מערכת COL | יום ו' חשוון ה׳תשס״ט 04.11.2008

מעצמת חב"ד בישראל ב-300 עמודים ● ראיון

כשמדפדפים ב"אלבום חב"ד בישראל" שיצא לפני 35 שנה ומדפדפים ב"אלבום חב"ד בארצינו הקדושה" שייצא בקרוב - מתחילים להבין את עוצמת הצמיחה של חב"ד בישראל ב-35 שנים האחרונות ■ "בניית האלבום נעשתה בשיתוף-פעולה מדהים של כל המוסדות בישראל", אומר מזכ"ל אגו"ח הרב אריאל למברג בראיון למנחם כהן, לרגל צאת האלבום ■ וגם: על היחס המיוחד שקיבל האלבום הקודם מהרבי לסיפור המלא
מעצמת חב
"שיתוף-פעולה מדהים של כל המוסדות". הרב אריאל למברג בדפוס, היום ● צילום: COL
מנחם כהן, מערכת COL

כשמדפדפים ב"אלבום חב"ד בישראל" שיצא לפני 35 שנה (תשל"ג) ומדפדפים ב"אלבום חב"ד בארצינו הקדושה" החדש שייצא-לאור בקרוב - מתחילים להבין את עוצמת הצמיחה של חב"ד בישראל ב-35 שנים האחרונות. באלבום החדש, שמושק על-ידי 'אגודת-חסידי-חב"ד' בארץ-הקודש בראשות הרב יוסף-יצחק אהרונוב, 300 עמודים מרהיבי-עין ובהם תמונות ממבני בתי-חב"ד ומוסדות חב"ד בארץ-הקודש.

ריח טרי של דפוס קידם את פנינו בכניסה לבית-דפוס גדול בחולון. לוחות הענק של האלבום מוצבים בכניסה להאנגר התחוב. "הייתה כאן עבודה והשקעה רבה מאוד", אומר לנו מזכ"ל 'אגודת-חסידי-חב"ד' הרב אריאל למברג ולוגם 'לחיים' יחד עם מנהל בית הדפוס שנראה אף הוא מאושר. "מבנה האלבום כל-כך גדול - שאף בית-דפוס לא הסכים לקחת אותו. אנחנו נרתמנו למשימה", מגלה לנו מנהל בית הדפוס.

האלבום המהודר נותן מבט על ההתפתחות המדהימה והצמיחה הבלתי-תאמן של קהילות חב"ד בארץ-הקודש, בהנהגתו של הרבי לאורך השנים.
 
הרבי מעורב בהפקת האלבום

האלבום הקודם שייצא-לאור לפני 35 שנה, היה למעשה האלבום הראשון שניסה לתת תמונה של היקף מוסדות חב"ד בישראל ועוצמת המהפכה הרוחנית שחולל הרבי בארץ. מה שהקוראים לא ידעו באותם ימים, שהרבי היה מעורב ישירות בהפקת האלבום. 

עם יציאת כרך כ"ח בסדרת 'אגרות-קודש', נחשף, כי הרבי היה מעורב באופן אישי באלבום לפרטי פרטים. זאת ניתן לראות על-פי שתי 'אגרות' שהתפרסמו לא-מכבר. באחת מהן, כותב הרבי מכתב לגרפיקאי ומעצב האלבום, בו הוא מעודד אותו בעבודתו, ומסביר לו על חשיבות וגודל העבודה במילים קצרות, אך רבות משמעות:

"בהזדמנות זו אביע איחולי שעבודתו בהכנת ועריכת 'אלבום חב"ד' תהיה בהצלחה ומתאים להכוונה שהרי זה עניין הנוגע לרבים" (אג"ק חכ"ח עמ' רט).
 

"אלבום חב"ד" שיצא-לאור בתשל"ג ● צילום ארכיון: COL

באיגרת נוספת, המופיעה אף היא בכרך כ"ח (נשלחה לרב שמואל חפר) מורה הרבי אילו תמונות יופיעו - ואלה יוסרו מן האלבום.
 
