מערכת COL
|
יום י"ח כסלו ה׳תשס״ט
15.12.2008
כששר המשפטים פגש ברבי באוניברסיטה בחרקוב
מיוחד: בימים הסמוכים לי"ד כסלו עליו התבטא הרבי: "היום שקישר ביני לבין החסידים", מפרסם COL סיפורים ואפיזודות על הרבי לפני עלותו לכס הנשיאות: איזה מתנות חילק הרבי לילדי משפחת בוטמן, מה קרה כאשר שר המשפטים פגש ברבי באוניברסיטה בחרקוב, מדוע היה לרבי גוון שחור מסביב לעינים, מי מצא את הרבי שוכב על הרצפה בלי הכרה, ומדוע פני הרבי החוירו? גילויים חדשים על ביקור הרבי בפאריז בשנת תש"ז ■ מאת ר' יעקב קם לסיפור המלא
יעקב קם
אין צורך ברשות לנסוע לרבי
תחילה, אמרתי לו מה ששמעתי מהחסיד הרה"ח ר' מאיר איטקין שכאשר הרבי היה בפאריז, הוא התוועד על כך שאפשר לנסוע לאמריקה בלי לשאול שאלות מכיוון שהרבי נמצא שם, ועל כך הוסיף פרטים נוספים: "הרבי תבע מהחסידים (זה הי' קודם תש"י) שיסעו אל הרבי והיה שואל מדוע לא נוסעים. קרה, שניגש אל הרבי הרה"ח זלמן בוטמן ששאל איך יכולים לנסוע אל לרבי, הרי אין רשות מהרבי לנסוע אליו (לאחר המלחמה הרבי אמר שיעלו רק על מטוסים עם ארבע כנפיים), וענה לו הרבי שבשביל לנסוע לרבי אין צריך לשאול רשות.
(סיפור זה סופר בהזדמנות שונה, בגרסא שונה, מפי הרה"ח אברהם שם-טוב, יו"ר אגודת חסידי חב"ד העולמית: לפני שהרבי עזב את ניס בתש"א, פנה אל הרב רובינשיין, שהיה אז רב בית-הכנסת באזור, ואמר לו ששלמה המלך תיקן שני דברים: עירוב חצרות ונטילת ידיים וההוראה שלומדים מזה בעבודת ה', היא שכל יהודי צריך להיות מצד אחד מעורב עם הבריות, "אזלתא לקרתא הלכת בנימוסא", להתנהג לפני מנהגי המקום, אך מצד שני, צריך להקפיד ליטול את ידיו, היינו, לא להיות מושפע מהסביבה. (יש לציין, שאמרה זו, מובאת באחד הספרים בשם האדמו"ר מקוצק).
הרבי חילק מתנות
הרבי חילק מתנות לבנים של הרה"ח שניאור-זלמן בוטמאן, לפני שיצא את פאריז. לר' שלום-בער בוטמאן (שהי' אז לפני בר-מצווה) נתן הרבי, כמדומני, את ספר המאמרים משנת ה'ש"ת ובנוסף לזה, גם לימד אותו הרבי, איך עושים את הקשר בתפילין של יד. ללאה כהן, נתן ספר בולים. לשמואל בוטמאן (שהיה אז בערך בן חמש) נתן הרבי מכונה קטנה עם מפתח ולמרים סברדלוב, נתן אופנים. בנוסף לזה, הוא גם נתן מתנה גם לשלום בער לוין (אחיין של הרב בוטמן).
נקבע מועד לפגישה
בשהותו של הרבי בפריז, הוא אכל את ארוחת הצהריים בשעה אחת. באחד הימים, בשעה 12:30 בצהריים, הגיע מישהו לבית, בו שהה הרבי ודפק על הדלת. שניאור-זלמן בוטמאן, שהיה גר בקומה שלישית, אמר לו שכעת הרבי לא נמצא והוא נשאר שם וחיכה עד שבחמישה לאחת הגיע הרבי. הרה"ח מיכאל ליפסקער, שגם הי' גר באותו בנין, פנה לרבי ואמר בקצת טרוניא שישנו יהודי שמחכה לכם הרבה זמן, מדוע לא הגעתם לקבל אותו, הרבי ענה לו בשלוה שהפגישה נקבעה ל - 13:30.
