מערכת COL | יום ד' חשוון ה׳תשס״ט 02.11.2008

הכן מחשבך לחורף ● מידע לציבור

גם אם אתם נורא מתרגשים שהחורף סוף סוף כאן - כדאי לדעת שהגשם, הברקים והפסקות החשמל יכולים להחריב לכם את המחשב ואת מצב הרוח • לא מדובר בגזירה משמים: בשוק קיימים פתרונות פשוטים ולא יקרים שישמרו לכם על החבר האלקטרוני • כך תשאירו את טכנאי המחשבים שלכם מובטל לסיפור המלא
הכן מחשבך לחורף ● מידע לציבור

אסף מרגלית, מעריב

בכל שנה, בשלהי אוקטובר ובתחילת נובמבר, גדל מספר הפונים למעבדות עם מחשבים מקולקלים. סופת ברקים אחת או שבר ענן וקור עז יכולים לקצר באחת את חיי יקירכם הדיגיטלי - וזה רק מפני שלא התכוננתם. בעזרת כמה אמצעים לא יקרים במיוחד ויעילים בדרך כלל, תצליחו למנוע את הנזק ולעבור את החורף בשלום.

מי מכיר את האויב שבקיר
 

בכל שנה, כמו שעון שוויצרי, מתקלקל המחשב שלי - בסוף חודש אוקטובר. לא ברור אם זה החורף או סתם איזה מנהג שהוא סיגל לעצמו, אבל בעקבות כך הזדמנתי לביקור במעבדה הקרובה למקום מגוריי. הביקור השנה לימד אותי שהכלבים נובחים והשיירה עוברת. “תן לי איזה ליל ברקים קצר, ואני מסודר לחורף הזה‭,”‬ אמר לי מנהל המעבדה של אחת מחברות המחשבים הגדולות. הוא הציג בפניי את היבול של אחד מהלילות האחרונים, 30 מחשבים שהפסיקו לפעול, שכמה מהם לא יחזרו כנראה לתפקד בעתיד הקרוב מבלי שישקיעו בהם כסף רב.

“החשמל שממנו ניזון המחשב הוא האויב מספר אחת שלו‭,”‬ הסביר המומחה כשהוא מציג את הממצאים: 5 מחשבים שספק הכוח שלהם הלך; עוד 7 לוח האם שלהם נפגע קשות; ומחשבים אחרים שחיבור התקשורת שלהם ניזוק. כדי להבין את הסיבה לקטסטרופה, פנינו לרמי רון מחברת איתן הנדסה, המתמחה בהגנה חשמלית על מחש שבים ורשתות - וביקשנו הסבר.

“מערכת החשמל בארץ תקינה, טובה ומתפקדת לפי כל תקן בינלאומי מוכר. המערכת מתחייבת לספק לצרכנים מתח ברמה מסוימת ‭220 -‬ וולט בדרך כלל - בסטייה של עד ‭10%‬ לכאן או לכאן. כשיש ברקים, המתח ברשת עלול לקפוץ ולהכות בגלים את כל מכשירי החשמל. ספק הכוח של המחשב, שאינו יכול להתמודד עם השינויים הללו, הוא המחסום הראשון שייפגע ויגרום למחשב להפסיק את פעילותו. לפעמים, בעת סופת ברקים, כשהמתח עולה לערכים מסוכנים - פי 5 מערכו הנומינלי - ספק הכוח אינו מסוגל לבלום את ההתקפה, והמחשב עלול להינזק עד כדי השבתה‭.”‬ “פרט לכך‭,”‬ הסביר רון, “יש לפעמים הפסקות חשמל קצרות או ארוכות הנובעות מכך שרשת החשמל בארץ מתפקדת היום בקצה גבול היכולת שלה, והניסיונות להעביר את הצרכנים מתחנה עמוסה לתחנת כוח אחרתעלולים לגרום תקלות‭.”‬

רון מציע את מה שיציעו לכם בכל מעבדה שתגיעו אליה עם מחשב פגוע חשמל: לקנות מכשיר אל-פסק. האל-פסק מתווך בין המחשב לשקע החשמל שבקיר ודואג שיקבל כל הזמן מתח קבוע - גם אם המתח של חברת חשמל לא יציב. האל-פסק מסוגל לייצר חשמל מהמצבר או מזוג המצברים שנמצא בתוכו, למשך 10-30 דקות (תלוי בטיב המוצר, גודלו ותוכנית העבודה שלו‭.(‬ אם הפסקת החשמל תתארך מעבר לזמן שנקבע, יאוש תת מכשיר האל-פסק למחשב שאליו הוא מחובר ויורה לו להיסגר בצורה מסודרת על מנת למנוע נזק. 

