מערכת COL | יום ט"ז טבת ה׳תשס״ט 12.01.2009

ביהמ"ש באירופה: "חב"ד פאנטית, מסוכנת ורדיקלית"

איזבל נוילינגר שהעבירה את בנה לאירופה פנתה לבית המשפט בשטרסבורג (מעין בג"ץ כלל אירופי) ודרשה לאפשר לה להשאיר את הילד בשווייץ. האם טענה שמאחר והאב חזר בתשובה והצטרף לחב"ד, וחב"ד מוגדרת בעיניו כתנועה מסוכנת אולטרה אורתודוקסית ופנאטית, הרי שנשקפת סכנה מוחשית לחייה ולחיי בנה אם תאלץ לחזור לארץ ♦ דעת רוב הרכב השופטים יצאה מנקודת הנחה שאכן חב"ד היא תנועה פנאטית, מסוכנת ורדיקלית, ולכן נקבע שהגשת העתירה לכשלעצמה הייתה מוצדקת   לסיפור המלא
ביהמ
בית הדין האירופאי לצדק

ערוץ 7

איזבל נוילינגר שהעבירה את בנה לאירופה פנתה לביה"מ בשטרסבורג (מעין בג"ץ כלל אירופי) ודרשה לאפשר לה להשאיר את הילד בשווייץ. האם טענה שמאחר והאב חזר בתשובה והצטרף לחב"ד, וחב"ד מוגדרת בעיניו כתנועה מסוכנת אולטרה אורתודוקסית ופנאטית, הרי שנשקפת סכנה מוחשית לחייה ולחיי בנה אם תאלץ לחזור לארץ. עוד טענה האם שהשלטונות השוויצרים הפרו את זכותה לחיי משפחה על פי סעיף 8 לאמנה הארופית לזכויות האדם.

לאחר למעלה משנה של מהלכים משפטיים התקבלה לפני ימים אחדים הכרעה בסוגיה וברוב של 4 נגד 3 החליט בית המשפט שהקטין יוחזר לישראל. השופטים שהצביעו בעד להחזיר היו מיוון, קפריסין נורבגיה ושוויץ. ואילו השופטים שהצביעו נגד החזרה ולהשאיר הילד בשוויץ היו נציגי אוסטריה, רוסיה ולוקסמבורג. 

בא כוחו של האב, עורך הדין משה זינגל, מספר על דעות המיעוט שהועלו בהכרעת הדין: "השופטת אליזבת שטיינר כתבה בדעת מיעוט החלטה מתנשאת וארו-סנובית", כלשונו. עו"ד זינגל מספר כי "לטענתה מתעוררת שאלה אתית קשה, איך אנו כשופטים יכולים להרשות שילד ישלח מחוץ לאירופה, למדינות שאינן חולקות איתנו את הערכים הארופים שלנו. השופט הרוסי אנטולי קובנר בדעת מיעוט אמר שהבעל לא הוכיח שאין לו אמצעים ליסוע לבקר את בנו בשוויץ, ודי אם יקיים קשר עם בנו באמצעים אלקטרוניים. השופט דין שפילמן מלוקסמבורג טען שכל עוד לאם יש זכות משמורת פיסית, אפילו אם מבחינה משפטית החזקה היא משותפת זכותה של האם להחליט איפה היא רוצה להתגורר, ואין שום תחולה לאמנת האג נגד חטיפת ילדים, למרות שביה"מ הישראלי קבע שהאם חטפה את הילד ואף הוצא צו מעצר נגדה בישראל בגין חטיפת קטין. לטענתו גם אם האמנה כן חלה, הרי מכיון שעברו כבר מעל שנתיים מאז החטיפה, הילד יינזק אם יחזירו אותו למדינת מוצאו". זינגל מציין כי הדברים על התמשכות הזמן נכתבו "מבלי לקחת בחשבון שבית המשפט הארופי עצמו ישב על התיק שנה ושלושה חודשים". 

לדבריו דעת רוב הרכב השופטים יצאה מנקודת הנחה שאכן חב"ד היא תנועה פנאטית, מסוכנת ורדיקלית, ולכן נקבע שהגשת העתירה לכשלעצמה הייתה מוצדקת. אולם לגופו של ענין נקבע שלמרות הסכנה המרחפת (על בסיס חוות דעת פסיכיאטר שוויצרי שכתב כי אם הילד יוחזר לארץ נשקפת סכנה מנטלית ופיסית לחייו), מכיון שהאם התגוררה בישראל 6 שנים לפני שעזבה את המדינה, ניתן להניח שהיא תוכל להתמודד עם החיים במדינת ישראל כמו שהם, ושהמדינה תגן עליה מפני התנכלויות של פנאטים, ועל כן זכותה לחיי משפחה תקינים לא תיפגע. "לא נאמר דבר על זכותו של האב שבנו נחטף ל"חיי משפחה תקינים" במשך שלושת השנים האחרונות", מדגיש זינגל.

עורך הדין זינגל מספר כי לשווייץ הוברח ילדם של בני הזוג לפני כשלוש שנים כאשר האם החוטפת מחביאה אותו תחת לוח המחוונים במכוניתה. כך עברה את הגבול הדרומי בדרכה לטאבה וממצרים הוברח לאירופה.

למאבק המשפטי להשבתו לישראל של הילד בן הארבע נחלץ עו"ד זינגל בהתנדבות. זאת על אף הצורך בנסיעות חוזרות ונשנות לדיונים משפטיים ולהיוועצויות עם פרקליטים בשטרסבורג.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.