מי הוא האורח
בימים הראשונים, לשהותו של הרבי בפאריז, הוא היה מתפלל בבית-הכנסת ברחוב פלעצל מספר 25. תחילה, לא ידעו כלל מי הוא, מכיוון שהרבי לא ישב ב'מזרח', אלא באמצע בית-הכנסת, על -יד בימת הקריאה בתורה. יותר מאוחר, גילו שזהו החתן של הרבי הריי"צ ומיד ביקשו ממנו להתוועד עימהם. (להעיר מכמה מאנ"ש ששמעו בתש"ז, לאחר שהרבי עזב את פאריז, מיהודים בפאריז שהרבי לא ישב ב'מזרח', אלא בכניסה לבית-הכנסת וכאשר גילו שזה החתן של הרבי שאלו אותו מדוע הוא לא יושב ב'מזרח' והוא ענה שהסיבה לזה, מכיוון שבמקום שהוא יושב [בכניסה לבית כנסת] הוא רואה את כולם..).
*
מפי אנשים שונים:
1. מפי חיים אשר כהנוב (קראון הייטס): זכיתי לפגוש את הרבי בפאריז בשנת תש"ז, לפני שעזבתי ונסעתי לקראון הייטס ביקשתי מהרבי שיביא לי דבר לקרוא במשך הנסיעה ב – Ship והרבי הביא לי מכתב של הרבי הריי"ץ לרבנית נחמה דינה – שלא הי' אז מפורסם – על מנת להחזיר.
2. מפי הרב זלמן סודקביץ: הגעתי לפאריז בשנת תש"ז ימים ספורים אחרי פסח (הייתי אז בן 32), היו כמה פעמים שהרבי קרא לי להופיע אצלו באכסני', במשך כל שהותי בפאריז (3 חודשים) הגעתי שבע פעמים אל הרבי, כל פעמים דיברנו במשך כשעה, הוא דיבר איתי הרבה על כך שצריך לעבוד את ה' על יסוד של אהבת חינם, שהרי הגלות נגרמה ע"י שנאת חינם וצריך לתקנה ע"י אהבת חינם, שצריך לקרב יהודי, שלא יודע מה זה יהדות, ע"י אהבת חינם, אמנם בענין זה כבר הייתי מחונך בגיל צעיר אך הרבי הוסיף לי את עומקו של דבר ואת הפירושים שבזה.
כששר המשפטים פגש ברבי באוניברסיטה בחרקוב
3. מפי הנ"ל: כאשר הייתי צעיר (בגיל 13 – 12) הייתי בקרב זקני החסידים (שהיו בני 80) וקיבלתי מהם הדרכה ואורח חיים, דיברתי עם כו"כ אנשים שהכירו את הרבי ברוסי', אחד מהם הי' יעקב שמשון שפירא (שר משפטים), הוא סיפר לי איך הוא הכיר את הרבי, הוא למד באוניברסיטה ברוסי' בחרקוב (בתרפ"א – ב) והגיע שבוע לפני תחילת הלימודים וכולם קיבלו מקום ללינה וכו', יום לפני התחלת הלימודים הוא נרשם לפקולטה ללמוד חשבון והיתה תלוי' מודעה בלוח המודעות שלמחרת בשעה 9:00 בבוקר הפרופסור ירצה על סדר הלימודים, הוא הגיע וניקה את הלוח השחור, בתחילה הוא שאל אם מישהו למד כבר את החומר ויכול להסביר אך אף אחד לא יכל, הוא התחיל להסביר מאיפה נובע היסוד, מדוע 2 + 2 זה 4 ולא 5, אח"כ הוא ירד לעומקו של דבר, הוא הזכיר מה שכתוב במס' ב"מ בפרק איזהו נשך שבכל בוקר כאשר פתחו את השערים הדיינים שלחו פקחים לבדוק אם יש העלאת מחירים, איך הם בדקו? ..
