מערכת COL | יום ד' שבט ה׳תשס״ט 29.01.2009

מגזין COL: סיפורים בפרסום ראשון, תמונות נדירות

במשך מספר שנים, ר' יעקב קם מלקט סיפורים ושביבים מזקני החסידים על אדמו"ר הריי"צ נ"ע והרבי (מהשנים הראשונות שלאחר קבלת הנשיאות) ■ במגזין COL המוגדל, הוא מגיש 10 סיפורים בפרסום ראשון, לרגל יו"ד שבט לקריאת הסיפוריםלקריאת (ולהורדת) מגזין COL - לחצו כאן
מגזין COL: סיפורים בפרסום ראשון, תמונות נדירות
תמונה נדירה: כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, בעת הארוחה עם זוגתו הרבנית, יושב ומעיין בספר (באדיבות: ספריית אגודת-חסידי-חב"ד בניו-יורק)

מאת יעקב קם 

"ד' העלים ממני"

בשם הרב אברהם העכט: בי"ז אלול תרצ"ט, שבוע קודם פרוץ מלחמת העולם השנייה, קיבלנו ידיעה דחופה מהקונסוליה האמריקאית שאנחנו צריכים לעזוב את פולניה, מכיוון שתיכף פורצת מלחמה (ואכן האדמו"ר מגור שלח את תלמידיו מפולניה). הרש"ג נכנס לרבי הקודם ושאל האם לעזוב או לא, והרבי ענה שהוא לא מבין מדוע מרעישים את העולם בדברים בטלים ("וואס טומלט זיך די וועלט בכדי").

בנוסף לכך, אחד מהבחורים שלמד איתי (מרדכי פישער) כתב לרבי (בתחילת ר"ח אלול) שאימו לא רוצה שיסע לפולניה מכיוון שהיא מפחדת שתפרוץ מלחמה והרבי ענה ש"אין לו מה לירא". הרב ישראל ג'ייקובסון (המשפיע שלנו) אמר לנו שהוראה זו נוגעת לכל חברי הקבוצה. כשפרצה המלחמה הרבי אמר ש"ד' העלים ממני". 

עבודה שבלב

בשם הרב דובער הלניק: שמעתי מר' שלום-דובער גולדשמיד (תלמיד לשעבר בישיבת "אחי-תמימים" בתל-אביב) שפעם המשפיע הרב חיים-שאול ברוק דיבר שצריך עבודה שבלב וכו' ובעקבות זאת נגרמה אצל הבחורים חלישות בשמירת הסדרים. כששמע אדמו"ר הריי"צ על-כך כתב מיד מכתב לישיבה ותוכנו הוא "ותלדנה הצאן עקדים נקדים וטלאים", לא נתנו לבחורים להעתיק את המכתב אך הם זכרו את תוכנו בע"פ.

* מפי הנ"ל: ר' שמואל לעויטין שאל את אדמו"ר הריי"צ כמה זמן ללמד תניא את הבחורים והרבי ענה חצי שעה.

רוסים, לא אמריקאים

בשם הרב שלום-בער פופאק: כאשר הגעתי לאמריקה (בת"ש) נכנסתי ל'יחידות' אצל אדמו"ר הריי"צ, יחד עם אבי (אברהם פופאק) ואחיי (שמואל-אייזיק, יצחק ואהרון ע"ה). הרבי אמר לנו שאנחנו צריכים לזכור שאנחנו לא אמריקאים - אלא רוסים.

חסיד ולמדן

בשם הרב בצלאל רוטר: בשנת תש"ח נכנסתי ל'יחידות' אצל אדמו"ר הריי"צ נ"ע, יחד עם אבי חיים-זאב רוטר, לרגל בר-המצווה שלי, הרבי איחל לי שאני אהיה חסיד, ירא שמים ולמדן, מכיוון שאבי לא היה חסיד חב"ד (הוא היה חסיד גור) לכן הוא מיד קפץ ממקומו לעבר השולחן של הרבי ואמר "לא, קודם שיהי' למדן, אח"כ ירא שמים ורק אח"כ חסיד" והרי הקודם ענה לו "שיהי' כמו שאמרתי, חסיד, ירא ושמים ולמדן".

ניצול הזמן

בשם הרב משה גרונר ע"ה: בשנת תש"ה, אדמו"ר הריי"צ ישב במרפסת חדרו הקדוש וראה מספר בחורים נוסעים במכונית. הוא שם-לב שהם מסתובבים מספר פעמים ונוסעים על אותו מקום. הרבי שלח את המזכיר סימפסון שישאל את הבחורים, מדוע הם מסתובבים בכביש.

כיבוד אב

בשם הרב יוסף-יצחק בלינוב / הרב יעקב-יהושע לאופר: כשאדמו"ר הריי"צ היה בפולין, בחיי אביו אדמו"ר הרש"ב נ"ע - ביקשו ממנו לומר חסידות. אדמו"ר הריי"צ ענה שחסידות צריכה להביא לידי אהבה ויראה - שזה בן ובת, אך אם זה מגיע ע"י איסור, והיינו שזה בחיי אביו (אב ובן) זה...

דאגה לבחורים

בשם הרב ישראל לבקובסקי: שמעתי מאבי שפעם אחת שלחו לישיבה ברוסיה חבילה עם בגדים מהרבי הקודם ואף אחד מהבחורים לא השתמש בהם מכיוון שהם מאוד פחדו, אף שבאותו זמן היה מחסור רב בבגדים.

ביטול שלא במקומו

בשם הרב אורי בן-שחר ע"ה: כשהבחורים הישראלים למדו ב – 770 ההנהלה לא התייחסה אליהם כ"כ יפה ואסרה עליהם להיכנס לסעודות אצל אדמו"ר הריי"צ. פעם הם נכנסו ללא רשות (בשנת תש"ח) ובאמצע הם ראו את אחד מחברי ההנהלה וזה אמר להם לצאת, הם יצאו ועברו דרך הרבי הריי"צ, לאחר-מכן אמר להם הרבי שזה הי' ביטול שלא במקומו.

חסידות בכלא

בשם הרב לימא מינקוביץ: סבי, היה מאוד מקורב לאדמו"ר הריי"צ בעת שהיה בלנינגרד בשנת תרפ"ז. כאשר הריי"צ השתחרר מבית-האסורים ונשלח לגלות בקאסטארמא בג' תמוז, נסע הריי"צ לביתו בלנינגרד ושהה שם 6 שעות, אז נכנסו אליו שלושה מזקני החסידים: סבי, הרה"ח ר' זלמן דוכמן והרה"ח ר' פנחס אלטהויז. הרבי שאל אותם מה הם עשו בשעה שהוא הי' במעצר. הם שתקו. הרבי המשיך לשאול, עד שלבסוף ר' זלמן דוכמן ענה שהם אמרו תהילים... והרבי אמר להם: אתם אמרתם תהילים ואני כתבתי חסידות. כידוע, שהרבי כתב על נייר הסיגריות שלושה מאמרי חסידות. הרבי, אגב, מסר אותם לסבי על-מנת שיעתיק אותם וכך הוא עשה. כאשר הגיע למקום שלא הבין מה כתוב, ניגש לרבי והוא הסביר לו. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.