מערכת COL | יום י"ז חשוון ה׳תשס״ט 15.11.2008

עבר ועתיד בפטרבורג

סריקת העיירה רוגצ'וב בחיפוש אחר יהודים, ביקור בבית הכנסת בן 400 שנה - העתיק ביותר ברחבי חבר-העמים, תפילה בבנין ישיבת "חב"ד-קאפוסט" בבברויסק, יחד עם מולע הדוור, יוסל'ה "דער גנב", ועוד יהודים ציוריים שפוגשים בדרך כלל בסיפורי הצדיקים - אלו מקצת החוויות שעברו על קבוצת סטודנטים יהודים מפטרבורג חברי תכנית "סטארס" במימונים של ר' לוי לבייב ור' אלי הורן, שיצאו למסע שורשים בעיירות יהודיות נידחות, בליווי הרב דני אש. תכנית סטארס לצעירים פועלת בפטרבורג ע"י השליח הראשי ורב העיר הרב מנחם מענדל פעווזנער ובניהולו של הרב צבי פינסקי בהצלחה רבה מזה 3 שנים ובשנה האחרונה אף הצטרף לפעילות בתכנית זו הרב אש שליווה את הסטודנטים במסע מרגש זה  לסיפור המלא
עבר ועתיד בפטרבורג

סריקת העיירה רוגצ'וב בחיפוש אחר יהודים, ביקור בבית הכנסת בן 400 שנה - העתיק ביותר ברחבי חבר-העמים, תפילה בבנין ישיבת "חב"ד-קאפוסט" בבברויסק, יחד עם מולע הדוור, יוסל'ה "דער גנב", ועוד יהודים ציוריים שפוגשים בדרך כלל בסיפורי הצדיקים - אלו מקצת החוויות שעברו על קבוצת סטודנטים יהודים מפטרבורג חברי תוכנית 'סטארס' במימונם של ר' לוי לבייב ור' אלי הורן, שיצאו למסע שורשים בעיירות יהודיות נידחות, בליווי השליח הרב דני אש.

תוכנית סטארס לצעירים פועלת בפטרבורג ע"י השליח הראשי ורב העיר הרב מנחם מענדל פעווזנער ובניהול הרב צבי פינסקי בהצלחה רבה מזה 3 שנים ובשנה האחרונה אף הצטרף לפעילות בתוכנית זו הרב אש שליווה את הסטודנטים במסע מרגש זה.

ההתחלה הייתה בז'לובין. שם, במרכז טרמינל הרכבות הצעירים הניחו תפילין, על רקע ההכרזה "הרכבת לנעוול יוצאת ב...". ממש כמו בסיפורים. ההמשך היה ברוגצ'וב, בה לא נותרו חיים יהודיים של ממש.

במסגרת הביקור בבית החיים העתיק, הסטודנטים ניסו את כוחם בפענוח כיתובים שנחרטו לפני מאות שנים על המצבות הרבות. השליח הרב דני אש סיפר לנוכחים על הגאון מרוגצ'וב שנולד בעיירה.

ומאלה שאינם בין החיים, לחיפוש אחר חיים יהודיים. בצאתה מבית העלמין, קבוצת הסטודנטים החליטה לתור אחר סממנים יהודיים וכך גילו, בעזרתו של ישיש עובר אורח, על יהודי בשם סמיון סימקין. החיפושים אחריו החלו מיד, למרות הקור העז ששרר בחוץ.

לאחר מאמץ רב נמצא היהודי, בן ה-80, באחרית ימיו. ההתרגשות הייתה הדדית והביקור נחתם בהנחת תפילין כשהוא עושה זאת, מתברר, בפעם הראשון בחייו.

מלבד בית העלמין, חברי הקבוצה פקדו את בית הכנסת העתיק ביותר ברחבי חבר-העמים בן למעלה מ-400 שנה. בית הכנסת נבנה כמגן מפני הפוגרומים שהיו נפוצים באותה עת.

לקראת שבת הקבוצה הגיעה לבוברויסק, שם התקבלה בחמימות על ידי השליח ורב העיר הרב ברוך למדן.

בין דפיה מקפלת העיר היסטוריה יהודית חסידית מרתקת, והשליח הרב למדן עושה רבות כדי להחזיר עטרה ליושנה. חברי הקבוצה הגדירו את השהות בעיר כ"חוויה בלתי נשכחת".

המבנה ההיסטורי של בית הכנסת משמש כיום כאולם ספורט. התפילות נערכות בבנין סמוך, "ישיבת חב"ד קאפוסט" לשעבר, ישיבה שבראשה עמד האדמו"ר הרש"נ מבוברויסק.

בין המתפללים ישנם יהודים ציוריים, בדוגמת מולע הדוור, או יוס'ל שישב את מרבית שנותיו בכלא והיום הוא שומר בבית הכנסת. סיפור חייו מרגש את האורחים מפטרבורג ואחד מהם מפטיר מיד: כשאני רואה אותו עולה לתורה אני מקבל המחשה על המושג 'נפש אלוקית'.

המעגל נסגר כבר במהלך הנסיעה. ככל שהשעות נוקפות, מגלים חברי הקבוצה כי שורשיהם של רבים מהם נטועים עמוק בעיירות הציוריות. יום לפני שהם עוזבים את בברויסק הם מבקרים בבית החיים, שם מצא אחד הסטודנטים לאחר שיטוט ממושך בבית העלמין את קבר סבו, ושני אחי סבו שנהרגו במלחמת העולם השניה, שנלחמו כפרטיזנים.

כשדמעות בעיניו, הוא אומר עליהם קדיש. אולי בפעם הראשונה.

המסע נמשך, הפעם ברכבת לכיוון פטרבורג. הרב אש מתוועד עד אור הבוקר. הרכבת עוצרת, עשרות נוסעים נפלטים ממנה, אבל המסע נמשך, השיבה אל המורשת היהודית בעיצומה. בלבם של כל המשתתפים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.