הוא דיבר במשך 40 דקות, למחרת הפרופסור אמר שמי יכול לחזור על מה שהוא הסביר אתמול שירים את היד, אך אף אחד לא הרים, פתאום נכנס בחור גבוה עם תרמיל של תפילין ומזודה, הוא עמד במקום, הפרופסור שאל אותו מי הוא, הוא ענה שניאורסון, הוא ראה שהוא כלול ברשימה, הפרופסור שאל: מדוע איחרת, הרבי ענה: מכיון שהרכבת אחרה, אז הוא חזר על שאלתו מי יכול לחזור על מה שהוא אמר, כולם לא הגיבו אך לפתע הרבי הרים את היד, הפרופסור אמר לו שיגש ללוח ויסביר, כך הוא עשה, הוא ניגש ללוח והתחיל להסביר בטוב טעם על מה שהפרופסור דיבר אתמול, מרגע זה כולם ביטאו את המילה שניאורסון בכבוד גדול.
זמן זה דבר מאוד יקר
מפי שלום איידלמן בשם מיכאל ליפסקער ע"ה (סיפור זה ושלאחריו שמעתי וקראתי בימי מלך בגירסא שונה): כאשר הרבי היה בפאריז הוא קבע שכאשר מישהו רוצה לבקרו הוא צריך לדפוק בדלת ואם לא עונים לחכות עשר רגעים ולדפוק שוב, פעם אחת כשר' יעקב ליפסקער, אחי, רצה להיכנס הוא דפק בדלת ואף אחד לא ענה, לאחרי עשר רגעים הוא דפק פעם נוספת והרבי פתח לו את הדלת, הרבי התנצל בפניו ואמר לו שהוא אמנם שמע אותו קודם אך הוא היה מאוד עסוק ולא יכל לענות, אך עכשיו הוא פנוי, ר' יעקב לא הרגיש שלא בנח מזה שהרבי מתנצל לפניו ואמר לו שזה לא כ"כ נורא שהוא חיכה כמה דקות, מיד הגיב הרבי בתדהמה ואמר שזמן זה דבר מאוד יקר שאפשר לנצל אותו ללימוד נגלה וחסידות.
הנמצאים כאן, לא יודעים מתי אני אמור להגיע?
כאשר הרבי הגיע לפאריז הטיסה שלו אחרה ולכן כאשר באו לקבל את פניו לא מצאו אותו, הם חזרו חזרה ורצו לבוא לשדה תעופה פעם נוספת אך הם לא ידעו מתי לבוא, לאחר זמן הרבי הגיע ובדיוק באותו זמן הגיע מברק מהרבי הקודם שמברכו "ברוך בואך לשלום", הרבי חייך ואמר להם בדרך צחות שהרבי הקודם, שנמצא באמריקה, יודע בדיוק מתי הוא אמור להגיע ואילו אתם, שנמצאים כאן, לא יודעים מתי אני אמור להגיע?
מדוע היה לרבי גוון שחור מסביב לעינים?
מפי הרב אלי' ענגל: כאשר הרבי שהה בפאריז בתש"ז נכנס לבקר אותו איסר קלוייבגנט (בן דוד של הרבי), הרבי נתן לו מי גז טבעיים – סודה (Vishi), הרבי הוציא בקבוק עם שתי כוסות ומזג לשניהם, הרבי אמר שאת זה צריכים לשתות מהר כשזה קר, מיד הרבי בירך ושתה ובירך ולאחמ"כ בירך ברכה אחרונה, כך הרבי עשה שלוש פעמים. לאחמ"כ איסר אמר לרבי שהוא מבחין בגוון שחור מסביב לעינים של הרבי, הוא שאל את הרבי האם הוא לא ישן, הרבי הגיב בתמיהה ושאל "האם מבחינים בכך?".
כשהרבי ניאות להתוועד
7. מפי הרב זילברשטיין: כאשר הרבי הי' בפאריז בתרצ"ז / ח הוא התפלל באחד הבתי כנסיות, אותו בית כנסת התחלק לשני חדרים, החדר החיצוני הי' חשוך (מפני הנאצים ימ"ש) והחדר הפנימי הי' מואר, בט"ו בשבט התקיימה התועדות בחדר הפנימי והרבי ישב בחדר החיצוני ולמד, באמצע ההתועדות ביקשו מהרבי שיתוועד אך הוא סירב אך לאחרי שיכנועים רבים הרבי נאות להתוועד, הרבי דיבר על ההוראה בעבודת ה' מט"ו בשבט.
