מערכת COL | יום י"ח כסלו ה׳תשס״ט 15.12.2008

הרב לאזר: ה"סובטניקים" חייבים גיור לחומרא

עם התחלת דיוני הבג"ץ בישראל ביום חמישי האחרון, בעניין ה"סובטניקים", פרסם משרד הרבנות הראשית לרוסיה את ההכרעה ההלכתית בנושא, שנפסק לפני שנים אחדות בבית הדין בראשותו של רבה הראשי של רוסיה השליח הרב בערל לאזאר ומסקנתו, שכל ה"סובטניקים" המבקשים לבוא בקהל ישראל חייבים לעבור גיור לחומרא לאחר בדיקה וחקירה עמוקים  לסיפור המלא
הרב לאזר: ה

עם התחלת דיוני הבג"ץ בישראל ביום חמישי האחרון, בעניין ה"סובטניקים", פרסם משרד הרבנות הראשית לרוסיה את ההכרעה ההלכתית בנושא, שנפסק לפני שנים אחדות בבית הדין בראשותו של רבה הראשי של רוסיה השליח הרב בערל לאזאר ומסקנתו, שכל ה"סובטניקים" המבקשים לבוא בקהל ישראל חייבים לעבור גיור לחומרא לאחר בדיקה וחקירה עמוקים.

ככל הידוע ממקורות היסטוריים רבים - התופעה של קבוצות איכרים רוסיים המכונים "סובוטניקי", שפירושו "אנשי שבת", צמחה ונתפרסמה בסוף המאה ה-‏18 – תחילת ה-‏19 באיזורים כפריים נרחבים ביותר בפלכי הערים של מרכז רוסי'ה. 

במסמכים מוזכרים במפורש פלכי מוסקבה, טולה, אוריול, ריאזן, טמבוב, וורוניז', ארכנגלסק, פנזה, סרטוב, סטברפול, ורוסטוב. אפילו על פי המקורות הרשמיים של ממשלת רוסי'ה – מדובר היה בתופעה שכללה עשרות אלפי אנשים. לאידך גיסא, התנועה לא הייתה אחידה ומאורגנת כלל, כך שבשום אופן אי אפשר ללמוד מהנעשה בכפר אחד למקומות אחרים. ככל הנראה, התסיסה והספקנות בעיקרי הדת הנוצרית בציבור הנ"ל צמחו בצורה עצמאית, ללא קשר ישיר עם יהודים ויהדות, ובפרט שיהודים לא היו מצויים כ"כ במקומות ההם, עקב המצאותם מחוץ לתחום המושב.

השלטון המדיני והדתי (הכנסיה הייתה חלק אינטגרלי מהממשל) רדפו את המתיהדים בצורה אכזרית ביותר. הם נעצרו ונשלחו בכפיה לשירות צבאי לעשרות שנים, ואלו שאינם כשירים לצבא – הוגלו לסיביר, ובזמנים מאוחרים יותר – לקווקז ולמזרח הרחוק. מי שנתפסו כמטיפי ומפרסמי "דת יהודית" קבלו עונשים חמורים במיוחד. 

כמו כן, כל יהודי האזור גורשו מיד, תוך איסור מוחלט על כניסה לאזור ההוא בכל אופן ומכל סיבה שהיא, ופירושו של דבר באותם זמנים: עניות מרודה וחיי נדודים למאות משפחות יהודיות לשנים רבות.

בתנאים כאלו, ובהתחשב עם המצב הכללי והאפליה הגורפת בזכויותיהם של יהודי רוסיה - לא שייך אפילו לתאר באותם זמנים גיור המוני על ידי ביה"ד או רב כלשהו כלל וכלל. 

אפשר אמנם להניח שנעשו גיורים לאנשים בודדים ובצורה מחתרתית. הרב שהיה מתעסק עם זה – היה מסתכן בנפשו (אם הדבר יודע, במקרה ואחד המתגיירים יפרסם את שמו במכוון או שלא במכוון), והעיקר – מסכן את כל הציבור. האם אותם גרים אחדים, אם היו, הצטרפו לקהילות יהודיות או חזרו לכפריהם – אין לנו מידע כלל, כי תופעת הגיורים באותם זמנים לא נזכרת ולו ברמז באף מקור יהודי הידוע לנו מאותם הזמנים (למעט ספר "חיי מהר"ן" על חיי רבי נחמן מברסלב זצ"ל, ואף משם אינו ברור, האם כוונתו על גיורים של ממש ע"פ הלכה או רק לתופעה של התייהדות באופן כללי). 

זאת ועוד: אף על הצד שחזרו למקומותיהם – פשוט שהיו מיעוט מבוטל, ובודאי כיום אינו אפשרי במציאות להצביע על משפחות כאלו או אחרות, ולקבוע עם סבירות רצינית שהינם צאצאים ישרים (בת אחר בת) של אותם המתגיירים.

ידוע אומנם שבסוף שנות ה-‏20 של המאה ה-‏20 לכפר "איליינקה" בפלך וורוניז' הגיע הרב החסידי הנודע הרב חיים ליברמן הי"ד וארגן שם משחטה וייצור ציציות. הוא סיפק בשר כשר וטליתות לרחבי רוסיה בזמן הגזרות האיומות של השלטון הקומוניסטי (ובשנת 1937 נעצר, ובהמשך נהרג). אבל מובן מעצמו שהגיע לשם בגלל שהיה שם ציבור שלם שמוכן לסייע ומעוניין בהמצאותו של רב כשר ומוסמך. הפעילות שעסק בו הרב הנ"ל היה בה סכנת נפשות של ממש, ומובן שהיה נעזר בכל אפשרות שהיא שיכלה לסייע בעבודתו בקודש. וא"כ מכאן ועד להוכחה על יהדותם של אנשי אילינקה עוד רחוקה הדרך. מובן וגם פשוט, שעובדה שבשנות ה-‏30 התאמצו אנשי אותו הכפר להירשם בדרכונים סובייטיים כיהודים – אינה משנה כלום מבחינה הלכתית, וכל מי שהוחזק כבן לאם סובוטניקית – עליו להביא ראיה ליהדותו או להתגייר כדת וכדין.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.