מערכת COL | יום י"ח שבט ה׳תשס״ט 12.02.2009

העיתון "חדשות אונו" בכתבה על השליח מיהוד

נראה שהרב שמעון ויינר שליח חב"ד ביהוד אף פעם לא נח. ב-15 שנה האחרונות כאשר אינו מנצח על פרוייקטים חינוכיים-תורניים וחברתיים בעיר, הוא מוזמן לשאת דברים באירועים שונים או לקבוע מזוזות, ודואג להקמת גן ילדים נוסף  לצילום הכתבה
העיתון
תומר מגדלי

את הרב שמעון ויינר (48) אנחנו פוגשים בבית חב"ד יהוד כאשר הגיע משיעור שהעביר במרכז יום לקשיש, והיה בדרכו לחלוקת מזון לנזקקים. בראיון נכח גם סגנו הרב שמוליק וולף. במהלך הראיון הוא מקבל שיחות טלפון בעניינים שונים, ומתייחס  אל תושבים המגיעים לבקש עזרה, חלקם הגדול דווקא גלויי ראש. קשה להאמין כי האיש הפשוט והצנוע הזה, מנהל מעון לעשרה פרוייקטים ללימודי יהדות ולחסד, וחורש את יהוד לארכה ולרחבה, מהרגע שהוא מתפלל תפילת שחרית ועד שעות הערב, בהן הוא מתפנה לאשתו וילדיו.

הרב שמעון, תושב לוד במקורו, הגיע ליהוד לפני כ-15 שנים, והפך לאחד האנשים המוכרים והמוערכים בעיר - על ידי דתיים, מסורתיים וחילוניים. אגב, הוא עצמו נמנע מהשימוש בביטויים "דתי" ו"חילוני".

למה בחרת דווקא ביהוד?

"לא זכינו לקבל הוראה לכך מהרבי עצמו. לכל מקום בעולם יש את מרכז חב"ד, אליו אתה מגיש בקשה במקרה שאתה רוצה לצאת לשליחות בארץ או בחו"ל, והם מתאימים אותך. בודקים אם אתה יודע מה הצרכים במקום, כי ייתכן שתישלח למקום שאין בו אפילו שוחט או מוהל, ואם אתה מתאים. כאן בארץ זה "צעירי-חב"ד". כך היה גם בחייו של הרבי. לא כל מי שחיפש שליחות מיד קיבל את ברכת הרבי ויצא, ישנו סדר מסויים. בכל אופן, אנחנו פנינו לשליחות בארץ ולא בחו"ל, כי חשנו שאנחנו מתאימים לארץ ישראל.

בית חב"ד ביהוד פונה במגוון נושאים, ומרכז פעילות לכל הגילאים, מילדים בגיל הרך ועד קשישים. הרב ויינר מספר כי העבודה הקשה ביותר היא עם בני הנוער. יש גם לימוד ילדים לבר מצווה, יש חנוכות בית, ביקורי בית, אצל אנשים המזמינים אותנו לבדוק מזוזות. אין יום שאני לא מגיע למכון לבדיקת מזוזות בכפר-חב"ד. את ביקורי הבית מבצעים בעיקר בשעות הערב. פעם היינו עוברים מבית לבית ומציעים לבדוק מזוזות, היום כולם מזמינים אותנו ביוזמתם. לאחר 15 שנה של עבודה, רמת הכשרות של המזוזות.

מה כוללת הפעילות לבנות המצווה?

יש לנו כאן כ-70 בנות שלומדות כאן לבת מצווה, כמו שבנים לומדים לקראת בר מצווה. יש להן מפגשים שבועיים, בהם הן לומדות על הבית היהודי, האם היהודייה, האישה היהודייה. בשבת הקרובה אנחנו עורכים להן סעודת ליל שבת עם משפחותיהן, ובסביבות פורים יתקיים טקס הסיום.

קהל היעד הוא דווקא לא דתיים?

כן, אנחנו לא נחזיר אותן בתשובה ב-12 מפגשים, אבל לפחות ניתן להן איזושהוא טעם, איזה ידע מה היא יהדות. "אני משתדלת להעביר את התכנים הקשורים לאישה וליהדות", אומרת דינה וולף, מרכזת תכנית הבת מצווה. "דברים כמו המטבח היהודי ונרות שבת, וכן הידיעה מהו יהודי, הייחוד שלנו כעם יהודי עם ערכים מסויימים ומטרות מסויימות.

והאם נתקלתם בשאלות בעניני דת?

כל הזמן. הן מתוודעות לראשונה לספר תורה, לכל עניין הכשרות. לפעמים בנות באות ומצהירות: "אני לא מאמינה באלוקים", או מתלוננות על כך שיש עזרת נשים ואנחנו לא יכולות לעלות לתורה, ואני נותנת להן את התשובות מהשקפת החסידות".


אנחנו לא מחזירים בתשובה

הרב ויינר יודע שיש אנשים שמסמנים את חב"ד כאירגון של החזרה בתשובה. הוא ממש לא מסכים עם ההגדרה. כל יהודי הוא חוזר בתשובה. גם אני חוזר בתשובה. כולנו יהודים שמשתדלים אחד יותר ואחד פחות. אנחנו מתייחסים לכל יהודי כאח שלנו, בן משפחה שיש לו מחוייבות אליו. כל יהודי הוא יהלום בכתר, בן של מלך, ולכן ראוי ליחס של כבוד, גם אם אינו מתנהג כמו שצריך. אנחנו לא באים להחזיר בתשובה, להפעיל כפיה דתית, אנחנו באים להדליק את הלהבה. שישמע שיעורי תורה. ירצה - יתקרב, לא ירצה - לפחות ישמע שיעור תורה, ישתתף בסעודת שבת, או שמע קריאת מגילה.

אחד הפרוייקטים הגדולים של חב"ד הם גני הילדים בהם לומדים ילדים מכל שכבות האוכלוסייה או כמו שמסביר זאת הרב שמואל ויינר. "כל עם ישראל". הרב וולף מנהל את הגן בהצלחה גדולה. ישנה השקעה גדולה בילדים שהיא חוץ מענייני היהדות, ומתבטאת גם בחינוך ובהסתכלות עליהם כחברים זה לזה. הגן הזה מיועד לגילאי 3-4, ובקרוב יוקם גם גן חובה לגילאי 5-6.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.