מערכת COL | יום ח' שבט ה׳תשס״ט 02.02.2009

מומחים: "הפיגוע בבית-חב"ד - בגלל ישראל"

מומחים למלחמה בטרור בהודו משוכנעים שהקשרים המתהדקים עם ישראל היו מניע מרכזי למתקפה על בית-חב"ד מומביי, כך מדווח אתר nrg ■ "המטרה הייתה להשפיל את הודו. זו הייתה המטרה הראשונה", אומר ברמוויר ס. דאס, סגן האדמירל ההודי בדימוס ■ "המטרה השנייה הייתה לאותת להודים שהקשר המתחזק שלהם עם ישראל לא יהיה כדאי. אני חושב שהשאר הוא שולי" לסיפור המלא
מומחים:
בית-חב"ד לאחר הטבח ● צילום ארכיון: שמואל בן צבי, COL

מאת פיטר שפיגל, אתר nrg

מומחים למלחמה בטרור בהודו משוכנעים שהקשרים המתהדקים עם ישראל היו מניע מרכזי למתקפה על המרכז היהודי הקטן במומביי בנובמבר 2008. לדבריהם, המתקפה על בית חב"ד האלמוני הייתה מתוחכמת יותר מהמתקפות שכוונו נגד שני בתי המלון היוקרתיים בעיר, אות לכך שזו הייתה מטרה מרכזית בפיגוע.

"המטרה הייתה להשפיל את הודו. זו הייתה המטרה הראשונה", אומר ברמוויר ס. דאס, סגן האדמירל ההודי בדימוס. "המטרה השנייה הייתה לאותת להודים שהקשר המתחזק שלהם עם ישראל לא יהיה כדאי. אני חושב שהשאר הוא שולי".
דאס היה חבר במשלחת של בכירי ממשל ואנשי עסקים שנפגשה בדצמבר האחרון בוושינגטון עם בכירים במחלקת המדינה ובפנטגון – כולל עם מזכירת המדינה לשעבר, קונדוליזה רייס – לדון בפיגוע במומביי, בו נהרגו יותר מ-170 בני אדם.

היחסים בין הודו לישראל נעשו מרכזיים לשתי המדינות, במיוחד בהקשר של מכירת נשק. הודו נעשתה ללקוחה הגדולה ביותר של ישראל, והיא רוכשת ממנה נשק בסכום של 1.5 מיליארד דולר בכל שנה. רק רוסיה מוכרת יותר נשק להודו.

ברוס רידל, חוקר לשעבר בסי-אי-איי שהתמחה בדרום אסיה, ציין כי בשנה שעברה שיגרה סוכנות החלל ההודית לוויין ריגול ישראלי מתוחכם ביותר, שיגור ראשון מבין שלושה צפויים.

שגריר ישראל בהודו, מרק סופר, סירב להתייחס ליחסים הביטחוניים בין שתי המדינות. לדבריו, ישראל מעולם לא התייחסה לסוגיה בפומבי - ועם זאת, הוא אישר כי בשנים האחרונות התחזקו הקשרים בין ישראל והודו בתחומים הלא-צבאיים.

לדברי סופר, היקף המסחר בין ישראל להודו גדל מ-80 מיליון דולר בשנת 1991 – השנה בה נוצרו יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות – ליותר מ-3.5 מיליארד דולר בשנה שעברה. חברות ישראליות גם השקיעו השקעות משמעותיות בהודו, במיוחד במגזרי הנדל"ן והחקלאות. בנוסף, בין המדינות קשרי תיירות חזקים, ומשרד התיירות ההודי מוסר כי מספר הישראלים המבקרים בהודו גדל ביותר מפי ארבע בעשור האחרון ליותר מ-40 אלף בשנה.

עם זאת, יש כמה עדויות לכך שמטרתם של התוקפים במומביי הייתה הידידות הגוברת בין המדינות. בראשית המתקפה, התקשר אחד מהמחבלים לתחנת טלוויזיה הודית ומחה על ביקורו של האלוף אבי מזרחי בהודו בספטמבר. ככל הידוע מזרחי שוחח עם קצינים הודים על אסטרטגיות נגד טרור.

בנוסף, בתקשורת ההודית דווח כי החשוד היחיד שנתפס בעקבות הפיגוע, אג'מל אמיר קסאב, אמר בחקירתו שהתוקפים ניסו בכוונה לפגוע באזרחים ישראלים במרכז היהודי, ועקבו אחר המבנה זמן רב לפני כן. דאס מוסיף על כך כי אכזריות המתקפה במרכז היהודי העידה על כך שהמקום היה חשוב לתוקפים.

בן לאדן: מלחמה ציונית-הינדית נגד האיסלאם

אבל לא כל מי שבסוד החקירה ההודית משוכנע שהפיגוע כוון לפגוע ביחסים בין המדינות. דיפלומט בכיר מניו דלהי שמכיר את פרטי החקירה אמר שאנשי הממשל ההודים מפריזים במשקל היחסים, ויש הסברים הגיוניים יותר לתקיפת המבנה.

לדבריו, אחד ההסברים הללו הוא פגיעה באויב מסורתי של האיסלאם כדי להדוף ביקורת מהעולם המוסלמי על התקפות נגד אזרחים לא חמושים. "היחסים בין הודו לישראל לא התחילו אתמול", אמר הדיפלומט, שהתראיין בעילום שם בגלל רגישות החקירה. "זה לא דבר שנמצא בלב העניין הציבורי כרגע".

ובכל זאת, כמה מהמומחים ציינו שהמתקפות אירעו בתקופה בה הרטוריקה של קבוצות חמושות הולכת ומחריפה. לדבריהם, אל קאעידה ניסתה לקשור בין שתי המדינות כמי שמנהלות מלחמה משותפת נגד האיסלאם.

כך, מנהיג אל קאעידה, אוסמה בן לאדן, פרסם בשנת 2006 קלטת בה התייחס ל"מלחמה הציונית-הינדית נגד המוסלמים" והוסיף את ההתנגדות הפקיסטנית לשליטה של הודו בחלק מקשמיר לרשימת הפגיעות באיסלאם.

ועם זאת, מנהיגים מוסלמים הודים בולטים גינו את ההתקפות במומביי, ולא ציינו את היחסים בין ישראל להודו כבעיה. "בכל האמור ביחסים בין הודו לישראל, יש להם דינמיקה משלהם", אמר רג'נדרה מ. אביאנקר, שגריר לשעבר של הודו. "היחסים הללו עומדים בפני עצמם ואינם עומדים בסתירה לכך שעדיין חיים בהודו יותר מ-115 מיליון מוסלמים, מה שעושה אותה למדינה המוסלמית השנייה בגודלה בעולם".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.