מערכת COL | יום כ"ט אלול ה׳תשס״ח 29.09.2008

אחד יחיד ומיוחד ● בנימין ליפקין, יוסי אליטוב

בלעדי ל-COL: ערב יום היארצייט החמישי של הרה"ח הרב שניאור זלמן גוראריה ע"ה, נאמן בית רבי, מגישים בנימין ליפקין ויוסי אליטוב, עורכי ספר הביוגרפיה לדמותו, מאמר מיוחד בו הם מגלים טפח ממסכת הגילויים שהספר רווי בהם ■ COL מפרסם באופן בלעדי פרק מהספר שיצא לאור בקרוב  למאמר המלא
אחד יחיד ומיוחד ● בנימין ליפקין, יוסי אליטוב
בראש השנה הבעל"ט ימלאו חמש שנים לפטירתו של הרה"ח רבי שניאור זלמן גוראריה ע"ה, נאמן בית רבי.

בשנתיים האחרונות, לצד עיסוקינו המקצועיים, נעתרנו לבקשת בני המשפחה, ונטלנו על עצמנו את מלאכת תחקיר וכתיבת ספר שירכז את תולדותיו ומסכת חייו.

במרוצת השנתיים שחלפו, נפגשנו אישית עם עשרות אנשים, בישראל ובארה"ב, שבאו במגע עם ר' זלמן ע"ה בנקודות שונות בחייו. קיבלנו לידינו אוצרות של מסמכים ודוקומנטים ובראשם מאות פתקים, מכתבים ומענות קודש שזכה ר' זלמן לקבל מהרבי במשך עשרות בשנים, על כל צעד ושעל.

לצד אלו (בנוסף לתכריך חליפת המכתבים שבין הרבי הריי"צ לבינו, שרוכזה ונערכה בידי הרה"ח ר' שלום בער לוין), קיבלנו לידינו את כל היומנים האישיים שכתב ר' זלמן במו ידיו ואשר נסכו אור, מכלי ראשון, על ימים ותקופות במסכת חייו העשירה.

בראש הראיונות שקיימנו עם בני משפחתו ערכנו שיחות ארוכות וממושכות עם בחיר נכדיו, הרה"ת ר' יוסף יצחק שטרנברג יבלחט"א, אשר בשני עשוריו האחרונים של ר' זלמן, ידו לא משה מידו. בחושיו הברוכים, ניהל ר' יוסף יצחק, הנכד, יומן מרתק שבו הציל מפי סבו הגדול אלפי סיפורים וזיכרונות שלא היו יכולים להיות נחלת הכלל אלמלא מלאכת התיעוד עליה שקד הנכד.

להשלמת התמונה, תרתי משמע, מעבר לאלבומי תמונות ותשלילים שהיו לנגד עינינו, עברו עלינו שעות ארוכות של צפייה בלתי אמצעית בכל הפעמים שבהן זכה לעבור אל מול פני קודשו של הרבי.

כל אלו, לרבות המעמדים בהם נשא את 'ברכת החסידים' בשם קהל החסידים אל מול פניו הקדושות של הרבי, לא כוללים את העדויות שהגיעו לידיו ממה שסיפר הוא עצמו בעקבות היחידויות הארוכות והמופלאות שזכה לקבל, בכל השנים, כולל השנים שבהן לא נערכה יחידות, ביום הולדתו, נר ראשון של חנוכה.

הקרוב ביותר

ככל שהתוודענו יותר ויותר לדמותו של ר' זלמן, התחוורה בעינינו תמונה מדהימה של הדמות הקרובה ביותר אל הרבי ולבית רבי, ברובד האישי והעמוק ביותר.

לא היה עוד אדם שזכה לקִרבה כה גדולה ואישית מצד הרבי. לא היה עוד אדם שהרבי שוחח עמו על הנושאים הקרובים ביותר ללבו הקדוש והטהור. לא היה עוד אדם שהרבי, במו פיו הקדוש ובהוראתו הברורה, הפקיד בידיו את ריכוז הטיפול בבריאות הרבנית, באומרו כי הוא עצמו מחויב לכך בשטר הכתובה שעליו הוא חתום וכי הוא מפקיד התחייבות רגישה זו בידיו.

בד בבד, כמו אור חוזר, לא הייתה פעולה אחת, הוראה אחת או עניין כלשהו שנגע לרבי ור' זלמן לא התמסר אליו כל כולו בהתייצבו בחזית המערכה להגשמת רצונו המלא של הרבי. בספר, שיראה אור בעזרת ה' במהלך החורף, יש לכך דוגמאות רבות ומאלפות, מפי עדים שמספרים את הדברים בשמם המלא ומפי כתובים רבים.
לא היה אחד מהמרואיינים הרבים עמם שוחחנו, שהשיחה עמו לא נפתחה במילים: "אינני מכיר עוד אדם מסור וקרוב לרבי כמו ר' זלמן".