כאמור, האלבום החדש ייצא-לאור כבר בשבועות הקרובים ויינתן למכירה בכל ריכוזי אנ"ש. על הפרוייקט הענק שקדו מספר אברכים מוכשרים שמטרתם הייתה "להוציא-לאור עולם אלבום שיביא לכבוד הרבי וכבוד ליובאוויטש ובעמל של חודשים רבים הגיעו לתוצאה המתבקשת", כפי שאומר הרב למברג.
 
לקראת הוצאת האלבום, פנינו לרב למברג בכדי לשמוע ממנו על האלבום המיוחד, הסוקר את כל פעילות חב"ד בישראל. 

כך נולד האלבום החדש

"לפני שאתייחס לאלבום הנוכחי, צריך להקדים ולומר שההתייחסות של הרבי לכל ענייני דפוס הייתה מיוחדת במינה", אומר הרב למברג. "בנושא של הוצאת אלבום הייתה לרבי קורת-רוח מיוחדת במיוחד. בראיון שנערך לא-מכבר עם הרב ריידר מאנגליה, בנוגע לאלבומים שהוציא-לאור על פעילות חב"ד בישראל, הוא סיפר על היחס הבלתי-רגיל של הרבי.

"מסתבר שהרבי לא הסתפק רק בעידוד המתעסקים בהוצאת-לאור של האלבומים, אלא הרבי גם למשל שילם לרב אהרונוב את כל ההוצאות על האלבום שהוציא צעירי-חב"ד בסוף שנות המ"ם, על-אף שההוצאות היו מעבר לכל דמיון וחרגו פי כמה וכמה מהתקציב שהוצע מלכתחילה.

"בשנת תש"נ הוציאו הרב לייבל קפלן יחד עם הרב אפרים וולף את אלבום 'חב"ד בישראל'. האלבום הוגש לרבי על-ידי הרב יוסף-יצחק גוטניק בי' שבט תש"נ. לאחר-מכן דיבר הרבי שיחה והיה מזה 'טראסק' גדול. מסיבות שונות לא הופיע אלבום שכזה מאז ועד היום".
 

האלבום שנגנז. הרב גוטניק מעניק לרבי את "אלבום חב''ד בישראל", י' שבט תש''נ

אם כן, שאלתי, מדוע החלטתם להוציא דווקא עכשיו אלבום? "כשנכנסתי לתפקידי", עונה הרב למברג, נתבקשתי להכין תוכנית רב-שנתית של הארגון, על-פי ההוראות שקיבלה 'אגודת-חסידי-חב"ד' מהרבי במשך השנים. גם 'אלבום חב"ד באה"ק' הינו חלק מאותה תוכנית. במשך השנה שעברה, היו כזכור, ביקורים של ראשי אגו"ח יחד עם רבני חב"ד, בעשרות נקודות שליחות באה"ק (עליהם דווח בהרחבה ב-COL. מ"כ).

"הפריחה האדירה של מוסדות חב"ד בארץ וההצלחה של השלוחים בכל מקום ומקום, הדהימה גם את חברי בית-הדין וגם את חברי אגו"ח שהינם עסקנים וותיקים. כולם חזרו שוב ושוב על-כך שחייבים לתעד את הפריחה הזו.

"מאוחר יותר, הייתה לי שיחה עם יו"ר מכללת 'בית-רבקה' וחבר אגו"ח הרב שמואל חפר בנושא זה - והוא הוא סיפר לי שהוא היה אחראי על הוצאת האלבום הראשון. תוך-כדי הדברים, חשף בפניי את הייחס המיוחד שזכה האלבום (והמתעסקים בו) מהרבי. הוא הראה לי את ה'אגרות' של הרבי - שחלק מהם התפרסמו ב'אגרות קודש'. הוא הסביר לי שעל-אף שהפרוייקט מורכב וארוך, אם אבין את החשיבות הבלתי-רגילה של הרבי לנושא - כל הקשיים שיעמדו בדרכי, יהיו כאין וכאפס".
 
