מערכת COL | יום י"ב תשרי ה׳תשס״ט 11.10.2008

'מעריב' בכתבה על ספרו החדש של הרב לוי בראקמן

כשהבורסה נופלת - האנטישמיות מתחילה לדבר. בעוד הממשל נאבק להיחלץ מהמשבר, יש רבים שיודעים בדיוק מה הבעיה של וול סטריט: היהודים החמדנים שהשתלטו עליה, ובתווך: ספרו החדש של הרב לוי בראקמן: "חוכמת היהדות להצלחה בעסקים" ■ 'מעריב' בכתבה על ספרו החדש של הרב בראקמן המצוטט בכתבה: "חובה על האדם להקריב חלק מהצלחתו, שמקורה בשמים, למען עניי עירו  לסיפור המלאהשליח הוציא ספר: חוכמת היהדות להצלחה בעסקים
'מעריב' בכתבה על ספרו החדש של הרב לוי בראקמן
צח יוקד, ניו־יורק

על הספר הבא קרוב לוודאי שאייב פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, לא צפוי להמליץ בקרוב. "חוכמת היהדות להצלחה עסקית" ‭,(Business Success Jewish Wisdom for)‬ ספר חדש מאת לוי בראקמן וסם ג'ף, רואה אור בימים אלה בארצות הברית - ומצליח לעורר עניין רב בקרב כמה מערוצי התקשורת המומ בילים במדינה, ביניהם ניו יורק טיימס היוקרתי, שהקדיש לו כתבה מיוחדת.

אלא שלא כולם, מתברר, מרוצים מהספר החדש, שבוחן את עולם העסקים של ימינו בצל סיפורי התנ"ך המפורסמים ולקחיהם. הקשר שבין עולם העסקים לדת היהודית, כמו גם המגן דויד הגדול שמופיע על כריכת הספר, נגעו בעצבים הרגישים ביותר של ראשי הקהילה היהודית בארצות הברית. מיד עם פרסום הספר הם ראו אותו כמוקצה מחמת מיאוס וסירבו להתייחס אליו בכל דרך שהיא.

באותו זמן זכה הספר להצלחה לא מבוטלת בקרב מנהיגי הקהילה הנוצרית המקומית, ובראקמן אף הפך למרואיין מבוקש בכמה מתוכניות הרדיו של המנחים הנוצרים השמרנים - שביקשו ללמוד על הקשר שבין עיקרי האמונה היהודית לבין עולם העסקים המודרני. נכון שלא מדובר בחיבור הראשון שקושר בין המוח היהודי לבין עולם העסקים, אבל הפעם המחבר, בניגוד למה שניתן לצפות במקרים כאלה, הוא הרבה דברים - אבל בטח לא אנטישמי.

בראקמן בן ה-‭,30‬ רב מתנועת חב"ד המתגורר בדנוור, פרסם את הספר בעקבות שורה של שיעורי דת שהעניק לקהילה היהודית המקומית, לאחר שאחד מתלמידיו באותם שיעורים, סם ג'ף, הגה את הרעיון. ג'ף, כתב לשעבר בעיתון הכלכלי המצליח וול סטריט ג'ורנל, ניצב באותה עת בפני פרשת דרכים עסקית. לדבריו, היו אלה שיעוריו של בראקמן שסייעו לו לקבל את ההחלטה שהתבררה עד מהרה כנכונה. בעקבות זאת קיבלו השניים החלטה עסקית נוספת - והחליטו לחבר ביחד את הספר החדש.

