מערכת COL | יום י"ד תשרי ה׳תשס״ט 13.10.2008

שבת עילאית: מאות תמימים, חמישה מתוועדים

700 בחורים נהרו בשבת האחרונה לסעודת שבת מרכזית לתמימים האורחים בקראון-הייטס בחודש תשרי ■ בין המתוועדים עימם היה החסיד הישיש ר' מענדל מרוזוב ששוחח בדמעות ופצח בניגון חסידי ברוסית שמשמעו ההבדל בין תשובה של חסיד ולתשובה של אינו-חסיד ■ המשפיע הרב יצחק-מאיר גוראריה אמר: "אין דרך קיצור להיות חסיד. ריקודים והכרזת סיסמאות אינם מספיקים. לא כך נעשים חסידים ולא כך מתקשרים לרבי" לסיפור המלא
שבת עילאית: מאות תמימים, חמישה מתוועדים
החסיד הישיש ר' מענדל מרוזוב * ארכיון: מאיר דהן, COL

"סעודת שבת מרכזית והתוועדות רבתי" הכריזו המודעות הפזורות ברחבי 770 בליל שבת האחרון, 'ועד תלמידי התמימים העולמי' מארגן התוועדות בהשתתפות משפיעים רבים.

בשבת אחר הצהריים נראתה על שדרת איסטרן פארקוויי נהירה של כמה מאות בחורים לעבר פינת הרחובות אלבני ואיסטרן פארקוויי שם ממוקם ה'זאל' של ישיבת "חובבי תורה" ששימש במהלך כל השנים הזאל של תלמידי הקבוצה לדורותיהם. בהתוועדות השתתפו 700 מתלמידי התמימים האורחים שהגיעו לחצרות קדשינו לחודש תשרי. סעודת השבת הוגשה בשפע רב כיד המלך.

משפיעים רבים השתתפו בהתוועדות הגדולה, מהם: החסיד הישיש ר' מענדל מרוזוב, בנו של החסיד הידוע ר' חאניע מרוזוב הי"ד שהיה מזכירו של הרבי הריי"צ; הרב יצחק מאיר גוראריה, משפיע ישיבת חב"ד במונטריאול; הרב אפרים פיקארסקי, מהמשפיעים בקראון הייטס; הרב מיכאל אהרן זליגסון, משפיע בישיבה קטנה "אהלי תורה"; הרב קלמן וויינפלד, מנהל רוחני דישיבת "חובבי תורה".

"ר' מענדל שי' התוועד איתנו בצורה יוצאת דופן", אחד מהבחורים המשתתפים סיפר ל-COL. "לא כל יום זוכים להשתתף בהתוועדות מיוחדת שכזו, חסיד מבוגר בתחילת שנות התשעים שלו שתנועותיו מבטאות עוד יותר מדיבוריו, זה לא משהו שרואים כל יום, זו הייתה חוויה רוחנית בלתי רגילה".

ר' מענדל מרוזוב שוחח בדמעות עם התמימים שצריכים לנצל ככל האפשר את השנים הצעירים ובפרט את שנות הבחרות בישיבה, וכפי שביקשנו בתפילות הימים הנוראים 'אל תשליכנו לעת זקנה ככלות כוחנו אל תעזבנו'. הוא האריך לדבר שהבחורים צריכים לדעת ולחוש את ה'אשרינו מה טוב חלקינו' וה'ונפלינו' של חסידים ושל חסידי חב"ד בפרט.

בצורה טבעית ואופיינית לו כל-כך, הוא פצח בניגון חסידי ברוסית, ושוב באידיש, ניגון שהיו מנגנים החסידים ברוסיה, שהוא עוד זוכר אותו מהזמנים ההם. תוכן הניגון הוא: שאצל החסיד מה שאסור הרי ודאי אסור, מה שמותר גם לא צריך, ומפאת גדלותו של הקב"ה גם תשובה לא מספיקה לכפר. לעומת זאת אצל זה שאינו חסיד, מה שמותר הרי ודאי מותר, מה שאסור מותר גם קצת, ומפאת גדלותו של הקב"ה יכולה גם דף גמרא לכפר ללא עשיית תשובה...

"מה ששבה את ליבי מעל הכל, זה שאתה רואה לנגד עיניך יהודי חסידי אמיתי ש'השתפשף' בין חסידים מדור קודם, אישיות חסידית מלאה שמחה, והעיקר- חסיד פנימי ואמיתי בלי גינונים חיצוניים וסיסמאות סרק ריקים מתוכן. יהודי שחי ונושם תורה, ירא שמיים, חסידות והתקשרות לרבי".

