מערכת COL | יום י"א תשרי ה׳תשס״ט 10.10.2008

נס ציונה: באמצע השחיטה - התעלף השוחט

זו כפרתי: בשש וחצי בבוקר, אחרי שהיה כבר כמה שעות על הרגליים ושחט שחיטה כשרה כמה מאות תרנגולים, התעלף השוחט במתחם חב"ד בנס ציונה ונפל לארץ בקול חבטה גדול, כך מדווח אתר ynet. גם בהמשך, כשפונה באמבולנס של מד"א לבית חולים (למתעניינים: מצבו טוב), המשיך טקס פדיון הכפרות הנהוג בבוקר שלפני יום הכיפורים. והיו שם מאות רבות של אנשים  לסיפור המלא
נס ציונה: באמצע השחיטה - התעלף השוחט
ארכיון

זו כפרתי: בשש וחצי בבוקר, אחרי שהיה כבר כמה שעות על הרגליים ושחט שחיטה כשרה כמה מאות תרנגולים, התעלף השוחט במתחם חב"ד בנס ציונה ונפל לארץ בקול חבטה גדול. גם בהמשך, כשפונה באמבולנס של מד"א לבית חולים (למתעניינים: מצבו טוב), המשיך טקס פדיון הכפרות הנהוג בבוקר שלפני יום הכיפורים. והיו שם מאות רבות של אנשים. 

חרדים, בעלי תשובה, 'מתחזקים', מסורתיים. חלקם בקיאים למדי ברעיון שעומד מאחורי המנהג, רובם מקיימים מצות אנשים מלומדה, וחלקם פשוט לא לוקח צ'אנס יום אחד לפני שהדין נחתם. 

לפי הערכת אנשי חב"ד כ-6,000 מתושבי נ"צ קיימו את המנהג, בין על ידי חתימה על שטר הרשאה, בין בעזרת שטרות כסף שסובבו מעל ראשיהם והמהדרין: על ידי תרנגולים (זכרים לגברים, נקבות לנשים). גם לעוברים שבבטן אימותיהן ההרות נערך הטקס. ועל רקע הברכות וקרקורי התרנגולות: מרחפת השאלה העתיקה כמעט כמו המנהג עצמו – האם מדובר בטקס לא הומאני שכרוך בצער בעלי חיים?

רב קהילת חב"ד בנס ציונה, שגיא הר שפר, איש עבודה, טיפוס משקיע, סיכם: "בשעות הבוקר של פדיון הכפרות הגיעו כ-1,200 איש לקיים את המצווה. בסה"כ ערכו פדיון כפרות למעלה מששת אלפים איש בעיר, שזה כעשרים אחוז מתושבי נס ציונה. נ"צ היא אמנם עיר לא דתית, אבל התושבים פתוחים וערים למסורת, אוהבים אותה ומשתדלים לקיים אותה. למרבה השמחה אין כאן קונפליקטים בנושא הדת".

מה המשמעות העמוקה של המנהג? 

"לפני העומק, העופות שנשחטים בפדיון כפרות מגיעים למשפחות נצרכות. משפחות שבחודשי הקיץ לא אוכלות עופות כי ידן לא משגת - ובסוכות יש להם עופות בשפע, ובחינם. בספרי הקודש המצווה הזאת מתוארת כמהלך רוחני חשוב. האריז"ל הפליג מאוד במנהג וכך גם כמעט כל גדולי הפוסקים של הדורות האחרונים, וכמעט גדולי ישראל". 

ומה עמדתך בעניין הטענות על ציעור בע"ח שכרוך במנהג? 

"צריך להבדיל בין המנהג לבין מכשלות שאותן אכן צריך למנוע. אכן יש לחץ על השוחטים וחשוב שיהיו מספיק שוחטים. חשוב גם להחזיק את התרנגולות בתנאים הולמים ולנהוג בהן בכבוד ובעדינות. אבל כל זה לא קשור למנהג. 

"מי שבא בשם הצמחונות כבודו במקומו מונח, אבל הייתי מצפה ממנו שלא יפגין רק ביום של פדיון כפרות, אלא גם בפארקים בימי עצמאות שם אנשים אוכלים מאות אלפים של בע"ח שניצלו על מנגלים. הייתי מצפה מהם שיפגינו גם מול המשחטות ביומיום, ואנחנו לא רואים את זה. 

"הרי אין כאן שחיטה לשם שחיטה, אלא שחיטה לשם אכילה ולשם מתן צדקה והתרנגולים מוחזקים באותם תנאים שהם מוחזקים בשחיטה שמתבצעת מדי יום. אבל כנראה שקל יותר לצאת מול מנהג קדוש וזאת צדקנות וניגוח שאינם במקומם. והכי חשוב: שתהיה חתימה טובה לתושבי נס ציונה ולכל עם ישראל באשר הוא".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.