8. מפי ר' אשר הבר: בת"ש אבי לייבוש הבר שאל את הרבי האם להישאר בפאריז או לעזוב לארה"ב, הרבי אמר לו שישאל את הרבי הקודם, הוא שאל איך תהי' לו אפשרות לשאול אותו והרי הדואר לא פועל, הרבי ענה שישלח טלגרם, הוא הלך לדואר וביקש לשלוח טלגרם ואמרו לו שא"א לשלוח, הוא חזר לרבי והרבי אמר לו שאם חסיד שולח טלגרם לרבי זה חייב להגיע, לכן שילך אליהם שוב ויגיד שהוא רוצה לשלוח טלגרם. הוא חזר אליהם ואמר שוב והם חשבו שהוא משוגע, הם אמרו לו שהם יכולים אמנם לשלוח אך זה ודאי לא יגיע, למחרת כשהוא התעורר בבוקר היתה לו הרגשה ודאית שהוא צריך לנסוע לארה"ב, הוא פנה אל הרבי וסיפר לו זאת והרבי אמר לו שזאת התשובה של הרבי.
9. מפי הרב רפאל וילישנסקי: בהתועדות פרידה לפני שהרבי עזב את פאריז הוא ביאר את השמות של כל המשתתפים אך באמצע כאשר שם לב שישנם ריבוי אנשים התחיל לדבר על כמה שמות בבת אחת כך הי' בנוגע לשם שלי שהוא אמר לי ולעוד כמה בחורים שבחור צריך להיות אצל הרבי.
10. מפי הנ"ל: בפסח שני הרבי התועד ואמר שהרבי מצידו מוכן לגאולה אלא שרק הצאן עוד לא מוכן ובהמשך הזכיר את הפתגם הידוע בנוגע לפסח שני ש"אף פעם לא אבוד".
נסיעה לרבי
11. מפי הרב רפאל וילישנסקי: הרבי דיבר בהתועדויות בפאריז הרבה בנוגע לנסיעה לרבי הקודם שלא צריך לשאול אלא פשוט צריך לנסוע.
מפי הרב שלום בער בוטמאן: שמעתי ששמע שהרבי אמר שאף שבפועל א"א לנסוע לרבי מכיון שאין מספיק כסף וגם אין רשיונות אך מ"מ צריך לשאוף לנסוע לרבי.
12. מפי הרב מרדכי ריבקין ע"ה: כשהרבי הי' בפאריז הוא התוועד ואמר שאע"פ שהרבי הקודם אמר לכל אחד לאן לנסוע, כל אחד לפי מקומו, בכל אופן צריכים לקחת את הילדים שיראו את הרבי כדי שהם לא יבואו בטענות מדוע הם לא ראו את הרבי.
ללא מקור:
13. פעם אחת האחראי להביא לרבי את האוכל בפאריז נכנס לחדרו של הרבי וראה אותו שוכב על הרצפה בלי הכרה, הוא מאוד נבהל ולא ידע מה לעשות, לפתע הוא שם לב שהוא הקדים ברבע שבע, כך שמצד אחד הוא צריך ללכת ולחזור בזמן שהרבי קבע לו אך מצד שני הרי"ז מצב של פקו"נ, לבסוף החליט שאסור לו להתערב בענינים של חתנו של הרבי ועליו להגיע בזמן שהוא קבע לו, בשעה 12:00 הוא נכנס והבחין שהרבי נמצא במצב רגיל, כאילו לא קרה כלום קודם לכן.
14. פעם אחד מאנ"ש שהה בחדרו של הרבי בפאריז. לפתע נכנס הדוור והודיע שהתקבל מברק מהרבי הריי"צ. מיד פני הרבי החוירו, הוא עמד ולבש גערטאל והורה לכולם לצאת.
15. כאשר הרבי שהה בפאריז הוא מסר שיעור בגמ', אחד המשתתפים ביקש מהרבי שיתקדם יותר מהר והרבי ענה לו "מה אני אעשה שלא מבינים".
-----------------------------------
את הסיפורים הראשונים סיפר הרב לימא מינקוביץ והם באים להמשך לכתבה הקודמת שפורסמה ב-COL, מתוך ספר שנמצא בשלבי עריכה המכיל סיפורים ואפיזודות אוטנטיים על הרבי מכל השנים.