ביחידות האל-פסק הטובות יותר (שמחירן כפול ויותר) בודק המחשב הפנימי של היחידה את המצב בשטח ופועל לפי התסריט שבחר לו המפעיל למקרה של צרה. המתח החשמלי, שמקורו ביחידה, מגיע למחשב כשהוא מסונן היטב, עם כל ההגנות מפני נחשולי מתח והפסקות קצש רות - שבדרך כלל יגרמו למחשב שאינו מוגן לקרוס פתאום.

אין פתרונות קסם 

בכמה מודעות שהופיעו בעיתונים לאחרונה מציעים פתרון קסמים להגנה על המחשב, על המסך ועל שאר מכשירי החש שמל, באמצעות שקע מיוחד המוגן מפני שינויי מתח. השקע הזה יתפקד היטב נגד עלייה פתאומית במתח בגלל ברקים או תקלה ברשת החשמל, אך הוא לא ימנע את השבתת המחשב בגלל הפסקת החשמל לפרק זמן של יותר מעשירית השנייה, וכמובן לא ימנע נזק ללוח האם או לכונן הקשיח בשל הפסקות מתח תכופות. 

ההבדל במחיר בין השקע המתוחכם, שמחירו כ-100 שקל ויותר, לבין יחידת אל-פסק סטנדרטית שתגן על המחשב ועל המסך - שמחירה כ-350 שקל - אינו גדול כל-כך, ואנו ממליצים לרכוש אל-פסק, ועם השקע החכם להגן על מכשירי חשמל כמו מקרר, מכונת כביסה ומדיח כלים. 

היום כדאי להגן גם על אמצעי הבידור המתקדמים - מסכי פלזמה או LCD ויחידות המשנה שלהם - באמצעות אל-פסק, ולא לחשוף אותם לשינויים במתח החשמל. המתקנים הללו עולים אלפי שקלים, ולהגן עליהם באמצעות מתקן שמספק הגנה חלקית הוא חיסכון שאינו במקום. אם החלטתם לחסוך בכל זאת, ולא רכשתם התקן הגנה כלשהו, נתקו בבקשה את מוצרי החשמל היקרים לכם מהשקע כשהם לא בשימוש - וחסכתם לעצמכם צרות. 

מקור אחר לתקלות הוא קווי התקשוש רת שמתחברים למחשב. אם התחברתם לאינטרנט המהיר של בזק, עשיתם זאת עם קו הטלפון - וכדאי להגן עליו עם מחבר מתאים. מי שיספוג את מתחי הברקים הוא המודם, וכדאי לדעת שיש לו אחריות מוגבלת אם קניתם אותו מחברת בזק. 

במעבדה גילינו מחשבים מקולקלים שהתחברו עם כרטיס פקס היישר לקו הטלפון. במחשבים הללו נפגעו כרטיס המודם ולוח האם מהמתח הגבוה, שהגיע דווקא מקו התקשורת.

קניית אל־פסק והטיפול בו 

ראשית, כדאי לברר מהו ההספק הנוש מינלי של המחשב הביתי, המסך ושאר אביזרים כמו מודם, נתב (ראוטר) ומעש רכת הקול. במחשב הישראלי הסטנדרטי אפשר להסתפק באלשפסק שמחזיק ‭,VA 600‬ ומיועד להפעיל את המחשב והמסך כש15 דקות בעת הפסקת חשמל. יש 5 חבש רות מקומיות ועשרות בינלאומיות שישש מחו להציע לכם מכשיר אלשפסק מתאים במחירים שנעים בין 350 עד ‭1,000‬ שקל. 

החברה הישראלית אדוויס מציעה לראשונה חידוש בתחום הזה, מערכת אל־פסק ירוקה, שיתרונה בהמרה מיטבית של האנרגיה האגורה במצבר לזרם עבור המחשב. החברה טוענת שהיחידה שלה מנצלת ‭98%‬ מהאנרגיה של המצ־בר, בעוד שמערכות שאינן ירוקות אינן מתקרבות לכך - ובאותו המחיר. המערכת הירוקה צורכת מעט חשמל כאשר אינה בפעולה, וגם זה לטובת העולם. אבי שם טוב, אחד ממנהלי החברה, טען שהמצברים שלה מיוצרים תחת תקן אירופי מחמיר ואינם פולטים מימן, שמזהם את האוויר. 

אם הצטיידתם בעבר באל־פסק כלשהו - האם ערכתם לו בדיקה בשנה האחרונה? השנה הקודמת היתה ענייה באירועי חשמל ובסופות ברקים, וטובים הסיכויים שבמהלך השנה שעברה האל־פסק שקניתם לא נאלץ להוכיח את יכולתו. עכשיו, כשהחורף בפתח, מומ־לץ לנתק את החשמל מהאל־פסק ולתת לו להזין את המחשב לרבע שעה. לאחר מכן יש להטעין אותו למשך 4 שעות כדי שיתמלא, ואז שוב לחזור ולבדוק אותו. אם האל־פסק חזר ותפקד כהלכה - אתם יכולים לישון בשקט, כי המתקן שרכש־תם עושה את עבודתו נאמנה. 

