מערכת COL | יום י"ח אלול ה׳תשס״ח 18.09.2008

מיוחד לח"י אלול: מגילת חייו של אדמו"ר הזקן נ"ע

לקראת ח"י אלול, מפרסם COL את רשימת "מגילת חייו של אדמו"ר הזקן נ"ע" כשהיא כתובה בידי הרבנית מרת שטערנע שרה שניאורסון ■ הרשימה הזאת, שכפי הנראה נכתבה ע"י הרבנית בצעירותה, הגיעה בשנת ת"ש, אל בנה החורג של אחותה, ר' שמשון דוב ירושלימסקי, שמסר אותה כמתנת חתונה, והם סברו כי ראוי שהרשימה תהיה אצל אדמו"ר מוהריי"צ, ומשם היא הגיעה לספרייה ■ מוגש לרגל ח"י אלול לצילום מגילת חייו של אדמו"ר הזקןמבית הגנזים
מיוחד לח
הרב שלום בער לוין
מנהל ספריית חב"ד בניו יורק

מאז ומקדם היו החסידים רושמים לעצמם את רשימת תולדות אדמו"ר הזקן.
רשימות אלו נדפסו כמה פעמים, אחרי שעברו עריכה עיבוד והוספות. ביניהם:

א) שבחי הרב, לבוב תרכ"ד.
ב) תולדות עמודי החב"ד, מיכאל לוי ראדיקסון, קניגסברג תרל"ו.

אח"כ נדפסו התולדות בתוספת מרובה על העיקר, בספר בית רבי, שנערך על ידי הרב חיים מאיר הילמן, ברדיטשוב תרס"ב.

גם בכתבי היד שבספריה נשארו לנו למשמרת לפחות עשר העתקות של רשימות אלו:
א) כת"י 94. ב) כת"י 399. ג) כת"י 517. ד) כת"י 662. ה) כת"י 676. ו) כת"י 1007. ז) כת"י 1317. ח) כת"י 2230. ט) כת"י 2472. י) וגם העתקה אחת בכתי"ק הרבנית הצדקנית מרת שטערנא שרה, אשת אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע, כת"י 1345.

*

בשלהי תשל"ט הוזקק הרבי לעיין בתולדות אלו, וכתב אלי בקשר לכת"י 517 הנ"ל: "להראותי".

כשמסרתי את כתב היד, כתבתי: מצו"ב מס. 517, הכולל תולדות אדה"ז; ובהמפתח ערך "תולדות אדה"ז" – עוד 5 ביכלאך בענין זה.

ועל כך כתב אלי: "להראני" [כמסופר כל זאת ב"עבודת הקודש" ע' קד].

הרשימה הנ"ל בכתי"ק הרבנית שטערנא שרה ע"ה, היתה שמורה באותה שעה באוסף של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, ובמשך השנה הבאה הראו לי אותה. צלמתי את כתב היד, ומאז היה שמור תצלום הרשימה הזו בספריה.

אחרי משפט הספריה הידוע, עברה גם רשימה זו, יחד עם כל האוסף כולו, לספריית אגודת חב"ד. מאז ואילך מונחים המקור והתצלום באוסף כתבי היד, רשום במס' 1345.

*

את הרשימה הזאת, שכפי הנראה נכתבה ע"י הרבנית בצעירותה, אנו מוצאים בשנת ה'ת"ש, בידי בנו החורג של אחותה, ר' שמשון דוב ירושלימסקי.

[אפשר שהרבנית מסרה את הרשימה לאחותה מרת שיינא ברכה דוליצקא, ואחר פטירת בעלה ר' נפתלי הערץ דוליצקא (בשנת תרע"ג) נישאה בזיווג שני אל הרב משה נחום ירושלמסקי, ואחר פטירתו עבר הספר לידי בנו ר' שמשון דוב].

בא' אלול ת"ש, התקיימה חתונת שרה שניאורסון – עם אריה דבורצקי. לקראת החתונה הזאת נתן ר' שמשון דוב וגיטל ירושלמסקי, אל החתן והכלה "למזכרת ולאות אהבה וידידות, את מגילת חייו של הסבא קדישא – האילן הגדול לענפיו המרובים נטועים לתפארת בבית ישראל".

מסתבר, שכעבור איזה זמן, החליטו החתן והכלה, כי האיש הכי מתאים שתימצא אצלו רשימה זו, הוא כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע. הם מסרוהו לידו, ומידו הגיע הרשימה לספריה.

*

הרשימה מתחלת: בס"ד, תולדות אדמו"ר הזקן נ"ע וקורותיו מעת היותו עד יום פטירתו זי"ע אמן. אדמו"ר הזקן נ"ע הי' בנו של הרב ר' ברוך, והרב ר' ברוך היו חתן ר' ברוך (לא נודע מי הוא ר"ב השני)...

ומסיימת: ובמוצש"ק כ"ד טבת תקע"ג הגיע יום פטירתו למסור רוחו ונשמתו ליוצרו, ויגוע ויאסף אל עמו בן ס"ו שנים והובילו אותו לגארעד האדיעץ ושם חלקת מחוקק ספון ובכל מקומות מושב אנ"ש עשו לו אבל גדול וכבד תנצב"ה בגנזי מרומים זכותו יגן עלינו ועל כל ישראל אמן כן יהי רצון.

אח"כ בא העתק מפנקס לאזניע, שנכתב אדמו"ר בח"ק.

רשימת התולדות בנוסח זה, פחות או יותר, נמצאת גם ברוב כתבי יד הנזכרים; אף שקיימים שינויים בין הנוסחאות, שכל אחד מהמעתיקים הוסיף ותיקן ברשימה זו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.