מערכת COL | יום ב' טבת ה׳תשס״ט 29.12.2008

השלהבות האירופאיות האירו שמונה ימים ולילות

במבצע חנוכה שטרם נראה כמותו באיחוד האירופאי הוארו מאות נשמות באור החנוכה ♦ תערוכה היסטורית משכה אלפי מבקרים רמי דרג והשפעה ♦ השליח הרב אברהם טאוויל מסכם בדיווח מצולם את חג החנוכה של שנת הקהל בקריית האיחוד האירופאי בבריסל לסיפור המלא
השלהבות האירופאיות האירו שמונה ימים ולילות

הודות לקריאתו הקדושה של הרבי, ניתן למצוא בחג זה בכל פינת רחוב את החנוכייה, אותה מנורת קנים שמספרת את סיפורו של העם היהודי בן אלפי השנים, אבל למצוא אותה ניצבת בגאון בבירה הכלכלית והמדינית של אירופה, זה קרה לראשונה רק לפני כמה ימים.

לאחר מאמצים מול הגורמים השונים, וכפי שדיווחנו כאן לראשונה, הצליחו אנשי המרכז הקהילתי היהודי באיחוד האירופי בראשות השליח הרב אבי טאוויל, להגיע להישג יהודי מרשים ומרגש. לראשונה בהיסטוריה, הוצב הסמל היהודי המפורסם במרכז השלטון האירופי, למשך שמונה ימים ולילות של חג.

לרגל המאורע המרגש, נאספו ובאו אלפי יהודים מכל רחבי היבשת. ארגוני נוער מברלין ומבוקרשט, קבוצות סטודנטים מאמסטרדם ומלונדון, אקדמאים ואנשי תרבות מפאריז ומאיסטנבול ויהודים מכל ערי בלגיה התאספו ביום ראשון בערב, נר ראשון של חנוכה למרגלות החנוכייה.

הדור המבוגר, שעוד חווה על בשרו את אימי השואה לפני שבעה עשורים ממש ברחובות אלו, לא יכול היה לכבוש את דמעותיו, רבים מהם באו לחזות בלא יאומן. הם לא יכלו לעכל, שממשלות מדינות אירופה ונשיאי המדינות נתנו את ברכתם ואף שלחו את איחוליהם לערב זה. השמחה היהודית התפרצה, ועשרות מעגלים חוללו לקצב מוזיקה יהודית שהושמעה ברמה עם תזמורת לייב מיוזיק.

בכיכר שומאן, אותה כיכר מפורסמת הנושקת לשער הניצחון הבלגי וסמוכה למרגלות בית הנשיא, בנייני הממשל והפרלמנט האירופי, צפו אלפים ברב גרשון מענדל גרליק השליח הראשי של איטליה, שהונף אל על להדליק את השלהבת האירופאית המרכזית, על מנורת הענק. את נר השמש התכבד להדליק מר סילבן גלר מתומכי המרכז.

שגריר ישראל לאיחוד, מר רן קוריאל כיבד בנוכחותו את המעמד, וכן נציגים דיפלומטיים בכירים של מדינות האיחוד. את ברכתם של הארגונים היהודיים הפועלים בקהילות היהודיות באירופה שאף שתפו פעולה בארגון הערב, הביאו מר תומר ארני נציג ארגון הקהילות ECJC בבריסל, ומר ג'ונתן ג'וזף נשיא הארגון.

מר מיכאל גוטמן עלה לדבר בשם המרכז EJCC והזכיר את השלוחים הקדושים הרב גבריאל נח ומרת רבקה הי"ד הולצברג וכן את שאר היהודים שנרצחו לפני חודש ימים בבית חב"ד במומביי הודו, 'תפקידינו להמשיך את חזונם ופועלם, של השלוחים המסורים הללו, להפיץ אור וחום, להאיר את העולם עם עשיית טוב וצדק' אמר.

*     *     *

את סיפורם של המכבים שניצחו את היוונים, מכיר כל ילד יהודי, אבל השלוחים בבריסל הנציחו בדרך ייחודית את ה'מכבים' האירופאים בתערוכה רבת רושם שהוצבה בבניין הממשל. שגרירי מדינות וחברי הפרלמנט האירופאי התכנסו בבית נשיא נציבות האיחוד האירופאי מר מנואל ברוסו, לערב הוקרה לגיבורי התרבות היהודית באירופה, כשבוע ימים לפני החג.

השליח הרב אבי טאוויל מספר על המיזם: חבר פרופסורים ואקדמאים מהאוניברסיטה הבלגית ULB הכינו עבורנו לאחר מחקר מקיף, סיכום מרשים של התרומה הענקית של גיבורים יהודיים מכל 27 המדינות המרכיבות כיום את האיחוד. תרומה שנתנו בעבודתם, במעשה ידיהם, בחזונם ובכישרונם.

השליחות שלנו, דרך הקשרים שאנחנו בונים, היא להעמיק בקרב גורמי הממשל האירופאי את המודעות לתרבות יהודית, מורשת ישראל, והחשיבות שבשיתוף הפעולה בין העמים האמונות והדתות תוך כבוד מלא לדת היהודית. אנחנו מסתייעים רבות בפקידים יהודים בכל רמות הדרג הדיפלומטי שמקפידים להשתתף באירועים שלנו. ואתם אנחנו עובדים כמובן על לימוד התורה וקיום המצוות.

