מערכת COL | יום י"ז אלול ה׳תשס״ח 17.09.2008

השלוחים מגלים: איך בנינו 770 באוקראינה ובזכרון-יעקב

חב"ד לובשת חג: 11 שנה אחרי שהגיע לזכרון-יעקב, הרב יוסף-יצחק פריימן הופך לשליח חב"ד הראשון בישראל שהקים את 770 ■ שבע שנים אחרי שהרב לוי סטמבלר הגיע לדנייפרודזרז'ינסק באוקראינה, הוא מגשים חלום ומקים את 770, שהוא הבניין הראשון המוקם בעיר, מאז נפילת הקומוניזם ■ רגע לפני שהם חונכים בניין 770 מפואר בעיר שליחותם באוקראינה ובישראל, הם כתבו מאמר דעה מרגש ובלעדי ל-COL ■ "הרבי נתן לי מתנה", כותב הרב פריימן ■ "דווקא מכאן, נרים את המורל", כותב הרב סטמבלר למאמרים המיוחדים ● שליח, רוצה לבנות 770? לשליח בזכרון יש הצעה בשבילך >>>
השלוחים מגלים: איך בנינו 770 באוקראינה ובזכרון-יעקב
יום חג. למעלה: הרב פריימן לצד 770 בעירו, למטה: הרב סטמבלר ו-770 בעירו ● צילומים: COL

דווקא מכאן, נרים את המורל
הרב לוי סטמבלר, דנייפרודזרז'ינסק

העיר דנייפרודזרז'ינסק שבאוקראינה חגגה לפני 95 שנה אירוע מיוחד במינו: חנוכת-הבית של בית-כנסת חסידי. בתקנון המקורי של הקהילה הודגש "חסידי" שישמש את היהודים המקומיים.

יש עיתון מאותה תקופה - 1913 - שדיווח על האירוע המכובד. בכתבה, מסופר שהגיעה משלחת גדולה ומכובדת של הקהילה היהודית מדנייפר הסמוכה. אנחנו משערים שבמשלחת היה גם הגאון רבי לוי-יצחק שניאורסון נ"ע, אביו של הרבי.

כשהגענו, אשתי דינה ואני לכאן, בשנת תשס"א (לפני 7 שנים), בית-הכנסת הזה כבר מזמן לא היה בית-כנסת, הוא עבר לבעלות של כל מיני ארגונים קומוניסטים מקומיים. רק לאחר מאבקים משפטיים ארוכים הצלחנו להעביר את הבעלות אלינו.

רצינו אז, אחרי הניצחון, לשפץ את המקום, אך לא היה בידינו את הכסף הדרוש לכך.

בשנת תשס"ה, השליח בדנייפרופטרובסק הרב שמואל קמינצקי, המסייע רבות לכל השלוחים באוקראינה, הצליח לסדר לנו תורם לבניית בית-כנסת חדש. לא סתם בית-כנסת, אלא בניין 770, עותק של מרכז חב"ד העולמי בניו-יורק. שמו של הגביר, הוא גנדי בוגולובוב המוכר לכולנו.

לאחר תכנונים רבים, בשנת תשס"ו, הייתה הנחת אבן-הפינה לבניין המפואר שהוא גם מרכז קהילתי - והוא יקרא "בית ברוך" על-שם אביו של בוגולובוב.

את בית-הכנסת עצמו תרם הרב קמינצקי בעצמו והוא יקרא "בית ראובן" על-שם אביו הרה"ח הרה"ת הר"ר ראובן קמינצקי ע"ה. כל התהילה והכבוד מגיעים לרב קמינצקי. אנחנו כאן בסך-הכל ברגים במערכת ענפה ומוצלחת שמוביל במדינה הרב קמינצקי.

בבניין החדש יהיו המון דברים שישרתו את היהודים: מסעדה, מחלקה סציואלית, כיתות לימוד לסטודנטים, לנשים, חדרי ספורט, מוזיאון וכמובן בית-כנסת גדול.