יחד, ללא מחיצות

איך מכינים אלבום כזה? שאלתי את השאלה המתבקשת. "דבר ראשון אקדים ואומר, שמדובר בפרוייקט יקר מאוד שמסתכם במאות-אלפי שקלים. ישבתי עם הרב אהרונוב והצגתי בפניו את התוכנית הכללית. הוא, שיש לו ניסיון גדול גם בנושא של הוצאת אלבומים, היה מוכן לקחת על עצמו את ההוצאות האדירות ובלבד שאקח על עצמי את הפרוייקט לסיים עד תומו.

"הקמנו מיד צוות גדול של אברכים צעירים ונמרצים שעבדו ימים ולילות, בהתנדבות מלאה. כולם הבינו שמדובר בפרוייקט שיביא נחת-רוח גדול לרבי וככל שההשקעה תהיה גדולה כך יגדל כבוד ליובאויטש על ידם.


הרב למברג אומר "לחיים" עם מנהל בית הדפוס, היום ● צילום: COL 

"מי שהיה רואה כאן, במשרדי אגו"ח ב-770, את הלהט של כל האברכים, בלי יוצא מן הכלל, בעבודה על האלבום - היה מתמלא ב'גאוות יחידה'. מדובר באנשים שעובדים במשך היום בעבודות שונות ובסיום עבודתם, במקום לפנות לביתם, היו פונים לעבוד על האלבום. מה שעמד מול עיני כולם, נחת-רוח לרבי, ולהגדיל כבוד ליובאויטש.
 
"בנוגע לשאלתך, אסביר בקצרה ממש: היה צורך להתקשר לכל מנהלי המוסדות, מנהלי בתי-חב"ד, מנהלי בתי-ספר, מנהלי ישיבות ומוסדות חינוך על כל סוגיהם הפזורים בכל רחבי הארץ - ולבקש מהם להעביר אלינו תצלומים ראויים של המוסד בניהולם.

"כל מנהל צריך לקבל עשרות תזכורות שוב ושוב, עד שמגיעות התמונות למשרדינו. לאחר שסוף-סוף מגיעות התמונות, יש צורך למיין אותם ולראות איזו תמונה מתאימה לפרסום באלבום (ומדובר באלפי תמונות). עדיין לא דיברנו על המאמרים של רבני חב"ד המופיעים באלבום, ההגהות הרבות, העיצוב, וההפקה המפרכת".
 
מדוע לא שלחתם צלם שיתעד את כל המוסדות? הייתם חוסכים זמן.

"בדרך כלל, כל מוסד רוצה שתפורסם התמונה שהוא בחר. הוא רוצה שיופיעו כל בנייני המוסד בתצלום, שהצילום יהיה בזווית המתאימה וכו', לכן חשוב שהוא ישלח את התמונה המתאימה לפרסום מבחינתו. אבל הדבר החשוב מכל הוא, שבניית האלבום נעשתה על-ידי כל המוסדות יחד, בשיתוף-פעולה ולא ב'אתערותא דלעילא' של אגו"ח.


אחד מעמודי האלבום המהודר ● צילום: COL

"כל מוסד צילם בעצמו את התמונות עבור האלבום ושלח אותם אלינו, היה כאן שיתוף פעולה מדהים, נראה לי שלא היה דבר כזה מעולם - שעסקני ומוסדות חב"ד באה"ק שיתפו פעולה, בלי הבדל של דעות והשקפות, למען פרוייקט אחד משותף שמרוכז לצורך העניין על-ידי אגו"ח. רק בגלל הדבר הזה היה שווה כל הפרוייקט".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.