מערכת COL | יום ג' טבת ה׳תשס״ט 30.12.2008

הצעה אטרקטיבית לה' טבת: מאגר 'אוצר החכמה'

בימים אלו, כאשר כל חסיד חב"ד שואל את עצמו איזה ספר הוא יקנה השנה  ב'חג הספר', מציעה חברת 'אוצר החכמה' בשתוף עם הוצאת קה"ת, הצעה אטרקטיבית מאין כמוה: למה שלא תקנו את כל הספרים?  לסיפור המלא
הצעה אטרקטיבית לה' טבת: מאגר 'אוצר החכמה'
סוד גלוי הוא, שאחד מהדברים המיוחדים ביותר בחסידות חב"ד הוא היחס למילה הכתובה. אין עוד חסידות שבבית גנזיה יש ספרים רבים כל כך, החל מספרי האדמו"רים זי"ע וכלה בקבצי הערות ופלפולים אשר יוצאים לאור ע"י תלמידי ישיבות חב"ד.

כל זאת לא נעלם מעיניהם של צוות 'אוצר החכמה', העומדים מאחורי המפעל האדיר של סריקת כל ספרי הקודש והפצתם באמצעות תוכנת מחשב משוכללת.  בימים אלו  הם מוציאים את הגירסה החב"דית המקוונת ובה 3750 ספרי חב"ד סרוקים דף אחר דף כצורתם המקורית.  לכבוד חג הספר, וכמחווה מיוחדת לשלוחי חב"ד באשר הם שם, ניתנת התכנה למשך חודש שלם, ללא כל תשלום.

"לאחר שיצאנו עם הגירסה הראשונית של אוצר החכמה, התחלנו לקבל בקשות מחסידי חב"ד להכליל את הספרים השייכים לחסידות בתוך המאגר התורני" אומר הרב ארז סלע, מראשי הפרויקט. "משרבו הפניות והתחלנו להחשף לספרי הקודש שנכתבו בחב"ד במשך השנים, התלהבנו מהחומר המגוון שנחשף לעינינו ופנינו לראשי הוצאת הספרים החב"דית ע"מ לבקש מהם רשות להכניס ספריהם למאגר. אט אט התחילו להגיע לידינו, מלבד ספרי קודש יסודיים גם חומר תיעודי רב השייך להסטוריה של חב"ד ולהווי המיוחד שלה. וכך קרמה עור וגידים מהדורה מיוחדת בה ריכזנו את כל החומר ששייך רק לחסידות חב"ד".

אכן, אי אפשר שלא להתפעל מההשקעה העצומה של 'אוצר החכמה',  שבשיתוף פעולה עם קה"ת, הצליחו לקבץ יחד את כל ספרי חב"ד, למאגר ממוחשב, הניתן לשימוש דרך הרשת המקוונת. אין מדובר רק על ספרים הנמכרים כיום בקה"ת, או ספרים שניתן היה להשיגם בנקל לפני כמה עשורים, שכן במאגר נפלא זה קובצו יחד ספרים נדירים שנדפסו לפני למעלה ממאה וחמישים שנה, הוצאות נדירות של ספרי חב"ד שנדפסו במספר מצומצם של עותקים, כל ספרי קה"ת שנדפסו מאז נוסדה, קבצי הערות ופלפולים שיצאו לאור על ידי תלמידי ישיבות חב"ד בעולם משנת תשי"ט ועד לימינו אלה, ספרי זכרון מסוגים שונים, ספרים וקבצים תורניים שנכתבו על ידי חסידי חב"ד במשך הדורות, רוב ה'תשורות' שנדפסו לשמחות אנ"ש משנת תשנ"ב ועד היום, אלבומים וסקירות על פעילות חב"ד בארץ ובעולם, ספרי סיפורים חסידיים, ספרי היסטוריה חבדי"ת, כתבי עת וביטאונים, ועוד ועוד.

מדובר במאגר שימושי ויעיל בתחומים רבים, שכן בנוסף לספרי היסוד של אדמור"י חב"ד לדורותיהם, אפשר למצוא במאגר למעלה מחמישים ספרי ביאורים על ספר התניא, כמאתיים ספרים וקבצים עם הערות וביאורים בשולחן ערוך של אדמו"ר הזקן (כל זאת מבלי להחשיב את מאות קבצי ההערות וביאורים שיצאו לאור ע"י תלמידי הישיבות ואנ"ש, שגם הם כוללים אלפי הערות בספר התניא ובשולחן ערוך), ומאות קונטרסים שיצאו לאור כביאורים מקיפים לעניינים שונים באספקלריא חב"דית (כמה דוגמאות רק מהעדכון החדש: מצות הקהל, כתיבת ס"ת, יום טוב שני לעובר ממקום למקום, מקווה ע"ג מקווה, אמירת הנשיאים, נרות שבת קודש).