אין מדובר בתיאור היסטורי על מהלך החיים של הרבי, אלא אוסף סיפורים קלילים ופשוטים שאפשר לחזור בכל התועדות וכדו'.
פרטי המחבר:
נייד: 0527672941, 0775020770, מייל: [email protected]
אין צורך ברשות לנסוע לרבי
תחילה, אמרתי לו מה ששמעתי מהחסיד הרה"ח ר' מאיר איטקין שכאשר הרבי היה בפאריז, הוא התוועד על כך שאפשר לנסוע לאמריקה בלי לשאול שאלות מכיוון שהרבי נמצא שם, ועל כך הוסיף פרטים נוספים: "הרבי תבע מהחסידים (זה הי' קודם תש"י) שיסעו אל הרבי והיה שואל מדוע לא נוסעים. קרה, שניגש אל הרבי הרה"ח זלמן בוטמן ששאל איך יכולים לנסוע אל לרבי, הרי אין רשות מהרבי לנסוע אליו (לאחר המלחמה הרבי אמר שיעלו רק על מטוסים עם ארבע כנפיים), וענה לו הרבי שבשביל לנסוע לרבי אין צריך לשאול רשות.
(סיפור זה סופר בהזדמנות שונה, בגרסא שונה, מפי הרה"ח אברהם שם-טוב, יו"ר אגודת חסידי חב"ד העולמית: לפני שהרבי עזב את ניס בתש"א, פנה אל הרב רובינשיין, שהיה אז רב בית-הכנסת באזור, ואמר לו ששלמה המלך תיקן שני דברים: עירוב חצרות ונטילת ידיים וההוראה שלומדים מזה בעבודת ה', היא שכל יהודי צריך להיות מצד אחד מעורב עם הבריות, "אזלתא לקרתא הלכת בנימוסא", להתנהג לפני מנהגי המקום, אך מצד שני, צריך להקפיד ליטול את ידיו, היינו, לא להיות מושפע מהסביבה. (יש לציין, שאמרה זו, מובאת באחד הספרים בשם האדמו"ר מקוצק).
הרבי חילק מתנות
הרבי חילק מתנות לבנים של הרה"ח שניאור-זלמן בוטמאן, לפני שיצא את פאריז. לר' שלום-בער בוטמאן (שהי' אז לפני בר-מצווה) נתן הרבי, כמדומני, את ספר המאמרים משנת ה'ש"ת ובנוסף לזה, גם לימד אותו הרבי, איך עושים את הקשר בתפילין של יד. ללאה כהן, נתן ספר בולים. לשמואל בוטמאן (שהיה אז בערך בן חמש) נתן הרבי מכונה קטנה עם מפתח ולמרים סברדלוב, נתן אופנים. בנוסף לזה, הוא גם נתן מתנה גם לשלום בער לוין (אחיין של הרב בוטמן).
נקבע מועד לפגישה
בשהותו של הרבי בפריז, הוא אכל את ארוחת הצהריים בשעה אחת. באחד הימים, בשעה 12:30 בצהריים, הגיע מישהו לבית, בו שהה הרבי ודפק על הדלת. שניאור-זלמן בוטמאן, שהיה גר בקומה שלישית, אמר לו שכעת הרבי לא נמצא והוא נשאר שם וחיכה עד שבחמישה לאחת הגיע הרבי. הרה"ח מיכאל ליפסקער, שגם הי' גר באותו בנין, פנה לרבי ואמר בקצת טרוניא שישנו יהודי שמחכה לכם הרבה זמן, מדוע לא הגעתם לקבל אותו, הרבי ענה לו בשלוה שהפגישה נקבעה ל - 13:30.
