מערכת COL | יום ד' טבת ה׳תשס״ט 31.12.2008

אסטוניה: חנוכה בסימן הקהל אירוע לכל יהודי ● תמונות

חג החנוכה השנה נחגג באסטוניה בסימן שנת הקהל, כבר תקופה מראש עמלו השלוחים הרב והרבנית קוט יחד עם הבנות השלוחות אסתי דרוק ודיני קוט בתכנון מדוייק, על כל ערב מערבי חנוכה, בהתחשב בתקופת החג בה יש חופשה לאומית, ובהתחשב במסגרות השונות של הקהילה ומגוון הסוגים של יהודי אסטוניה בכל עיר ועיר, ואכן משעבר החג יכולים יהודי אסטוני' להעיד שהאור אכן הגיע והתווסף מיום ליום  לתמונות
אסטוניה: חנוכה בסימן הקהל אירוע לכל יהודי ● תמונות
הנר הראשון עם הנשיא האסטוני: "אתם העם המביא אור וברכה לעם"

הנר הראשון היה האירוע המתוקשר והמרכזי בשילוב כל הארגונים היהודים בעיר, הנשיא האסטוני מר תומס הנריק הילווס, הגיע לביקור נשיאותי למשך 3 שעות למרכז היהודי אשר נמצא במרכז העיר בטאלין בירת אסטוניה את פני הנשיא שהגיע מלווה בבנו, קיבל הרב שמואל קוט יחד עם ראשי הקהילה.

הביקור החל במרכז היהודי ובבית הספר, כשלארחיו סייר הנשיא במוזיאון היהודי שנפתח לפני שבוע, אחרי הסיור חיכו לנשיא מאות אנשים נשים וטף ברחובה של עיר, הנשיא יצא כשהוא מלווה ברב קוט ובראשי הקהילה, ניכר היה על הנשיא שהוא חוגג עם העם היהודי ושמח בחגם, ברחובה של עיר הכריז הנשיא על אור החנוכה כ"אור לאומות" האור שאתם מביאים לאומה מביא ברכה לעם האסטוני כולו הצהיר הנשיא, הנשיא כובד בהדלקת השמש כשלאחריו הרב הראשי הדליק את הנר.

אחרי ההדלקה המשיך הנשיא לביקור בבית הכנסת, כשלאחמ"כ נשאר לקבלת פנים עם ראשי ונכבדי הקהילה, שם נשא הנשיא נאום נוסף מתוך הלב, כשהצהיר בסוף נאומו "בקיץ הקרוב אני מתכנן ביקור נשיאותי בישראל, במסגרת הביקור ברצוני לפגוש את היהודים יוצאי אסטוניה בישראל ולהפציר בהם לחזור לאסטוניה, אני מאמין ובטוח שהיהודים מביאים ברכה למדינה, אחרי גרוש ספרד אמר המנהיג טורקיה למנהיג ספרד, את הברכה שלכם גרשתם???, הנשיא סיים את נאומו שכל אמירה או התבטאות אנשיטמית אני רואה בפגיעה אישית"

ביקור לבבי של נשיא המגיע כידיד קרוב, עורר הד בלבות העם היהודי, וסייע כשמש להדליק את הניצוץ היהודי, כל רשתות הטלוויזיה באסטונית דיווחו בהרחבה מהביקור הזה.

השמן המיוחד של אסטוניה – איורע מיוחד לילדי ישראל

"הו הא" מאמא מי לוצ'י צי'עם חשמונים" (אנחנו יותר טובים מהחשמונאים) כך קיבלה ליזה הקטנה את אמה, כשנגמר הפעולה המוצלחת לילדים בטאלין, האמה ניסתה להבין מי זה החשמונאים ובמה אתם הייתם יותר טובים?? אך ליזה המלוהבת כבר הייתה עסוקה בלתכנן היכן להניח את החנוכיה, ובקשה מאמה שלא תפריע לה היום לטגן לביבות!!

כשראתה האם שלא תוכל להוצאי מבתה המלוהבת פרטים מדוייקים פנתה אל השלוחה חני קוט.