אין לי ספק שהמקום יהפך לכתובת לכל יהודי ויהודי בעיר שמונה כ-4,000 יהודים. שבע שנים אחרי שהגענו לכאן, ואין יהודי בעיר שלא מכיר את חב"ד. עם חצי מהם אנחנו שומרים על קשר רצוף.

לאורך כל הבנייה, עברו כאן הרבה יהודים שהתעניינו בבניין. מעבר לעובדה שזה הבניין הראשון (!) שנבנה כאן מאז נפילת הקומוניזם, הרי שצורתו מאוד משונה עבורם. אני מסביר לכולם, בשפה שלהם, שזה עותק של 'הבית של הרבי' בניו-יורק.

אחרי מלחמת העולם השניה, אני אומר להם, אחרי שהיהודים עברו את השואה הנוראית, הרבי לקח על עצמו להרים את המורל של העם היהודי ולהחיותו מחדש. ואת זה הוא עשה מתוך המקום הזה.

לכן, גם אנחנו, שזכינו להיות שלוחיו, עושים את אותו הדבר ובעז"ה מבית 770 נפיץ את האור לכל יהודי העיר.

● ● ●

הרבי נתן לי מתנה
הרב יוסף-יצחק פריימן, זכרון-יעקב ארה"ק

כשהתחלנו לבנות את 770 של זכרון יעקב, הייתה בליבי התרגשות מיוחדת. כשראיתי אנשים עוברים כאן, מביטים על הבניין ומתלהבים, הרגשתי משמעות עמוקה יותר. התגובות של האנשים מחזקת את העוצמה הגדולה של הקמת בניין כזה.

בשבילנו, להגיד 'עותק 770' זה פשוט.

בשביל אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות לע"ע, זה ממש לא פשוט. אני מסביר לכל אחד ואחת שהרבי ישב בבניין 770 בניו-יורק במשך עשרות השנים ומשם הפיץ אורה לכל העולם וקיבל את כל עמך בית-ישראל.

כל אדם שחולף כאן, אני מזכיר לו על חנוכת-הבית, וכמעט כולם אומרים לי: 'וודאי שנגיע'. כל התושבים כאן מרגישים שזה ממש שמחה פרטית שלהם. היום עברנו אצל כל בעלי-העסקים בזכרון-יעקב וחילקנו להם הזמנות. הייתה התרגשות גדולה מאוד אצלם. כולם אמרו שהם מחכים לרגע חנוכת הבניין.

רבים אומרים לי, 'אתה נמצא כאן רק 11 ואיך הצלחת כבר לבנות את 770'. לכולם אני אומר דבר אחד: זה מתנה מהרבי. נטו. גם היום, אין ספק שהרבי איתנו והעניינים שהרבי הנחיל - לא רק שהם ממשיכים, זה מעצים ומתגבר.

חבר שביקר כאן, בזכרון, אמר לי: בדרך-כלל אנחנו מתעסקים בעניינים של הרבי, אבל כשאתה רואה את הבניין הזה, אפשר לומר שאנחנו מתעסקים ממש עם הרבי.

לא-מכבר ביקרו ב-770 שלנו ראש-העיר ורעייתו. כבר בכניסה, רעייתו התרגשה מאוד מהבניין ובפרט אחרי ששמעה ממני הסברים על קדושת ומהות המקום. 'אני נורא שמחה שיש לי ולבעלי חלק בבניין הזה', היא אמרה לי.

אני אשמח מאוד לתת את כל תוכניות הבנייה שלנו לכל אחד מאחיי השלוחים המבקש לבנות 770, דבר שיחסוך להם אלפי דולרים. כשאני רציתי לבנות, הרב יוסף-יצחק הבלין מרמת-שלמה נתן לי את כל התוכניות שלו בלב חפץ וזה נתן לי תחושת גאווה.

אשריי שזכיתי להיות השליח הראשון בישראל שמקים את 770.

(הביא לפרסום: מנחם כהן, COL)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.