כיון שמדובר באנשים בעלי רמה אינטלקטואלית, אנחנו צריכים לעצב את הפעילות הרגילה של בית חב"ד לסגנון המתאים להם. ערבי שירה וספרות, שבתונים וסמינרים, חוויות החגים היהודיים, המתקיימים בבניין המרכז הקהילתי במהלך השנה כולה. חלק מהאירועים מתקיימים בתוך בנייני הממשלה או הפרלמנט האירופאי.

המחקר הייחודי עליו הופקד פרופסור ג'ואל קוטק מספר את סיפור היהדות האירופאית דרך משקפי אותם גיבורי תרבות החל מן הרמב"ם, רבי משה בן מיימון שהיה רופא החצר של מדינות רבות ובמחקריו הביא להתפתחות הרפואה העולמית ועד מר ארי קלאס, מוזיקאי בעל שם בינלאומי ויהודי בעל השפעה רבה באסטוניה בה הוא מתגורר. העומד בקשר טוב עם השלוחים המקומיים, הרב קוט שיחי' ויתר עמיתיו.

את הרשימה מרכיבים אישים רבים. לא התמקדנו דווקא באותם מפורסמים שתמיד גונבים את ההצגה, מספר טאוויל, אלא דווקא באותם אלו שאלומת ההיסטוריה לא היטיבה עמם, אולם מעשה ידיהם ותרומתם האינטלקטואלית חרגו הרבה מהקהילה או התחום בו השפיעו, לדוגמא, סיר [תואר כבוד של בית המלוכה הבריטי] בוריס חיין, שהיה מדען בינלאומי. הוא בין החתומים על המצאת הפניצילין, דבר שהציל מיליונים של אנשים ממוות בטוח לחיים. הוא למשל, לא קיבל על כך את מקומו הראוי בהיסטוריה, בערב זה ניסינו להשיב לו ולעמיתיו את כבודם האבוד.

את התערוכה, שהוצגה לראשונה בבריסל, אירח שר התרבות והחינוך האירופאי, מר ג'אן פיגל, שפרס את חסותו על האירוע, ואף נשא דברי ברכה. לאחר דברי התודה בשם אומות אירופה לעם היהודי, הוא ניגש להדליק נר מיוחד למען אלו הזקוקים לחופש גם בימי קדמה ונאורות בהם אנו מצויים. בשיתוף פעולה של המרכז עם הארגון היהודי הבלגי שפועל למען החייל החטוף סמ"ר גלעד שליט SBGS, הוזכרו המאמצים הנרחבים, והודגשה המחויבות של כל העמים להביא לשחרורו המהיר.

שגרירי מדינות רומניה וסלובקיה התחככו עם עמיתיהם מהונגריה ומקרואטיה ועוד מדינות. גם הגב' תמר שמש שגרירת ישראל לבלגיה כיבדה את האירוע בנוכחותה, בעוד היא מזכירה את שיתוף הפעולה המבורך בין השגרירות והקונסוליה עם המרכז היהודי באיחוד האירופאי, "אין מתנה יפה יותר שיהודי התפוצות יכולים לתת בשנת ה-60 למדינת ישראל, מאשר ערב יוקרתי חשוב ומשפיע זה" אמרה.

האירוע שהתקיים ב-10 לדצמבר, יום שבו ציין העולם 60 שנה להכרזת 'אמנת זכויות האדם' על ידי האו"ם, היווה גורם שיחה נוסף בערב זה. כפי הידוע, או למי שלא יודע, מי שניסח אמנה זו היה יהודי יקר, בשם רנה קסאן, קסאן הצרפתי כמו רבים מהיהודים בני דורו לחמו למען החופש וזכויות האדם, במיוחד לאחר ששללו זאת בצורה הרצחנית ביותר, על גבי יבשת אירופה במיוחד.

בסיום האירוע הוזמנו כולם להשתתף בהדלקת נרות החנוכה ממש מחוץ לבניין התערוכה. מידי לילה, נאמר להם, יוארו שמי האיחוד בעוד שלהבת יהודית, שלהבת של אור ואמונה, של חום ותקווה, אור לגויים במלוא מובן המילה.

מידי ערב יזמין המרכז גוף יהודי אחר, שמייצג חתך אוכלוסיה בקהילה האירופאית, להדליק נר חנוכה, כ-ECJS המאגד את פעילות הנוער היהודי באוניברסיטאות ברחבי אירופה, או RCE ארגון הרבנים היהודיים באירופה שמאחד את 400 רבני הקהילות והעדות ברחבי היבשת.

מה שמייחד את הלך הרוח באיחוד האירופאי זוהי ההבנה, מיטיב להסביר זאת טאוויל במאור פנים, שאיחוד – אינו אחידות, המטרה היא לא לבולל את העמים וליצור מקשה אחת של זהות. המטרה היא הפוכה, לתת לכל עם ולכל מדינה את מקומה הראוי, להציב בפניה אתגרים להשתלבות ראויה ומכובדת, יחד עם הגשת הכלים המתאימים. מתוך כך אנו מצליחים גם להאיר את החשיבות ההיסטורית של ייחודיותו של העם היהודי שמשתדל לא להתבולל בין העמים, אך יחד עם זאת תרם ותורם מעבר לכל עם אחר, להיסטוריה ולתרבות האנושית.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.