מערכת COL | יום י"ח כסלו ה׳תשס״ט 15.12.2008

הגשמים מתעכבים: תוגבל כמות המים לשימוש ביתי

מנהל רשות המים אורי שני מזהיר שיש "סבירות גבוהה" להפסקות מים בשנה הקרובה. "אם נחווה שנת בצורת - אפילו קלה - או ניתקל בבעיה בשאיבה מאחד המאגרים, נידרש להגביל את כמויות המים לשימוש ביתי. די שכמות הגשם תהיה נמוכה ב־‭10%‬ מהממוצע כדי לגרום לתקלות באספקת המים בשנה הקרובה. עד כה ירדו פחות מ־‭50%‬ מממוצע הגשם הרב־שנתי", אמר  לידיעה בהרחבה
הגשמים מתעכבים: תוגבל כמות המים לשימוש ביתי
תצלום לוויין של ים כנרת

מאת הדר חורש, מעריב'

מנהל רשות המים אורי שני מזהיר שיש "סבירות גבוהה" להפסקות מים בשנה הקרובה. במסמך שהגיש לוועדת החקירה הממלכתית, החוקרת את משבר המים, כתב שני: "אם נחווה שנת בצורת - אפילו קלה - או ניתקל בבעיה בשאיבה מאחד המאגרים, נידרש להגביל את כמויות המים לשימוש ביתי‭."‬

לדברי שני, די שכמות הגשם תהיה נמוכה ב־‭10%‬ מהממוצע כדי לגרום לתקלות באספקת המים בשנה הקרובה. עד כה ירדו פחות מ־‭50%‬ מממוצע הגשם הרב־שנתי. 

שני מתריע כי גם ההגבלות שהוטלו על הקצאת המים לחקלאים עלולות להיות בלתי יעילות: "אני צופה קשיים באכיפה, ובעקבות זאת אירועים של הפסקות מים לבתים. ההסתברות לה־תרחשות זו אינה נמוכה או קיצונית כלל‭,"‬ אמר. "כמויות המים שנקצה במקרה זה הן לבית והן לחקלאות קטנות עד בלתי נתפסות‭."‬

ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט דן ביין, שהוקמה באוגוסט השנה ביוזמת הוועדה לביקורת המדינה, חוקרת את המחדלים שהובילו למחסור במים. בין היתר בודקת הוועדה את העיכוב בהקמת מתקני התפלה. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, שהגיש בשנה שעברה דוח חמור על מחדלי הממשלה בטיפול במשבר, הביע תמיכה בהקמת הוועדה. גם השר בנימין בן אליעזר, שמשרדו אחראי לתשתיות המים, הביע תמיכה בהקמת הוועדה, והטיל על משרד האוצר את האחריות למשבר. במ־שרד התשתיות מצביעים על קיצוץ חד בתוכניות ההתפלה שאושרו בתחילת העשור מטעמי חיסכון בתקציב.

"להשקיע יותר בחיסכון"

נייר עמדה שהגיש לוועדה נציב המים לשעבר, ד"ר שאול ארלוזורוב, גורס שעל המדינה לצמצם את העיסוק בה־תפלה ולהשקיע יותר בחיסכון. הווע־דה חוקרת גם את הזיהום וההמלחה של מי התהום, לאחר שלינדנשטראוס הצ־ביע על מחדלים בשמירה על המאגרים התת־מימיים. 

ד"ר גבריאל וינברגר, מנהל השירות ההידרולוגי, העוסק בניטור איכות מי השתייה, דיווח על ליקויים חמורים בני־טור מאגרי המים: מתברר כי שני פקחים בלבד אחראים לבקרת איכות המאגרים. 

בניסיון לצמצם את נזקי המשבר מנסה רשות המים להוביל קיצוץ של 100 מיליון מ"ק בהקצאת המים לחקלאות בשנה הקרובה. במשרד החקלאות אומדים את הנזק שייגרם לחקלאים ב־300 מיליון שקל. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.