובר שמפלס הרתיחה שלו כבר מזמן חצה את הקו האדום, טורק את התריסים בזעם ואני מגלגל לי בראש תרחיש אימה בו כולם מפסידים בסיפור הזה, איך שבטרם יגיע השכן הנ"ל לילד המחוצף ויעניש אותו בחומרה הראויה, הוא מתמוטט מהתקפת לב כבר בחדר המדרגות...

אין בכוונתי לשקר כאן ולומר שבילדותי לא חמדתי לצון בצורת הטלת "נפץ" פה ושם. אבל אני בהחלט יכול לספור אותם על כף ידי הימנית. אולי שלוש פעמים לכל היותר ניסיתי בכל תקופת ילדותי "הסוערת" את כוחי בהטלת רימון מעין זה למרחקים. הבעיה שלי לשמחתי (כיום) ולדאבוני (אז) במקרים כאלה הייתה שאני עצמי פחדתי מהצעצוע המסוכן הזה. אין בי יומרה להתנשא על מי מעליכם במשפט הבא, כי באמת שאין לי במה. אבל, מעולם לא הבנתי את השמחה הטמונה בלראות את הזולת נס בבהלה ממקום ההתרחשות, או לחלופין, טרם פיצחתי, כן, אפילו אז את היכולת להתענג על קולות נפץ בדציבלים אימתניים משל היו נעימה קלאסית.

                                             פורים שמח!!

מה גם, למי שזוכר, התחמושת בתקופתי כללה במקרה הטוב "קפצונים" שנרטבו לי כל הזמן מהמים שזלגו מהברזייה הלא-מינראלית דרך כף היד הקטנה שלי היישר למכנסיים...

בכלל, תבחרו אתם להאמין או לא, אבל במשך שבע שנים רצופות התחפשתי לקאובוי כשבשלוש השנים הראשונות אימי שתחי' חימשה אותי באקדח מים...מפחיד, אה?
לא שזה הפריע לי להיכנס לדמות הקרבית במלוא המרץ ולחזור לביתי במכנסיים מאובקים ומרופטים חבול, מדמם ומאושר.

אין צורך בעיני נץ בכדי להבחין בבהלה, יותר נכון בציפיה המתוחה לבהלה, בכיפוף הגו ובאטימת האוזניים המאומצת שנצפית בקרב הנשים והילדים בבית הכנסת. אף מבעד לתמרות העשן מפת הקרב ברורה, "הצעירים" מפגיזים ו"הזקנים" מחפשים מחסה. אלה מבסוטים עד הגג ואלה רוצים לקפוץ ממנו...

אם תשימו לב הלוגיקה המעוותת היום מעוררת ודורשת מחשבה. שימו לב, ככל שהאיסור גורף ורמת הענישה חמורה על עבירות סחר ואחזקת חומרי נפץ ורעש מהסוג המבהיל דלעיל, כך, בקו ישיר לאיכות ולעוצמת האכיפה, הכמות בסליקים בתלמודי תורה עולה על גדותיה. יש לציין שברוח הזמן אף השמות והכינויים שמוצמדים בכישרון רב לחומרי הנפץ הזאטוטים האלה מעודכנים, ולוותיקים שבנינו אף יזכירו ויעוררו געגועים למלחת המפרץ: סקאד, גראד, קאסם, אר.פי.ג'י. (מין עיסה מוצקה של חומר תבעירה ואבק שריפה בכמות שיכולה לכלות בשעה יער עבות), בו בזמן שאצלנו כיכבו ה"קפצונים" השדופים כאמור, ה"חזיזים" שהיו אז בעובי סיגריה ממוצעת ופצצות סירחון שאין מה לומר היו באמת מסריחות, אבל לא יותר מזה, זוכרים?

טוב, למען הסדר הטוב, היו גם זיקוקין די-נור שרקניים שהיו שיא האטרקציה והקדמה. אכן, אי-אפשר לעצור את הקדמה...

אשמח אם מישהו יחכים אותי ויפנה אותי לשורה בה מופיעה שמחת טרום פורים שכזו במקורותינו? כיצד זה התדרדרנו מרעשן עץ חינני שמשמיע "זמזום" מוזיקלי עדין עד להדף התותחים של היום? עד כמה באמת שמחה יכולה לבוא לכדי ביטויה באמצעות יריות שמחה כנהוג אצל שכננו כהי העור והעוינים ימ"ש?

ועוד לא דיברנו על הסכנות האמיתיות שכרוכות במנהג הקלוקל הזה, אף אם לא נידרש לסוגיית הגרוזיני קצר-הפתיל והחימה.

בעוד אני שקוע בנוסטלגית "פורים דהפגזות", אשתי מסיבה את תשומת ליבי להמולה שברחוב. אני פותח חרך קטן בתריסים ומתבונן בנעשה בכביש מתחת לביתי. שם ללא ספק כבר מוכנים לשמחת הפורים ואף לשמחה שתימשך על כל השנה כולה, התגודדות קולנית חסרת פשרות ועכבות. אני מבחין בגיאורגי שלהוט להוציא את הצדק לאור, מנופף בידיו המסורבלות והמגושמות אגב השמעת איומים בדבר יכולתו המוכחת לעקור הרים ולטחנם זה בזה, כפשוטו... ממולו, חסר אונים לחלוטין, ניצב האב המודאג המנסה מצד אחד לחפות ולגונן על ילדו הסורר ומצד שני נוזף בו בחשש גלוי שמא ינחית עליו הגיאורגי המאותגר שמולו מכה שתגבה ממנו מחיר אורטופדי ומוטורי כבד. השכנים מהבניינים הסמוכים לא מעזים אפילו להתקרב למקום הפיגוע, כולם מחלקים הוראות הרגעה מהחלונות. לבסוף, הפשרה המושגת ברוב קולות היא כדלהלן: "אם עוד פעם אחד, אתה מפוצץ (גם כאן פ"ה דגושה), אני מוריד לך אוזניים, הבנת?" מתרה הגרוזיני בילד המבולבל, הילד מהנהן ומסתיר חיוך מנצח מתחת לדוק שפתיו, אביו המבוהל והנבוך ממהר להסתלק מהמקום כשהוא גורר אחריו את ילדו החמוש.

לוד, ערב פורים תשס"ט, המקלטים הטחובים והמעופשים רלוונטיים יותר מתמיד...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.