מי הוא האורח
בימים הראשונים, לשהותו של הרבי בפאריז, הוא היה מתפלל בבית-הכנסת ברחוב פלעצל מספר 25. תחילה, לא ידעו כלל מי הוא, מכיוון שהרבי לא ישב ב'מזרח', אלא באמצע בית-הכנסת, על -יד בימת הקריאה בתורה. יותר מאוחר, גילו שזהו החתן של הרבי הריי"צ ומיד ביקשו ממנו להתוועד עימהם. (להעיר מכמה מאנ"ש ששמעו בתש"ז, לאחר שהרבי עזב את פאריז, מיהודים בפאריז שהרבי לא ישב ב'מזרח', אלא בכניסה לבית-הכנסת וכאשר גילו שזה החתן של הרבי שאלו אותו מדוע הוא לא יושב ב'מזרח' והוא ענה שהסיבה לזה, מכיוון שבמקום שהוא יושב [בכניסה לבית כנסת] הוא רואה את כולם..).
*
מפי אנשים שונים:
1. מפי חיים אשר כהנוב (קראון הייטס): זכיתי לפגוש את הרבי בפאריז בשנת תש"ז, לפני שעזבתי ונסעתי לקראון הייטס ביקשתי מהרבי שיביא לי דבר לקרוא במשך הנסיעה ב – Ship והרבי הביא לי מכתב של הרבי הריי"ץ לרבנית נחמה דינה – שלא הי' אז מפורסם – על מנת להחזיר.
2. מפי הרב זלמן סודקביץ: הגעתי לפאריז בשנת תש"ז ימים ספורים אחרי פסח (הייתי אז בן 32), היו כמה פעמים שהרבי קרא לי להופיע אצלו באכסני', במשך כל שהותי בפאריז (3 חודשים) הגעתי שבע פעמים אל הרבי, כל פעמים דיברנו במשך כשעה, הוא דיבר איתי הרבה על כך שצריך לעבוד את ה' על יסוד של אהבת חינם, שהרי הגלות נגרמה ע"י שנאת חינם וצריך לתקנה ע"י אהבת חינם, שצריך לקרב יהודי, שלא יודע מה זה יהדות, ע"י אהבת חינם, אמנם בענין זה כבר הייתי מחונך בגיל צעיר אך הרבי הוסיף לי את עומקו של דבר ואת הפירושים שבזה.
כששר המשפטים פגש ברבי באוניברסיטה בחרקוב
3. מפי הנ"ל: כאשר הייתי צעיר (בגיל 13 – 12) הייתי בקרב זקני החסידים (שהיו בני 80) וקיבלתי מהם הדרכה ואורח חיים, דיברתי עם כו"כ אנשים שהכירו את הרבי ברוסי', אחד מהם הי' יעקב שמשון שפירא (שר משפטים), הוא סיפר לי איך הוא הכיר את הרבי, הוא למד באוניברסיטה ברוסי' בחרקוב (בתרפ"א – ב) והגיע שבוע לפני תחילת הלימודים וכולם קיבלו מקום ללינה וכו', יום לפני התחלת הלימודים הוא נרשם לפקולטה ללמוד חשבון והיתה תלוי' מודעה בלוח המודעות שלמחרת בשעה 9:00 בבוקר הפרופסור ירצה על סדר הלימודים, הוא הגיע וניקה את הלוח השחור, בתחילה הוא שאל אם מישהו למד כבר את החומר ויכול להסביר אך אף אחד לא יכל, הוא התחיל להסביר מאיפה נובע היסוד, מדוע 2 + 2 זה 4 ולא 5, אח"כ הוא ירד לעומקו של דבר, הוא הזכיר מה שכתוב במס' ב"מ בפרק איזהו נשך שבכל בוקר כאשר פתחו את השערים הדיינים שלחו פקחים לבדוק אם יש העלאת מחירים, איך הם בדקו? ..
הוא דיבר במשך 40 דקות, למחרת הפרופסור אמר שמי יכול לחזור על מה שהוא הסביר אתמול שירים את היד, אך אף אחד לא הרים, פתאום נכנס בחור גבוה עם תרמיל של תפילין ומזודה, הוא עמד במקום, הפרופסור שאל אותו מי הוא, הוא ענה שניאורסון, הוא ראה שהוא כלול ברשימה, הפרופסור שאל: מדוע איחרת, הרבי ענה: מכיון שהרכבת אחרה, אז הוא חזר על שאלתו מי יכול לחזור על מה שהוא אמר, כולם לא הגיבו אך לפתע הרבי הרים את היד, הפרופסור אמר לו שיגש ללוח ויסביר, כך הוא עשה, הוא ניגש ללוח והתחיל להסביר בטוב טעם על מה שהפרופסור דיבר אתמול, מרגע זה כולם ביטאו את המילה שניאורסון בכבוד גדול.