ניצב בחזית

מתוך אלפי דפי הדוקומנטים ותמלילי השיחות שבידינו עולה פסיפס מדהים של דמות חסידית שאין ולא היה לא אח ורע בכל הדור השביעי.

חסיד שכילד קט גדל על ברכי הרבי הריי"צ, שלאחר יתמותו מאביו אימצו אישית, לימד אותו את אמירת הקדיש, בחר עבורו מלמד, עקב אחר התקדמותו והישגיו ואף העניק בידיו שורת הוראות הנוגעות עד לחזותו החיצונית ומראה בגדיו.

חסיד שהרבי הריי"צ שיגר בבחרותו לפעולות בלתי שגרתיות בהיכלי ישיבות שונות והיה מעורב פעיל ביותר בשידוכו עם רעייתו הצדקנית מרת חוה ע"ה, בת כ"ק האדמו"ר מקופישטניץ זצ"ל.

חסיד שעמד אישית בראש המערכה לנשיאותו של הרבי, חרף הקרבה אישית לרבות 'קפידא' מצמררת שהוא עצמו האמין בכל לבו כי אכן סבל בעטיה שנים לא מעטות (בספר מופיעים פרטים מסמרי שיער מן הקודש פנימה בהקשר זה ובהקשרים אחרים, רבים מספור).

חסיד שבהיתר מיוחד של הרבי הריי"צ עזב את תפקידו התורני כר"מ וראש ישיבה לטובת עסקים שהחל בהם (לא לפני מכתב מיוחד ובלתי נתפס של הרבנית לבעלה הרבי כי יואיל להעניק בידיו היתר זה) ואשר במרוצת השנים, הרבי נשיא דורנו עצמו היה שותף סמוי בכמה מעסקיו.

חסיד שדפי חייו, רוויי התהפוכות, מקפלים בין בתריהם צרורות של 'מופתים' גלויים ושמימיים, המעניקים עדות מחץ מוחשית עד כדי מישוש למושג הרווח "צדיק גוזר והקב"ה מקיים". כמעט לא הייתה עונה מעונות השנה, בכל שנותיו של ר' זלמן, שבה לא חווה על בשרו מעברים חדים מאפלה לאורה, מסכנת כיליון לחיים חדשים. בכל אלו הובילו הרבי בידו הקדושה, כאומן הנושא את היונק.

חסיד אשר לנגד עיני הקהל כולו, בעיצומן של התוועדויות, נשא הרבי לא פחות משלוש-עשרה שיחות קודש שעסקו בו אישית (דברי הקודש, המתועדים בספרי 'שיחות קודש' ו'תורת מנחם', יובאו בספר עם הרקע המלא לכל אחת מהן).
חסיד שבמסגרת האחריות האדירה שהטיל עליו הרבי לבריאות הרבנית, לא היה יום שלא ביקר אותה אישית ולא שוחח עמה טלפונית לפחות פעמיים.

הנה 'טעימה' קטנה בהקשר רגיש וייחודי זה: פעם אחת בשעת לילה, התקשרה הרבנית אל ר' זלמן ובישרה כי בזה הרגע יצא התרפיסט מן הבית לא לפני שקבע כי חל שיפור ניכר במצבה. הרבנית אמרה כי עם צאת הרופא, הורה לה הרבי לטלפן לר' זלמן ולספר לו על כך. כשאמרתי – סיפרה הרבנית – שיתכן שר' זלמן נם בשעה זו, נענה הרבי: כמו שאני מכיר את ר' זלמן, מסתמא יש לו טלפון ליד המיטה...

אוצר בלום

לא קלה היא המלאכה שנטלנו על עצמנו ואשר במהלך החודשים הקרובים אנו מלאי תקווה להשלימה. האתגר שעומד לנגד עינינו והוא הולך ומתחדד ככל שאנו מתקדמים הוא להציב יד ושם לחסיד אמת, נאמן מאין כמותו לרבי בכל נימי רוחו ונפשו, ובד בבד להעשיר את עדת החסידים באוצר בלום של אשר רחש והתרחש בקודש פנימה, גבוה מעל גבוה.

לקראת ראש השנה, היום בו השיב ר' זלמן את נשמתו לבוראה, יממה לאחר שהתמוטט, תוך כדי קריאת פ"נ בציונו הקדוש של הרבי – אנו תפילה כי יהיה המעט מן המעט שנאמר כאן לעילוי נשמתו וכי נזכה כי כבחייו כן עתה, יעתיר בהיכלם של רבותינו נשיאינו, רחמים על עדת החסידים ועל עם ישראל בכלל עדי נזכה לגאולה האמיתית והשלמה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.