עיתוי הפרסום, מתברר, לא היה יכול להיות גרוע יותר. שבועות אחדים בלבד לאחר קריסת ענק ההשקעות ליהמן ברדרס, ארצות הברית ממשיכה לדשדש באחד המשברים הפיננסיים הגדולים בתולדותיה. היהודים, שרבים מהם איישו את המשרות הבכירות ביותר בליהמן ברדרס, הפכו לפתע למושא של גל הולך וגובר של אנטישמיות - שזקף את ראשו בצל המשבר, בעודו מפנה אצבע מאשימה לעבר היהודים. הטענות - אותן טענות שהחלו את דרכן עוד במאה המ18 עם פרסום “הפרוטוקולים של זקני ציון‭,”‬ מתאפיינות בגלגולן הנוכחי בהבלטת שליטתם של היהודים בוול סטריט והחמדנות היהודית, שהביאה לקריסת שוק הפיננסים המקומי.

"היהודים רקובים"

"היהודים חדרו לוול סטריט ולגופי הממשל והרסו את המדינה‭;"‬ "היהודים אוהבים כסף יותר מכל, ושום דת או אמונה לא יכולים לרכך את לבם‭;"‬ "היהודים הם עם חמדן, רקוב ומסריח" - אלה לא משפטים מחוברת תעמולה ישנה, אלא דוגמאות לכמה מהביטויים שהפכו שכיחים מאז פרוץ המשבר הנוכחי בקבוצות דיון ובבלוגים באינטרנט.

הודעה מיוחדת שפרסמה הליגה נגד השמצה בעקבות ריבוי המקרים הללו זכתה גם היא להתייחסות ניכרת בכל כלי התקשורת המקומיים. "העובדה שבעתות משבר האצבע מופנית קודם כל לעבר היהודים היא לא דבר חדש‭,"‬ מסביר לעסקים שישי מנכ"ל הליגה, אייב פוקסמן, "אלא שהפעם אנחנו עדים לתופעה רחבה בהרבה, וזה מה שמדאיג אותי יותר מכל - ההיקף של התופעה‭."‬

ההאשמות נגד היהודים, כפי שהתברר עד מהרה, לא הסתכמו בעובדי המוסדות הפיננסיים של וול סטריט; היא הגיעה עד לשדרות הממשל בוושינגטון, ואתרי אינטרנט רבים בחרו להדגיש דווקא את דתן של כמה מהדמויות המובילות במשק האמריקני בשנים האחרונות. זהותם היהודית של נגיד הבנק המרכזי הנוכחי בן ברננקי ושל קודמו בתפקיד אלן גרינספאן - כמו גם יהדותם של נשיאי הבנק העולמי האחרונים, פול וולפוביץ' וג'יימס וולפנסון - היו לצנינים בעיני רבים, שראו בכך הוכחה נוספת לשליטה היהודית בעולם העסקים האמריקני ולניהול הכושל שגרם למשבר הנוכחי.

הכותרות התייחסו באחרונה גם לדבריו של מטיף הכנסייה בוואסילה שבאלסקה, עיר הולדתה של סגניתו של מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, ג'ון מקיין. בקלטת חדשה שפורסמה לפני כמה שבועות נראה אותו איש דת כשהוא אומר בנוכחותה של שרה פיילין, כי "על הנוצרים לחזור ולקחת את השליטה בעולם העסקים, במיוחד בתחום הבנקאות, כפי שעשו בעבר היהודים‭."‬ בהמשך הוא טען כי כל הבעיות הכלכליות האחרונות בארצות הברית נובעות משליטתם של מי שאינם נוצרים בעולם העסקי המקומי.

"היהודים‭,"‬ כפי שמסביר אולי בצורה הטובה ביותר בראקמן בהקדמה לספרו החדש, "מהווים חמישית האחוז מאוכלוסיית העולם, ועדיין הם מייצגים ‭10%‬ מרשימת 400 עשירי העולם של פורבס, יותר מ‭10%‬ אחוזים מרשימת 500 המנכ"לים של החברות הגדולות בעולם, וכמעט ‭30%‬ מהזוכים בפרס נובל עד היום‭."‬ ההסבר לכל אלה, הוא כותב בהמשך, איננו טמון ב”גנים היהודיים‭,”‬ בעברו של העם היהודי, בחינוך להצטיינות או ביחסם המפלה של הגויים, שאילץ את היהודים להקים מערכת כלכלית נפרדת. לדבריו, ההצלחה העמ סקית של היהודים נובעת מגורם אחד בלבד: סיפורי התנ”ך המפורסמים, שבמשך יותר מ ‭2,000‬ שנה היוו מקור השראה ליהודים ברחבי העולם. יחסי הציבור של אברהם אבינו, אומץ לבו של משה ויכולת המיקוח של יעקב - כל אלה ועוד רבים אחרים, לפי בראקמן, עומדים בבסיס התנהלותם המוצלחת של כמה מהתאגידים והמנכ"לים המובילים בעולם.