זמן זה דבר מאוד יקר
מפי שלום איידלמן בשם מיכאל ליפסקער ע"ה (סיפור זה ושלאחריו שמעתי וקראתי בימי מלך בגירסא שונה): כאשר הרבי היה בפאריז הוא קבע שכאשר מישהו רוצה לבקרו הוא צריך לדפוק בדלת ואם לא עונים לחכות עשר רגעים ולדפוק שוב, פעם אחת כשר' יעקב ליפסקער, אחי, רצה להיכנס הוא דפק בדלת ואף אחד לא ענה, לאחרי עשר רגעים הוא דפק פעם נוספת והרבי פתח לו את הדלת, הרבי התנצל בפניו ואמר לו שהוא אמנם שמע אותו קודם אך הוא היה מאוד עסוק ולא יכל לענות, אך עכשיו הוא פנוי, ר' יעקב לא הרגיש שלא בנח מזה שהרבי מתנצל לפניו ואמר לו שזה לא כ"כ נורא שהוא חיכה כמה דקות, מיד הגיב הרבי בתדהמה ואמר שזמן זה דבר מאוד יקר שאפשר לנצל אותו ללימוד נגלה וחסידות.
הנמצאים כאן, לא יודעים מתי אני אמור להגיע?
כאשר הרבי הגיע לפאריז הטיסה שלו אחרה ולכן כאשר באו לקבל את פניו לא מצאו אותו, הם חזרו חזרה ורצו לבוא לשדה תעופה פעם נוספת אך הם לא ידעו מתי לבוא, לאחר זמן הרבי הגיע ובדיוק באותו זמן הגיע מברק מהרבי הקודם שמברכו "ברוך בואך לשלום", הרבי חייך ואמר להם בדרך צחות שהרבי הקודם, שנמצא באמריקה, יודע בדיוק מתי הוא אמור להגיע ואילו אתם, שנמצאים כאן, לא יודעים מתי אני אמור להגיע?
מדוע היה לרבי גוון שחור מסביב לעינים?
מפי הרב אלי' ענגל: כאשר הרבי שהה בפאריז בתש"ז נכנס לבקר אותו איסר קלוייבגנט (בן דוד של הרבי), הרבי נתן לו מי גז טבעיים – סודה (Vishi), הרבי הוציא בקבוק עם שתי כוסות ומזג לשניהם, הרבי אמר שאת זה צריכים לשתות מהר כשזה קר, מיד הרבי בירך ושתה ובירך ולאחמ"כ בירך ברכה אחרונה, כך הרבי עשה שלוש פעמים. לאחמ"כ איסר אמר לרבי שהוא מבחין בגוון שחור מסביב לעינים של הרבי, הוא שאל את הרבי האם הוא לא ישן, הרבי הגיב בתמיהה ושאל "האם מבחינים בכך?".
כשהרבי ניאות להתוועד
7. מפי הרב זילברשטיין: כאשר הרבי הי' בפאריז בתרצ"ז / ח הוא התפלל באחד הבתי כנסיות, אותו בית כנסת התחלק לשני חדרים, החדר החיצוני הי' חשוך (מפני הנאצים ימ"ש) והחדר הפנימי הי' מואר, בט"ו בשבט התקיימה התועדות בחדר הפנימי והרבי ישב בחדר החיצוני ולמד, באמצע ההתועדות ביקשו מהרבי שיתוועד אך הוא סירב אך לאחרי שיכנועים רבים הרבי נאות להתוועד, הרבי דיבר על ההוראה בעבודת ה' מט"ו בשבט.