לעומת זאת, אם ההתקן מתקשה לפ־עול או מפסיק לפעול אחרי דקה־שתיים - כדאי להחליף לו את המצבר במעבדה מורשית או אצל היצרן. 

הסיבה לכך שמומלץ ללכת רק למע־בדה מורשית היא שיש מעבדות שאינן מבינות דבר וחצי דבר בסוג המצבר שיש לשים באל־פסק. בגלל העלייה החדה במחירי המצברים קנו כמה מעבדות מצברים המיועדים למערכות אזעקה שאיכותם ירודה ואינם מסוגלים לספק את הזרם הנדרש עבור הפעלת המחשב. את התוצאה לרכישה הזולה תגלו מיד. למרות שהמצבר יהיה חדש, הוא יתפקד לדקה־שתיים - אם בכלל - ויגרום לכם עוגמת נפש. החיסכון בכסף, בכמה עש־רות שקלים, לא שווה את הטרחה. 

בכל מקרה סמנו ביומן: לאחר 3 שנים מיום קניית האל־פסק בדקו אותו ביסו־דיות, ואם הוא לא תקין, כדאי להשליך אותו ולרכוש חדש.

והתחזית - מזג אוויר נוח

תופעה מעניינת שראינו במעבדה היתה מחשבים שנפגעו כבר בתחילת החורף, משינויים קיצוניים בטמפרטורה ובלחות. זה נכון בעיקר לגבי מחשבים ניידים ופחות קריטי במחשבים הנייחים, שמחממים את עצמם לדעת. במקומות קרים יכול המחשב הנייח לתפקד לא רע כי הוא אוהב קור במידה סבירה. כשהטמפרטורה בחדר גבוהה מהרגיל, בעיקר בגלל הסקה מרכזית או תנור שאמור לחמם את הרגליים והונח ליד המחשב, ידיכם עלולות “להתבשל” ולתפקד גרוע. 

ככלל, מומלץ להרחיק את המחשב הנייח מרדיאטורים ומתנורים רבי עוצמה, כדי שלא ייגרם נזק בלתי הפיך לשבבים שעל לוח האם, בגלל החום הגבוה. 

כדאי לזכור שיש בעיות גם בצד השני של סקאלת הטמפרטורה. רבים משאירים את המחשב הנייד שלהם ברכב כשהם אינם זקוקים לו, במיוחד בלילה. בחורף יש לילות שהטמפרטורה בהם מגיעה לכמה מעלות מתחת לאפס, וזה לא בריא למחשב הנייד - גם אם אינו פועל, אלא שוהה בה לפרק זמן ארוך. אם הוצאתם אותו מהרכב הקר, כדאי להמתין לפני הפעלתו בתוך חדר מחומם, כדי שיתרגל לחום וכל הרכיבים יתחממו. 

אם ההפרש בטמפרטורות בין החדר והרכב גדול מ־20 מעלות צלזיוס - כדאי להטמין את הנייד בתיק או אפילו בשמיכה כשהוא מאופסן ברכב ובמצב כבוי. הפרש הטמפרטורות עלול ליצור לא רק לחות שתפגום במעגלי המחשב אלא לפגוע בכמה רכיבים שאינם מיועדים לתפקד בקור עז. מנגד, לא כדאי לאחסן את המחשב הנייד בתנור שבמטבח הבית. תלמדו ממקרה שקרה לזוג סטודנטים שאפה את הנייד שלו בתנור, לאחר שהשניים שכחו שבחרו בתנור כמקום המחבוא נגד פורצים. המקרה מוכיח שהנייד אולי ישרוד חום עז - אבל לא בטוח שיתפקד כך לאורך זמן. 

חשוב לזכור גם שהמחשב אינו אוהב לחות מכל סוג, גם כזאת שנמצאת באוויר הדחוס של בתים ומועדונים בשעות הלילה. אם אתם צריכים להפעיל מחשב בת־נאים כאלה, מומלץ לשים עליו מתקן שמסלק את הלחות שבאוויר. אם בבית התקרה דולפת ובאטמוספרה של החדר לחות גבוהה, כדאי להרחיק את הנייד או הנייח מהמקום, כי המחשב בדרך כלל מת־קלקל מנזקי מים באופן שלא ניתן לתי־קון. זה מסוכן לא רק בגלל הנזק שייגרם למחשב, אלא גם בשל הסיכוי להתחשמל מהמכשיר הלח.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.