ענתה לה השלוחה "היום ערכנו עם הילדים סדנאות מיוחדת לחנוכה, כשהילדים גם הספיקו ללמוד על החשמונאים גם ייצרו חנוכיות, גם היו בבית הבד וייצרו שמן ועוד הספיקו לטגן לביבות".

החשמונאים אחרי נצחון המלחמה רק מצאו פך שמן אבל ילדי ישראל באסטוניה בניצוחם של הבנות השלוחות אסתי דרוק ודיני קוט, עברו את כל בשלבים.

אין ספק שהאור של אירוע מיוחד מוצלח זה יאיר בלביותיהם הקטנים של בני ובנות ישראל והם בכוחם המשכנע יאירו את ביתם ואת כל העולם באור החנוכה.

האור קירב את הרחוקים

במשך ימי החג נסעו השלוחים עם קבוצת מלווים צעירים לקהילות הקטנות המרוחקות, קהילות רחוקות וקטנותאלו אין להם כל מסגרת יהודית ומלבד התמימים מ"מרכז שליחות" הם לא רואים אור יהודי בממשך כל השנה, זכו השנה לחגוג את חג האורים באור ובשמחה.

בכל הקהילות התכנון מראש דפק, כשבחלק הראשון של האירועים היה פגישות אישיות עם הרב, הרצאה מרכזית "הקהל", הלדקה מרכזית והתוועדות כיד המלך.

המשלחת מטאלין ביקרה בערים: "נרווה" לשם הגיעו נדחי ישראל מעירם "איכווי" ו"סילמה", "כוכליארווה" לשם הגיעו הבודדים שגרים באיזור "אידה וירומה", ו"וטארטו"לשם הגיעו יהודים מ"פרנו" ומ"ווירו" ומ"וולגה".

אירוע מיוחד לזוגות יהודיים

אין ספק שלקהילות קטנות כמו אסטוניה, מלחמת הקיום מול היוונים והמתייוונים מתמקדת במלחמה נגד ההתבוללות, לשם כך במשך השנה עושים פעולות שונות ובעיקר קשר אישי עם צעירים וצעירות יהודיות, לחג חנוכה השנה ארגנו מספר אירועים מיוחדים למשפחות בהם 2 בני הזוג יהודיים, בימים בהם יש משפחות לצערינו ליד החונוכיה מוצב קישוט ולאוו דווקא מחג הסוכות, משפחות אלו חייבים להוות דוגמה אישית לחיים המיוחדים של משפחה יהודית מושלמת. באירועים אלו שולב אווריה משפחתית מחד, משחקי חברה מאידך ובעיקר דובר הרבה על הצורך ליצור אווירה שעל משפחה יהודית אי אפשר להתפשר.

ליל שבת ביוון

כבר תקופה שאחת לחודש מפעילים השלוחים תוכנית מוצלחת "שבת מסביב לעולם" כשכל חודש נבחר מדינה אחרת, התפריט, עיצוב השולחנות, התוכנית, השירה ולפעמים גם האורח הם מסמלים את החיים היהודיים במדינה זו.

שבת חנוכה נבחרה ל"שבת ביוון"

אחרי הדלקת נרות חנוכה מרכזית והדלקת נרות שבת המונית, התקבצו ובאו המוני בית ישראל לתפילת ליל שבת חנוכה ראש חודש, והפעם ביון, א' המרצים הנכבדים מהאוניברסיטה המקומית מומחה לתרבות יוון העתיקה, שילב הרצאה עם פעילות חברתית, ואח"כ הקהל המשיך לסעודת שבת מיוחדת בסטייל יווני.

חנוכה אש וקרח

את הנר האחרון של חנוכה הדליקו יהודי אסטוניה על הקרח, במרכז העיר העתיקה של טאלין עיר קסומה ויפהפיה מלאה תיירים בכל ימות השנה ובתקופה זו של השנה העיר ממש שוקקת, קימו מגרש גדול של החלקרח, והמגרש הזה הקפוא הודלק, מוזיקה יהודית שמחה סופגניות טריות ויין חם, חימם את הלבבות, ריקוד עם נעלי החלקה לא היה כ"כ מקצועי, אבל הנשמה היהודית רקדה בשמחה ובאושר כמו שרק הנשמה יודעת.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.