מערכת COL | יום י"ד שבט ה׳תשס״ט 08.02.2009

הסוד הפנימי של ט"ו בשבט על פי החסידות ● להאזנה

הרב מוטי גל מנהל בית חב"ד ברמת גן התראיין לרשת ב' של קול ישראל וסיפר על הסוד הפנימי של ט"ו בשבט על פי תורת הקבלה והחסידות  להאזנה
הסוד הפנימי של ט

להאזנה לחצו על כפתור ההפעלה, או באופצייה הנוספת:
לא מצליחים להאזין? לחצו כאן

הרב מוטי גל, רב בית חב"ד בר"ג - ט"ו בשבט בנוי על ההכרה שנתברכנו בארץ זבת חלב ודבש

מנחם פרידמן : ומכאן אנחנו עוברים, מהיום ערב חג ט"ו בשבט, אנחנו מבקשים לשוחח עכשיו מעט על החג הזה, איתך הרב מוטי גל, רב בית חב"ד, בית מעשים טובים בר"ג.
מוטי גל, רב בית חב"ד, בית מעשים טובים בר"ג : ערב טוב ומבורך.
מנחם פרידמן : אני חייב לומר לך שבאתי היום לשולחן העריכה כאן ברשת ב'', חיכתה לנו צלחת של פירות מיובשים, ועוד כל מיני דברים טובים שאוכלים בט"ו בשבט, ומבחינתי זה היה חג מאוד שמח, באמת זה בנוי רק על העניינים האלה, או שיש מעבר לזה גם עניינים רוחניים?
מוטי גל : האמת היא שבראש ובראשונה החג הזה בנוי על הכרה פשוטה ותמימה שנתברכנו בארץ חיטה ושעורה, גפן תאנה ורימון, ארץ זית שמן ודבש, ארץ זבת חלב ודבש. וההכרה הזאת שניתנו לנו כל כך הרבה דברים להנות בהם, התפישה הכי ראשונית שלנו מתבטאת בהכרת תודה, באכילה ובברכה. כמובן שבצורה כזאת, ט"ו בשבט מקבל פנים הרבה יותר פנימיות שנוגעות בתחומי פנימיות התפתחותו של האדם,
מנחם פרידמן : מה היא תורת הסוד הרב גל?
מוטי גל : תורת הסוד, בתחילתה, תחילת העיסוק בט"ו בשבט בתורת הסוד הוא בכתבי האר"י ז"ל, תיקון ט"ו בשבט,
מנחם פרידמן : זה עניין קבלי כזה?
מוטי גל : זה עניין, העניין מתבסס על כי האדם עץ השדה, ובעצם כל תהליך צמיחתו של האדם, נטיעתו והשרשתו במקום מאוד מאוד עמוק ונעלם, יניקתו מאותו מקום, ואחרי כן הצמיחה, והענפים והעציצים, והפרחים והעלים ובסיכומו של דבר, נתינת הפרי שהם המעשים הטובים ומאירים בעולם, הם בעצם תכלית שליחותו בעולם הזה.
מנחם פרידמן : כן, יש איזה שהיא הקבלה בין חייו של אדם לבין חייו של עץ או פרי השדה כמו שאתה אומר.
מוטי גל : גם במעגלים הגדולים ביותר של כל פרקי חייו, מקטנות עד זיקנה, וגם בכל יום ויום, מהיקיצה ועד מעריב ... שיומו נעשה ערב כי היום היה מלא בפעילות, ובמימוש כל יכולותיו.
מנחם פרידמן : תגיד, איך מתמודדים בט"ו בשבט כזה, שבא בתקופה כל כך צחיחה של בצורת קשה, ומחסור במים, אפילו נטיעות כבר אי אפשר לעשות?
מוטי גל : האמת היא שהשנה הזאת, מבחינה הזו היא שנה קשה, מבחינות רבות בעיקר לחקלאים שנה עצובה, אבל עם ישראל למוד בתקופות כאלה במשך ההסטוריה, ואנחנו יודעים ש-א'' יש איזה אות וסימן משמעיה וב'', זה מחייב אותנו להתפלל יותר, ולהתאחד יותר, ולבקש יותר, וכמובן ברמה מסויימת גם לקבל את המציאות כמו שהיא ולמצוא את הדבר הכי נעלה וטוב בתוך המציאות כפי שהיא.
מנחם פרידמן : כן. אנחנו מדברים עכשיו, דיברנו בתחילת המשדר הזה, אני לפחות דיברתי על הפירות השונים שנוהגים לאכול בחג הזה, יש להם גם כן איזה שהיא סימליות כמו בחגים אחרים של פירות וגידולים מסויימים מסמלים סמלים מסויימים?
מוטי גל : בוודאי. פירות אלה שארץ ישראל נתברכה בהם, אז לכל פרי יש את התוכן הפנימי שלו. דווקא לפי כתבי הקבלה ישנם פירות שהקליפה היא מבחוץ והיא חופפת על הפרי, ישנם פירות כמו התמר שהחרצן הוא פנימי, זאת אומרת הפסולת היא בפנים, ישנה תאנה שאין בה פסולת כלל, וכך הלאה וכך הלאה. זאת אומרת הרמזים הם לגבי מידת הזיקוק ומידת הניקיון שאדם יכול להגיע בימי חייו. כמה קליפות הוא יכול להשיל עד שהוא יכול לאכול את פרי נשמתו, שזה הפרי האמיתי. ולכן הכוונה הרוחנית כאשר אוכלים את הפירות, היא בעצם ניתנה האדמה הזאת להתענג עליה. כי הרי הפירות הם אינם הכרחיים לקיומנו. הם עונג. והעונג הזה הוא עונג בלתי מוגבל, אפשר להנות מהחיים, ואפשר לאכול את הפירות, ואפשר לשמוח, ובעיקר בט"ו בשבט צריך לשמוח, ולכן המקובלים היו עורכים שולחן מלא פרחים ונרות, ויינות,
מנחם פרידמן : חג מאוד מקומי, מאוד ישראלי.
מוטי גל : חג מאוד ישראלי, מאוד קשור לקרקע, וביחד עם זה, חג שמבטא איזו שהיא שמחה פנימית שניתנה לנו האדמה הזאת וניתנו לנו חיינו, גם להתענג, מעבר לדברים הקשים שאנחנו עוברים.
מנחם פרידמן : ועוד רגע אחד אנחנו כבר גולשים הרי לפוליטיקה, וזה אסור לנו לפני הבחירות. אני רוצה להודות לך.
מוטי גל : כל טוב,
מנחם פרידמן : הרב מוטי גל, רב בית חב"ד, בית מעשים טובים בר"ג, ערב טוב לך, וחג שמח.
מוטי גל : ט"ו בשבט שמח לכל בית ישראל.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.