מערכת COL | יום י"ב שבט ה׳תשס״ט 06.02.2009

הרב בוטמן סיים את מסעו באוקראינה ● רשמים

אלפי קילומטרים, מאות יהודים, עשרות התוועדויות, ביקורי מוסדות וחיזוק השלוחים אלו היו מאפייניו של המסע הארוך והמורכב שהוטל על הרב שלום דובער בוטמן  משפיע קהילת חב"ד בתל אביב, במסגרת פעילות מבצע 'הקהל העולמי' ♦ לא היה מתאים יותר מהרב בוטמן למשימה זו, למרות השנים הרבות שעברו מאז עזב את אדמת ברית המועצות לשעבר, השפה הרוסית עדיין נשלטת היטיב, הוא ידע לשלב אמרות מקומיות עתיקות עם אמירות חסידיות צרופות לטעמם של אנשי המקום לסיפור המלא
הרב בוטמן סיים את מסעו באוקראינה ● רשמים

אלפי קילומטרים, מאות יהודים, עשרות התוועדויות, ביקורי מוסדות וחיזוק השלוחים אלו היו מאפייניו של המסע הארוך והמורכב שהוטל על הרב שלום דובער בוטמן  משפיע קהילת חב"ד בתל אביב, במסגרת פעילות מבצע 'הקהל העולמי', המופעל ע"י אגודת חסידי חב"ד בראשות הרב אברהם שם טוב וביוזמתו.

ביום חמישי ד' שבט בשעת בוקר מוקדמת עזב הרב בוטמן את ביתו שבתל אביב לכיוון שדה התעופה בן גוריון, באמתחתו תוכנית ארוכה בו יחלוש על מדינת אוקראינה יגמע אלפי קילומטרים באוויר וביבשה, יבקר בערי אוקראינה שמרחקם הדמוגרפי מסתכם באלפי קילומטרים, וכל זה למטרה אחת להעביר לקהילות היהודיות באוקראינה את מסר החשוב של שנת הקהל והכנת הקהילה לי' שבט יום קבלת הנשיאות.

לא היה מתאים יותר מהרב בוטמן למשימה זו, למרות השנים הרבות שעברו מאז עזב את אדמת ברית המועצות לשעבר, השפה הרוסית עדיין נשלטת היטיב, הוא ידע לשלב אמרות מקומיות עתיקות עם אמירות חסידיות צרופות לטעמם של אנשי המקום.

יהודי הקהילה מצאו ברב בוטמן שותף נאמן גם לאמירת לחיים בנוסח מקומי, היותו שאר בשרו של הרבי וגם חסיד בעל הדרת פנים המשוחח בשפה רהוטה ובחן חסידי מיוחד, הותירו את רישומם העמוק בקרב יהודי אוקראינה והשלוחים שציינו את י' שבט בהתעלות מיוחדת בזכותו.

ד' שבט – קייב אוקראינה

את הביקור החל הרב בוטמן בקייב הבירה, מיד עם נחיתתו נפגש עם השלוחים בקייב כשאת ניהול ביקורו מלווה הרב מרדכי לבנהרץ, ר' גבריאל גורדון והשלוחים מנהלי בית הספר 'שמחה' שע"י צעירי אגודת חב"ד באה"ק. מבלי להפסיד רגע התוועד הרב בוטמן עם ילדי בית הספר מחנכיו ומנהליו לרגל י' שבט הקרב ובא. הילדים גמעו בשקיקה כל מילה היוצאת מפיו.

יום עמוס מצפה לרב בוטמן לאחר ביקור במוסדות הרבים בקייב, ביקר גם אנשי עסקים מקומיים איתם ערך התוועדות קצרה בתיאום איש העסקים הפעיל בקייב ר' פולי ראטמאן שי', בהמשך הספיק הרב בוטמן להתוועד בבית הכנסת 'ברוצקי' ולהשתתף בחגיגת ווארט לתלמיד הישיבה ובשעות המאוחרות של הערב ריתק עשרות נשים מכל גווני הקשת, בסיפורים על הרבי ממקור ראשון בחיות מיוחדת שהותירה רושם רב.

ה' – ו' – שבט – ז'יטומיר אוקראינה

משם המשיך הרב בוטמן לז'יטומיר את מסעו ליווה רב העיר השליח הרב שלמה וילהלם, שם ערך גם את השבת. במהלך שתי יממות כולל השבת התוועד עם השלוחים בהתוועדות מיוחדת, זכה לבקר במוסדות ולהרצות בפני התלמידים, ריכז סביבו סטודנטים והספיק גם לנגן עם זקני הקהילה שירים נוסטלגיים באידיש וברוסית. הרב וילהלם מציין כי ביקור כל כך פרודוקטיבי הוא לא זוכר. זהו ההקהל אמיתי.

ז' שבט – ברדיטשב, מזיבוז', צ'רנוביץ

בדרכו לעיר צ'רנוביץ המרוחקת מאוד מקייב, נעצר הרב בוטמן בעיר ברדיטשב ומתוועד קצרות עם הקהילה המקומית בראשות השליח הרב משה טאלער, משם למזי'בוז' שם גם קיים התוועדות ספונטנית של 'הקהל' עם קבוצת מבקרים אקראית.
לאחר נסיעה מפרכת של שעות רבות, קיבלו בחמימות רבה שליח העיר הרב מענדל גליצנשטיין כשאל הביקור התלווה גם הרב שלמה וילהלם.