גם בתחום ההיסטורי מציע מאגר זה מאות ספרים וקבצים, הן ספרים שנכתבו כספרי היסטוריה חסידית, והן ספרים וקבצים רבים שנכתבו כספרי ליקוט לסיפורים חסידיים ולשמועות בשם אדמו"רי חב"ד וחסידים בדורות הקודמים, שמתוכם בלבד יכול כל אחד לשאוב מידע רב ואיכותי.

זאת בנוסף למאגר ה'תשורות' לשמחות אנ"ש, שהוא מאגר מיוחד במינו, הכולל מאות תשורות שיצאו לאור בשני העשורים האחרונים, ובהם אלפי צילומים של כתבי יד אדמו"רי חב"ד לדורותיהם (בעצמי מצאתי במאגר התשורות הגדול כמה תשובות מהרבי על מאמרים ושיחות שלו מהשנים הראשונות, שנעלמו מעיני מדפיסי הספרים של הרבי, ומעולם לא נדפסו), מאות רבות של מכתבים ותשובות מהרבי הקודם ומהרבי שמעולם לא נדפסו (גם לא בסדר ה"אגרות קודש" שלהם), רשימות רבות של יחידויות, וגם סיפורים רבים מפי השמועה וליקוטים שונים.

גולת הכותרת של המאגר היא האפשרות לחיפוש טקסט חופשי בכל 3750 הספרים, ובמהירות מדהימה של שניות בודדות. בלחיצה אחת יכול כל אחד למצוא כל מילה או משפט אשר יחפוץ (התכנה כוללת כמה אפשרויות לחיפוש, שעל ידם ניתן למצוא בקלות את המבוקש).

על ידי אפשרות זו, ניתנה היכולת לכל אחד למצוא את מבוקשו ב-3750 ספרים. רבים יכולים למצוא את שמות זקניהם בספרים וקבצים רבים, המעוניינים בסיפורים ותיאורים חבדיי"ם על עיירה מסוימת יכולים כעת למצוא זאת בנקל, וכמו כן ישנה האפשרות למצוא סיפורים הקשורים לתאריכים מסוימים וכדומה.

בתחום ההיסטוריה לדוגמה, יכולה התוצאה להימצא בספר סיפורים שנכתב על ידי חסיד חב"ד מהדור הקודם, ב'יומן' נידח שפורסם בחוברת קטנה ונדפס בעותקים בודדים, בתשורה נשכחת מהעשור הקודם, בביטאון חב"ד משנת תשכ"ט, במדור "ניצוצי רבי" שבשבועון "התקשרות", ובמקומות רבים אחרים. מדובר אכן במאגר אדיר של מידע, כשמהירות החיפוש היא של שניות בודדות בלבד!

גם בתחום הלימוד יעיל החיפוש ושימושי ביותר. ציטוט משפט מפליא במאמר חסידות, יפתח בפני המשתמש את כל המקורות בהם מובא המשפט, כשבמקרים רבים יוכל הלומד למצוא במקורות אלו ביאורים למשפט. ציטוט של כמה מילים ממצות מתוך שיחה או הלכה בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן, יוכל לפתוח בעיני המחפש עשרות ספרים וקבצים הדנים בשיחה או בהלכה זו. כמו כן ישנה אפשרות לחפש נושא המבואר בחסידות, ואפשרויות רבות אחרות.

אכן, מדובר במאגר עצום, שימושי ביותר לכל אחד מאנ"ש, כשכל אחד בתחומו יכול למצוא בו את מבוקשו: רבנים, שלוחים, מו"לים, מלמדים, או סתם חובבי התורה והספרות החבדי"ת. זאת בנוסף לשאר ה-30,900 ספרי קודש הנמצאים במאגר השלם (ניתן לקנות את התכנה המלאה – יחד עם מהדורת חב"ד, או רק את מהדורת חב"ד כיחידה נפרדת).

ב'אוצר החכמה' מבקשים לשוב ולהודיע כי  בחודש הקרוב יוכלו כל חסידי חב"ד להשתמש בחינם במהדורת חב"ד המקוונת, כלומר, בכל 3750 ספרי חב"ד הנמצאים באתר האינטרנט של "אוצר החכמה". מבצע זה הוא ללא תשלום וללא שום התחייבות. כנסו וראו כי טוב!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.