8. מפי ר' אשר הבר: בת"ש אבי לייבוש הבר שאל את הרבי האם להישאר בפאריז או לעזוב לארה"ב, הרבי אמר לו שישאל את הרבי הקודם, הוא שאל איך תהי' לו אפשרות לשאול אותו והרי הדואר לא פועל, הרבי ענה שישלח טלגרם, הוא הלך לדואר וביקש לשלוח טלגרם ואמרו לו שא"א לשלוח, הוא חזר לרבי והרבי אמר לו שאם חסיד שולח טלגרם לרבי זה חייב להגיע, לכן שילך אליהם שוב ויגיד שהוא רוצה לשלוח טלגרם. הוא חזר אליהם ואמר שוב והם חשבו שהוא משוגע, הם אמרו לו שהם יכולים אמנם לשלוח אך זה ודאי לא יגיע, למחרת כשהוא התעורר בבוקר היתה לו הרגשה ודאית שהוא צריך לנסוע לארה"ב, הוא פנה אל הרבי וסיפר לו זאת והרבי אמר לו שזאת התשובה של הרבי.
9. מפי הרב רפאל וילישנסקי: בהתועדות פרידה לפני שהרבי עזב את פאריז הוא ביאר את השמות של כל המשתתפים אך באמצע כאשר שם לב שישנם ריבוי אנשים התחיל לדבר על כמה שמות בבת אחת כך הי' בנוגע לשם שלי שהוא אמר לי ולעוד כמה בחורים שבחור צריך להיות אצל הרבי.
10. מפי הנ"ל: בפסח שני הרבי התועד ואמר שהרבי מצידו מוכן לגאולה אלא שרק הצאן עוד לא מוכן ובהמשך הזכיר את הפתגם הידוע בנוגע לפסח שני ש"אף פעם לא אבוד".
נסיעה לרבי
11. מפי הרב רפאל וילישנסקי: הרבי דיבר בהתועדויות בפאריז הרבה בנוגע לנסיעה לרבי הקודם שלא צריך לשאול אלא פשוט צריך לנסוע.
מפי הרב שלום בער בוטמאן: שמעתי ששמע שהרבי אמר שאף שבפועל א"א לנסוע לרבי מכיון שאין מספיק כסף וגם אין רשיונות אך מ"מ צריך לשאוף לנסוע לרבי.
12. מפי הרב מרדכי ריבקין ע"ה: כשהרבי הי' בפאריז הוא התוועד ואמר שאע"פ שהרבי הקודם אמר לכל אחד לאן לנסוע, כל אחד לפי מקומו, בכל אופן צריכים לקחת את הילדים שיראו את הרבי כדי שהם לא יבואו בטענות מדוע הם לא ראו את הרבי.
ללא מקור:
13. פעם אחת האחראי להביא לרבי את האוכל בפאריז נכנס לחדרו של הרבי וראה אותו שוכב על הרצפה בלי הכרה, הוא מאוד נבהל ולא ידע מה לעשות, לפתע הוא שם לב שהוא הקדים ברבע שבע, כך שמצד אחד הוא צריך ללכת ולחזור בזמן שהרבי קבע לו אך מצד שני הרי"ז מצב של פקו"נ, לבסוף החליט שאסור לו להתערב בענינים של חתנו של הרבי ועליו להגיע בזמן שהוא קבע לו, בשעה 12:00 הוא נכנס והבחין שהרבי נמצא במצב רגיל, כאילו לא קרה כלום קודם לכן.
14. פעם אחד מאנ"ש שהה בחדרו של הרבי בפאריז. לפתע נכנס הדוור והודיע שהתקבל מברק מהרבי הריי"צ. מיד פני הרבי החוירו, הוא עמד ולבש גערטאל והורה לכולם לצאת.
15. כאשר הרבי שהה בפאריז הוא מסר שיעור בגמ', אחד המשתתפים ביקש מהרבי שיתקדם יותר מהר והרבי ענה לו "מה אני אעשה שלא מבינים".
-----------------------------------
את הסיפורים הראשונים סיפר הרב לימא מינקוביץ והם באים להמשך לכתבה הקודמת שפורסמה ב-COL, מתוך ספר שנמצא בשלבי עריכה המכיל סיפורים ואפיזודות אוטנטיים על הרבי מכל השנים.
אין מדובר בתיאור היסטורי על מהלך החיים של הרבי, אלא אוסף סיפורים קלילים ופשוטים שאפשר לחזור בכל התועדות וכדו'.
פרטי המחבר:
נייד: 0527672941, 0775020770, מייל: [email protected]
הוסף תגובה
0 תגובות