הזמן קצר והמלאכה מרובה, שלוש מאות תושבי צ'רנוביץ המאגד בתוכו פסיפס של אנשי עסקים, יהודי הקהילה, נאספו באולם מכובד לציין את התחלת הנשיאות של הרבי, הרב בוטמן מרתק את הקהל בהסברים על מהות התאריך שלשמו התאספו הרבים. לאחר שעות רבות התקבלו החלטות טובות וניכרה התעוררות רבה.

ח' שבט – אינופרנקובסק, קייב, דנייפרופטרוסק, קריבוירוג


העיר הקרובה צפונה לעיר צ'רנוביץ נקראת איוונו פרנקובסק, שם נפגש הרב בוטמן עם יהודי העיר והמשיך בטיסה לדנייפרופטרובסק. הישר משדה התעופה המשיך ברכב לכיוון העיר קריבוי רוג שם מכהן רבה של העיר השליח הרב לירון אדרי.
הרב אדרי מספר כי לא האמין להשפעתו של הרב בוטמן בביקור הבזק, 'מה שלא מצליחים לעשות חודשים הצליח הרב בוטמן במספר שעות'. האורח הספיק לבקר במוסדות להתוועד עם הצעירים ותומכי הקהילה, וגם המשיך להתוועדות  עם השלוחים אל תוך הלילה, כבר למחרת עמד היכון להמשך המסע בעיר זפרוז'ה דרומית לקריבוי רוג גם שם מחכה לו יום עמוס פעילות.

ט' שבט – זפרוז'ה אוקראינה

את הביקור בזפרוז'ה ניהל רבה הראשי של העיר השליח הרב נחום ערנטרוי בסגננו המיוחד של הרב ובשילוב מרצו של הרב בוטמן, נערכו גם כן התוועדויות אישיות עם כמה מתומכי הקהילה, משם המשיכו לאירוע מרכזי של כל יהודי העיר במהלכו גילה הרב בוטמן את סדר מסעו הצפוף לנוכחים, הקהל הריע בתשואות. החלטות טובות התקבלו בליל התקדש חג י' שבט, המשיכו בהתוועדות עד לשעות המאוחרות של הלילה. הרבה לא הספיק הרב בוטמן לנוח, י' שבט יום ראש השנה להתקשרות יערוך הרב בוטמן בעיר המלך.

י' שבט יום קבלת הנשיאות – עיר המלך דנייפרופטרובסק

אך טבעי היה לחתום את ביקורו של שליח ההקהל המיוחד בעיר המלך, שכן בדנייפרופטרובסק כל יהודי יודע שי' שבט עבורו הוא יום מיוחד, לא פחות מכל תאריך יהודי אחר. זה כבר הפך למסורת, מאות מיהודי העיר מתכנסים באחת מהאולמות המפוארים ביותר בעיר, לציין את היום הגדול באירוע רב משתתפים. בכל שנה מכריזים ביום זה על החלטות מיוחדות ומתנות לרבי למשך השנה הקרובה.

ביקורו של שאר בשרו של הרבי הותיר רושם מיוחד, למרות רגילותם של יהודי העיר לאורחים רבים, מעלתו המיוחדת של הרב בוטמן שניחנה לאורך כל ביקורו הוא החום החסידי אותו הקרין על שומעי לקחו ובמיוחד בעיר המלך.

לאחר מספר מילים אותם נשא רבה הראשי של העיר השליח הרב שמואל קמינצקי, התכבד האורח וסיפר על ההיכרות עם הרבי בשנים שלפני הנשיאות, העביר את המסר על מהותו של יום, ורומם את הקהל כיאה למעמד קדוש ונשגב זה. הקהל ישב מרותק והאזין בקשב רב לסיפורים הקולחים מפיו המתובלים בהומור חסידי מקורי השמור רק לו. את השעות הספורות לפני חזרתו ארצה ניצל להתוועדות עם השלוחים הרבים בעיר המלך. 

לסיכומו של מסע ארוך מסכם הרב בוטמן: "מאז ניתוק גלגלי המטוס את אדמת הקודש לפני שבוע התרוממתי גם אני אל על, חזרתי לשנות נעוריי, חשתי את עצמי מרחף מעיר לעיר ומוצא את עצמי מחזק את הקהילות והשלוחים שעובדים במסירות נפש מיוחדת, אך יצאתי מחוזק לראות את הפעילות הענפה שאין לה אח ורע, אני חוזר ארצה עם הרבה סיפוק ומלא חוויות שעוד יסופרו. אני מרגיש חובה להודות לאגודת חסידי חב"ד בראשות הרב שם טוב ונציג אגו"ח בישראל הרב גרינברג, ובעיקר למארגן המסע ונציג מטה הקהל באוקראינה השליח הרב משה וובר  על ליווי המסע ותכנונו והדאגה להצלחתו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.