"תסתכל על המצב בשוק‭,"‬ הוא אומר בראיון לעסקים שישי, "לצערנו, כל מה שקורה שם נובע מהפחד של המשקיעים. מנגד, אפשר למצוא דוגמה ביהדות: הסיפור המפורסם על קריעת ים סוף, שבו היהודים בורחים מהמצרים, ניצבים מול ים סוף, ובהנהגת משה שקורא להם לא להיכנע לפחד, מחליטים לחצות את ים סוף ולהינצל מידי המצרים. אותו עיקרון של לא להיכנע לפחד הוא שהנחה את וורן באפט: כשכולם נכנמ עו לפחד וברחו מהבורסה, הוא החליט להשקיע - ועכשיו הוא ירוויח הון בלתי רגיל. וזה הרי אותו וורן באפט שהתחנך על ברכי שני יהודים אחרים, פיליפ פישר ובן גראהם‭."‬

הסוד הוא בתורה

על הטענה שאת אותו עיקרון הירואי ניתן למצוא במידה רבה בספרים רבים נוספים, בימ ניהם "הארי פוטר" המפורסם, מגיב בראקמן בחיוך, ומתחיל להסביר את ייחודיות התורה. "נכון שיש היום הרבה ספרים על מחשבה חיובית ועל התמודדות עם משברים, ספרים שנמכרים במיליוני עותקים בשנה. ובכל זאת בתורה יש הרבה יותר הסברים, בתחומים הרבה יותר נרחבים. ניתן ללמוד המון מהתורה, להסיק דבר מתוך דבר. אין דבר שלא ניתן ללמוד מעיון בתורה, וזה מה שמייחד את היהודים. כך גם לגבי מי שלא למד תורה באופן ישיר אבל נחשף אליה דרך בני משפחתו, שהעבירו לו את הסיפורים‭."‬

האם התורה מחנכת אותנו לקפיטליזם או לסוציאליזם?

"יש בתורה שילוב של השניים. נכון שהיהדות מאמינה מאז ומתמיד בסחר חופשי, אך במקביל קיים גם עקרון הדאגה לעניים, כלומר המעשר, שנובע קודם כל מהתפיסה שהעושר מגיע לאדם לא רק בשל עבודתו הקשה אלא גם בגלל סיוע מלמעלה. לכן חובה על האדם להקריב חלק מהצלחתו, שמקורה בשמים, למען עניי עירו‭."‬

אתה מבין את ההתנערות של התקשורת והממסד היהודי מהספר החדש שלך?

"התעסקות בהצלחה העסקית חסרת הפרופורציות של יהודים תמיד גרמה אימנחת בקרב היהודים עצמם, שניסו להתרחק מהסטריאוטיפ שלפיו כל היהודים עשירים. אך אף שסטריאוטיפים הם דבר שלילי, חלק ניכר מהיהודים אכן עשירים מאוד - וזאת עובדה. הנוצרים, לעומת זאת, לא סובלים מאותה סטיגמה. בניגוד לאירופה, הנוצרים בארצות הברית באמת מעריכים את הכוח הבלתי רגיל של התורה והחוכמה היהודית. נראה להם הגיוני מאוד שעם שלמד את דברי האל יצליח בכל תחום - וגם בעולם העסקים. פה הנוצרים נוהגים ביהודים בכבוד רב ואפילו באהבה‭."‬

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.