בורים בתניא, לומדים תרס"ו

הרב גוראריה בדבריו תבע מהתמימים שכהחלטה טובה לשנת הקהל שעניינה הוא "ליראה את ה'" – ישקיעו בלימוד "שער הייחוד והאמונה". חלק זה של התניא – הסביר הרב גוראריה - הוא יסוד היסודות של תורת החסידות, ובלעדי ידיעות בסיסיות אלו באמונת ה' - "אי אפשר להתחיל להיות חסידי-חב"ד" כלשונו.

"יש בחורים שלומדים דבר ראשון את המשך תרס"ו בזמן שהם עדיין לא בקיאים בשער היחוד והאמונה בתניא –לימוד בסיסי כל-כך".

"בחורים שמגיעים לרבי לתשרי צריכים לדעת כי 770 זה מקום מאוד קדוש ומיוחד, זהו בית-הכנסת של נשיא הדור, זהו בית רבינו שבבל, צריכים לקבל מהקדושה הספוגה ב-770".

הוא האריך לבאר כי אין 'דרך קיצור' כדי להיות חסיד ולחיות בהשקפה חסידית אמיתית. ריקודים, הכרזת סיסמאות והרגשים שונים אינם מספיקים. לא כך נעשים חסידים ולא כך מתקשרים לרבי. "נדרשת התבוננות והעמקה בחסידות, יגיעה עצומה בלימוד התורה, עבודת התפילה. צריך להתעמק בלקוטי שיחות, במאמרים של הרבי ובמכתבים. ולשמוע בדייקנות להוראותיו של הרבי.

הרב גוראריה סיפר כי לרגל יום הולדת ה-17 כתב לו הרבי במכתב ליום הולדת שיתחיל לעסוק בעבודת התפילה ובהדרכת המשפיע. כך הי' כותב הרבי לכל הבחורים שהיו מגיעים לגילאי 17-18. מכאן נוכחנו לדעת - המשיך הרב גוראריה - שכבר מגיל זה צריך כבר להתעסק בעבודת התפילה. אך יש להדגיש כי יש בזה שלבים, ראשית פירוש המילות ואח"כ בשלב הבא להתייגע לרכז המחשבה בתפילה בלבד בלי להסיח דעת. על בחור להתייעץ עם המשפיע שלו.

שווה להגיע לתשרי

הרב פיקארסקי תבע בדבריו כי "תמים שבא לרבי לחודש תשרי נדרשת ממנו 'קבלת-עול פרטי' ולא רק 'קבלת-עול כללי'. נדרש שינוי בפרטים. ובאם בחור מגיע לתשרי לומד, מתפלל ומתוועד בד' אמות של הרבי, ובמהלך החודש היה רגע שבו הוא החליט כי הוא יהיה בטל לרבי ויתמסר אליו ולהוראותיו, רק בשביל זה שווה הכל".

"יש יהודים שאצלם ראש השנה זה רק יום הדין. ולכן המקום בו הם מתרגשים בתפילה הוא דוקא ב 'מי יחי'ה ומי ימות', אך חסידים יודעים שראש השנה הוא לא רק יום הדין, לא זה העיקר. העיקר הוא ה'תמליכוני עליכם' והרגש של החסיד הוא ב'ואתה הוא מלך א-ל חי וקים'. כך גם בקשר בין חסיד לרבי, נדרשת קבלת עול וקיום רצון הרבי והעיקר מתוך שמחה ותחושת האשרינו מה טוב חלקנו שזכינו להיות חסידים של הרבי."

גם אחרי שההתוועדות נסתיימה רשמית יכולת לראות קבוצות של תמימים מתוועדים ביניהם ב'שבת אחים גם יחד', ומהם המתגודדים סביב הרב גורארי' ושותים בצמא כל סיפור או אמרה היוצאת מפיו.

תלמידי התמימים האורחים התבטאו זה באזני זה, כי היתה זו שבת מיוחדת במינה, והם מצפים לכך כי בהמשך חודש תשרי ימשיך 'ועד תלמידי התמימים' בכיוון זה של התוועדויות וכינוסים מתוך הרחבה כיד המלך הן בגשמיות והן ברוחניות.


תודה מיוחדת למסייעים ממרצם וממונם להצלחה הגדולה של השבת:

גבאי ומתפללי בית הכנסת 'בית שמואל': ר' משה פינסון, ר' ביסטריצקי, ר' לנג. הנהלת ישיבת "חובבי תורה": ר' מנחם מינסקי, ר' קלמן וויינפלד. ר' אהרן לייב רסקין – לע"נ חנה בת ר' אהרן לייב ע"ה. ר' שלום וילהלם, ר' דוד מלכא, ר' מרדכי קורוליצקי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.