מערכת COL | יום כ"ז תשרי ה׳תשס״ט 26.10.2008

רוסיה: ארון ספרים יחודי בבירובידז'אן

בבירובידזאן נשלמה בנייתו של ארון ספרים ייחודי ומפואר, המבוסס על התרשים המופיע בסיומו של סידור תהלת ה'. הצבת הארון בבית הכנסת הממוקם בעיר הבירה של המחוז, במרכז העיר, נועדה להוציא מליבן של יהודי המקום את הדעה הכוזבת ש'רוסלאנד איז אנדערש' לסיפור המלא
רוסיה: ארון ספרים יחודי בבירובידז'אן

בבירובידזאן נשלמה בנייתו של ארון ספרים ייחודי ומפואר, המבוסס על התרשים המופיע בסיומו של סידור תהלת ה'. הצבת הארון בבית הכנסת הממוקם בעיר הבירה של המחוז, במרכז העיר, נועדה להוציא מליבן של יהודי המקום את הדעה הכוזבת ש'רוסלאנד איז אנדערש'.

רבים מיהודי ברית המועצות לשעבר מתקשים לקבל את העובדה שהם חלק מהעם הנבחר ואנו שונים מכל העמים ורק כשהם זוכים לקריאת ז'יד עסיסית הם מבינים את האשליה. עם התורה שבכתב הם מסוגלים איכשהו להסתדר משום שבה מכירים גם שאר אומות העולם. אבל התורה שבעל פה לא נותנת מקום לטעות בסוגיית אתה בחרתנו מכל העמים. יש כאלו שזה גורם להם אי נוחות ולכן הם מעדיפים להתעלם מקיומה או אפי' להתכחש לה. אצל יהודי בירובידזאן הבעי' מורגשת חזק יותר משום שהמחוז הזה הוקם ביוזמת סטאלין ימ"ש, והוא העמיד בראש הישוב יהודים קומוניסטים שלחמו בעוז נגד היהדות וכפו את האידיאולגיה הקומוניסטית על האוכלוסיה כולה.

הארון הזה מבהיר שלאיש אין סמכות להכתיב יהדות חדשה בהתאם לאינטרסים פוליטיים או אישיים ולא נכתבה יהדות מיוחדת עבור יהודי רוסיה. ביטויים כמו 'היהדות של פרופסור פלוני', ו'היהדות מזוית של דוקטור אלמוני' וכיו"ב מאבדים את הלגיטימיות לייצג יהדות כאשר הם מתעלמים מיסודות היהדות. יש יהדות אחת לכל העולם - יהדות של הקב"ה מהזוית של משה רבנו וחז"ל. חידושי תורה זה דבר מבורך אבל בתנאי שמדובר על חידושים של תלמיד ותיק, חידושים המבוססים על ספרי הקודש וספרות חז"ל ובהתאם לכללים המופיעים בהם.

תוך זמן קצר הפכה הספרייה למוקד עלייה לרגל עבור תושבי המחוז ותיירים, וכמובן גם עבור אנשי תקשורת רבים שנתקלים בכזה דבר לראשונה. אחרי שרואים את זה במוחש מבינים טוב יותר וקל יותר להאמין.

הספרים היקרים נתרמו על יהודי יקר מארץ הקודש, שמצבם של יהודי בירובידזאן נגע לליבו והוא נרתם מיוזמתו לסייע בכל המרץ להפצת היהדות, בפרוייקט זה ובפרוייקטים רבים אחרים. הארון עצמו נתרם על ידי משפחת פרנקל מארצות הברית לזכות בני המשפחה.

לקראת יום הבהיר ה' טבת מתכננת הקהילה להשלים את הפרוייקט בהקמת ספריית החסידות לצד ספריה זו. הקהילה מבקשת לפנות למי שמסוגל ומעוניין לסייע שיצור קשר באימייל [email protected] 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.