מערכת COL | יום כ"א שבט ה׳תשס״ט 15.02.2009

מציינים 21 שנה לפטירת הרבנית נ"ע

היום, כ"ב בשבט, מציינים 21 שנה לפטירתה של הרבנית חיה מושקא שניאורסון ע"ה, רעייתו של הרבי מליובאוויטש. את היום יציינו חסידי חב"ד בעולם בהתוועדויות וכינוסים. הרבנית ע"ה נודעה בצניעותה המיוחדת ונחבאה אל הכלים ♦ כרעייתו של צדיק הדור, שעיני העולם כולו נשואות אליו, היתה יכולה לזכות בכבוד-מלכים לו רק היתה מסכימה לצאת מאחורי מסך פרטיותה, אך היא מעולם לא אבתה לשמוע על כך. צניעותה היוותה סמל ודוגמא לנשים בדורנו. בהתוועדיות, יעלו המשתתפים קווים לדמותה וצניעותה, וילמדו משניות לעילוי נשמתה  לסיפור המלא
מציינים 21 שנה לפטירת הרבנית נ
שרון גושן

בריכוזי חב"ד בעולם מציינים 21 שנה לפטירתה של הרבנית הצדקנית מרת חיה-מושקא שניאורסון נ"ע, רעייתו של הרבי מליובאוויטש, שנפטרה בכ"ב שבט תשמ"ח. הרבנית היתה ידועה בצניעותה המיוחדת, נמנעה מכל התבלטות ומיעטה להופיע בציבור. כל הידוע על אורחות חיה של הרבנית, בא מפיהם של משרתי הבית, לאחר הסתלקותה, ואף הם לא נדבו פרטים רבים מדי.

סמל של צניעות וענווה

כרעייתו של צדיק הדור, שעיני העולם כולו נשואות אליו, היתה יכולה לזכות בכבוד-מלכים לו רק היתה מסכימה לצאת מאחורי מסך פרטיותה. כמה פעמים ביקשוה נשות חב"ד להופיע בפניהן, לבקר במוסדות-החינוך לבנות, לשמש כנשיאה וכיושבת-ראש של מוסדות ואירועים חגיגיים שונים - אך היא מעולם לא אבתה לשמוע על כך. רצונה הנחוש היה להישאר לחלוטין בצל ולא להיחשף בשום צורה שהיא.

רק לאחר פטירתה, נשבר קשר השתיקה שגזרו על עצמם מקורביה. טיפין-טיפין נחשפה עוצמת גדולתה וצדקותה ונתחוור כמה רב היה חלקה - בשקט, בצינעה מוחלטת, מאחורי מעטה כבד של חשאיות - בחיי הרבי, בעלה.

מאז פטירתה קמו בעולם כולו מאות מוסדות הנושאים את שמה הקדוש, בעיקר מוסדות להפצת תורה ויהדות לנשים. מידי שנה, מציינים חסידי חב"ד בעולם יום זה בהתוועדויות ובעצרות זיכרון. בניו-יורק יפקדו את קברה בבית העלמין היהודי 'מונטיפיורי' שרובע קווינס בניו-יורק אלפים מחסידי חב"ד.

השם שבחר סבה

הרבנית חיה מושקא ע"ה הינה בתו השלישית של הרבי הקודם מליובאוויטש - כ"ק אדמו"ר רבי יוסף יצחק נ"ע. היא נולדה ברוסיה בתאריך כ"ה אדר א' ה'תרס"א. את השם חיה מושקא בחר סבה, כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע. במברק מיוחד ששלח לבנו, אדמו"ר הריי"צ, כתב: "אם עוד לא ניתן שם, תקרא בשם חיה מושקא שכן הוא הנכון לפי דעתי ובטח תודיעני גם בדבר קריאת השם למזל טוב. ואמנם זה השם שנתן הרבי הקודם לבתו, על שם הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא, אשת כ"ק אדמו"ר ה'צמח צדק' נ"ע, סבו של אדמו"ר הרש"ב.

הרבי הרש"ב גילה חביבות מיוחדת לנכדתו זו. פעם, נתקלה בו תוך כדי ריצה ונסוגה במבוכה; הרים אותה הרבי נ"ע בידיו הקדושות ונשק לה במצחה. לימים סיפרה כי תפילותיו המרגשות ומעוררות הלב, של סבה, חרוטות היטב בזכרונה ומצלצלות באזניה עד היום. ביום י"ד בכסלו ה'תרפ"ט נישאה למי שהיה לימים ממלא מקום אביה בנשיאות חב"ד - הרבי מליובאוויטש.

מאות מוסדות ברחבי העולם

הרב חס"ד הלברשטם, מי שבמשך 18 שנה היה הממונה על ענייני ביתו של הרבי, תיאר את הכבוד-ההדדי המיוחד ששרר בין הרבי לרבנית. הרבנית היתה תמיד ממתינה לבואו. גם כשהיה שב בשעות הקטנות של הלילה, היתה יושבת בסבלנות ומחכה לו וכשהיה נכנס היה מתיישב לידה ומשתף אותה בעניינים השונים. לפי הדי הדברים שהגיעו לאזניו, מניח הרב הלברשטם כי הרבי היה נועץ בה הרבה.

מאז הסתלקותה של הרבנית הוקמו על שמה מאות מוסדות שונים בכל רחבי העולם ואלפי ילדות שנולדו נקראו על שמה - חיה מושקא.

לרגל יום הסתלקות הרבנית יקיימו חסידי חב"ד התוועדויות חסידיות שבהן העלו קווים לדמותה. נשות חב"ד יקיימו אף הן התוועדויות מיוחדות וקראו לנשות ישראל ללכת בדרכה של הרבנית הצדקנית נ"ע. במוסדות החינוך לבנות בתנועת חב"ד יתקיימו כינוסים מיוחדים שבהם יספרו לילדות על צדקותה של הרבנית ע"ה, יסקרו את תולדות חייה, ובייחוד תקופת מסירות הנפש בשמירת חיי היהדות והחסידות ברוסיה, וכן על אורחות חייה שמהן צריכות ללמוד בנות חב"ד כולן.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.